Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

Zuid-Afrikaanse fotografe Katharine Cooper bij Flatland

foto: © Katharine Cooper, Tobacco girl, Odzi farm, Harare, Zimbabwe, 2004, sepia toned silver gelatin print, printed by Katharine Cooper, Arles, 41 x 40 cm.

De Zuid-Afrikaanse fotografe Katharine Cooper (1978) toont in Flatland een belangrijke selectie van haar documentaire- en portretfotografie uit Syrië en Iraaks Koerdistan. In deze solotentoonstelling gaat Cooper door haar persoonlijke betrokkenheid voorbij aan de objectieve representatie van de documentaire fotografie.

Net als velen raakten de gebeurtenissen in het Nabije Oosten ook Cooper. Vanuit een behoefte het gedwongen lijden te begrijpen, reisde ze sinds 2015 ieder jaar naar Syrië af. Hiermee werd ze een van de weinige vrouwelijke fotografen die de nasleep van de laatste grote gevechten in Syrië en Irak meemaakte; zo was ze in 2016 een van de eerste fotojournalisten die Palmyra bezocht, drie dagen na de bevrijding van islamitische terroristen.

foto: © Katharine Cooper, Boy with Donkey, Aleppo,2017
foto: © Katharine Cooper, Boy with Donkey, Aleppo,2017

De tentoonstelling in Flatland onderzoekt hoe Cooper's sociale- en conflictfotografie kan worden geïnterpreteerd als kunstenaarsdocumentaire die de gevoeligheid van een kunstenaar combineert met een behoefte om te informeren.

Voor Cooper is een portret evenzeer een weergave van zichzelf als van haar onderwerp. De waardigheid van haar geportretteerden is te zien wanneer ze in Iraaks Koerdistan nederzettingen en vluchtelingenkampen bezoekt waar honderdduizenden mensen wonen die gedwongen zijn hun huizen te ontvluchten in de nasleep van de oorlog. In haar karakteristieke zwart-witfoto's legt ze de Yezidi's, christenen en Turkmenen vast door ze zo openhartig en direct mogelijk af te beelden, afgewisseld met landschappen van woestijngezichten of met de ruïnes van Palmyra (Syrië) in donkere rookgordijnen.

Voor Cooper is een portret evenzeer een weergave van zichzelf als van haar onderwerp

In haar portret van Hyam Yunis Shahab en haar vier jaar oude dochter Shaddah, net uit hun schuilplaats in het Turkmeense gedeelte van het vluchtelingenkamp Bersawa bij Zakho (in Iraaks Koerdistan), is er een respectvolle empathie en een nabijheid voelbaar als in het portret Migrant Mother van de documentaire fotograaf Dorothea Lange (1895-1965).

foto: © Katharine Cooper, Turkoman Hyam & Shaddah, Bersawa, Zakho, Iraq, 2016
foto: © Katharine Cooper, Turkoman Hyam & Shaddah, Bersawa, Zakho, Iraq, 2016, Black & White Ilford film, printed on Ilford fibre based silver gelatin paper

Kijkend naar een foto van een tienermeisje dat een felblauwe hijab in Aleppo draagt, zien we een jong meisje dat zich van de lens afwendt en naar de vernietiging van Aleppo kijkt; Cooper heeft niet alleen de verwoestende realiteit van een stad vastgelegd die wordt geteisterd door aanvallen van verschillende terroristische facties, maar toont ook de psychologische vervreemding.

Cooper ontving voor haar eerdere werk over Blanke Zuid-Afrikanen de prestigieuze foto award van de Académie des Beaux Arts in Parijs. In 2017-2018 werd een selectie van haar werk uit het Nabije Oosten geselecteerd voor de tentoonstelling Chrétiens d'Orient, Deux mille ans d'histoire aan het Institut du monde Arabe in Parijs. In 2017 verscheen haar boek Peuples persécutés d'Orient, Carnet de voyages de Palmyre au Champ des Merles.

foto: © Katharine Cooper, Diver, Al-Hariyeh
foto: © Katharine Cooper, Diver, Al-Hariyeh, western countryside of the city of Tal Abiyad, part of the defacto autonomous region Rojava, democratic federation of Northern Syria (DFNS)

Tijdens het Amsterdam Art Weekend wordt op zaterdag 24 november om 17.00 uur bij Flatland Galleryt haar nieuwste boek gepresenteerd worden: Aleppo, mon amour. In iedere publicatie heeft Cooper haar notities verwerkt, gecombineerd met gesprekken en fundamentele achtergrondinformatie over moderne conflicten in het Nabije Oosten.

Coopers werk is opgenomen in Vanity Fair, The Huffington Post, The Art Newspaper, New York en NRC

De foto's van Koerdische peshmerga - vrouwentroepen in de frontlinie van Kirkouk die ISIS in Iraaks Koerdistan hielpen te verslaan - werden gepubliceerd in La Nouvelle Revue d’Histoire.

Tekst: © Flatland Gallery

Katharine Cooper, South African photographer, artist and writer
10 november 2018 - 19 januari 2019
Flatland, Lijnbaansgracht 312-314, Amsterdam

Op vrijdagavond 23 november wordt Katharine Cooper geïnterviewd door kunstkenner en journalist Edo Dijksterhuis als onderdeel van ODAM.
Op zaterdag
24 november gaat zij om 17.00 uur in gesprek met kunstenaar Alice Browne uit Londen.

Bestel dit boek
Zeg het voort...
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
checkbox
Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.
Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl
Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: