Portretfotografie is een eindeloos breed genre dat verschillende stemmingen en stijlen kan omvatten. Van speels tot somber, artistiek of professioneel en eigenlijk iedere andere variatie die je maar voor mogelijk kunt houden. Het is allemaal mogelijk wanneer je bezig gaat met het maken van portretopnames.
Naast de keuze voor de brandpuntsafstand van het gebruikte objectief en de kadrering van het beeld, wordt de uitstraling van een portret grotendeels bepaald door de belichting en locatie. Daarnaast zijn uiteraard ook de kleding, make-up en houding van je model belangrijk.
Maar de sfeer wordt niet alleen bepaald door deze bovenstaande aspecten. Een ander groot deel van de sfeer komt ook voort uit de manier waarop je beeld kleur, toon en contrast wilt weergeven. Normaal gesproken moeten fotografen deze eigenschappen achteraf verfijnen met bewerkingssoftware, of in analoge tijden door verschillende filmtypes te selecteren, maar met een camera uit de FUJIFILM X Series kun je kiezen uit maar liefst twintig unieke filmsimulaties.

Het effect van deze filmsimulaties kun je bovendien direct zien door de zoeker, of wanneer je achterop de camera kijkt. Daarmee zie je al hoe de foto eruit komt te zien nog vóórdat je de ontspanknop op je camera hebt ingedrukt. Hierdoor kun je snel zien welke filmsimulatie het beste past bij de uitstraling die jij zoekt.
Filmsimulatiemodi kiezen
Iedere moderne systeemcamera uit de FUJIFILM X-Serie heeft dus tot twintig unieke filmsimulaties te bieden. Ieder van deze digitale filmrolletjes heeft een eigen esthetiek, gebaseerd op een zorgvuldig geselecteerd kleurprofiel, tonaliteit en verzadigingsniveau.
Je kunt een filmsimulatie selecteren via het hoofdmenu in de camera (IMAGE QUALITY SETTING > FILM SIMULATION), via het Quick Menu (druk gewoon op de Q-knop) of eventueel met behulp van de draaiknop voor het kiezen van een filmsimulatie, die bovenop je camera aanwezig is.
Bij het kiezen van een filmsimulatie voor portretten is de meest belangrijke overweging dat huidtinten realistisch moeten worden weergegeven.
Een uniek voordeel van de FUJIFILM X Series-camera’s is dat je het effect van een filmsimulatie kunt zien terwijl je de compositie bepaalt.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op deze regel, want het kan natuurlijk zo zijn dat een sterk gestileerde esthetiek je doel is. Wanneer je dat in je opname zoekt kun je de oververzadigde looks het beste vermijden. Tegelijkertijd doe je er ook verstandig aan om niet te veel verzadiging weg te nemen, want dan loop je het risico dat je onderwerp er levenloos uitziet. Maar, ook dat kan natuurlijk jouw gewenste stijl zijn.
Durven te experimenteren is daarom de aanbevolen manier om een look te vinden die het beste bij jouw stijl past. Dankzij de aard van de reeds aanwezige filmsimulaties op je camera is dit een vanzelfsprekend en natuurlijk proces. Toch willen we je graag vijf filmsimulatiemodi aanraden die uitstekend geschikt zijn voor het maken van portretten.
ASTIA
ASTIA levert licht gedempte kleuren met een ongelooflijk zachte tonale reproductie. Deze filmsimulatie is gebaseerd op de klassieke FUJICHROME ASTIA-filmrol en zorgt daardoor voor een gedetailleerde weergave van de meest subtiele details.

Huidtinten worden authentiek weergegeven en verkrijgen een contrastweergave die zacht oogt. Daarmee is ASTIA een geweldige optie voor portretfotografie. De vloeiende overgangen tussen schaduwen en de hooglichten zorgen voor goede prestaties wanneer je fotografeert in de buitenlucht en waarbij gebruik wordt gemaakt van natuurlijk licht, vooral bij het werken met diepe schaduwen veroorzaakt door fel zonlicht.
PRO Neg. Hi
Deze filmsimulatie is speciaal ontworpen voor gebruik in mode- en portretfotografie. PRO Neg. Hi biedt een zachte toonkarakteristiek, maar met verbeterd contrast, wat helpt om schaduwen te accentueren, zelfs bij zacht licht.
Een filmsimulatie die fantastisch werkt in situaties waarin je weinig controle hebt over de lichtomstandigheden zoals bij buitenfotografie, omdat dat een dramatischere weergave geeft, waarbij de hardere schaduwen en hooglichten de vorm en structuur van je compositie versterken.

PRO Neg. Std
PRO Neg. Std is daarentegen geoptimaliseerd voor portretfotografie in zorgvuldig gecontroleerde lichtomstandigheden, zoals in een studio. Vergeleken met PRO Neg. Hi beschikt deze filmsimulatie over zachtere hooglichten en een verminderd algeheel contrast, wat betekent dat dramatische schaduwen met studiobelichting of een reportageflitser moeten worden gemaakt.
Deze filmsimulatie biedt een uitzonderlijke weergave van huidtinten, en de gedempte contrasten en neutrale tonaliteit bieden je veel flexibiliteit bij de eventuele nabewerking. Dit is een geweldig profiel wanneer je kiest voor een wat bredere workflow.

CLASSIC CHROME
CLASSIC CHROME is niet gebaseerd op een specifiek analoog filmrolletje, maar probeert eerder de esthetiek van fotojournalistiek uit het late midden van de 20e eeuw op te roepen, met koele schaduwen en iets onderdrukte magentatinten.
Het resultaat is dat de diepte van blauwe luchten minder wordt en meer richting cyaan gaat, terwijl de huidtinten minder verzadigd zijn. Tegelijkertijd is deze filmsimulatie zo ontworpen om natuurlijk binnen het gehele beeld te passen.
De verzadiging van rood- en groentinten is zorgvuldig gecontroleerd om een onderscheidend kleurenpalet te geven dat doet denken aan retrofotografie uit de late jaren 60 van de vorige eeuw. Het is een veelzijdig profiel dat fantastisch is voor karaktervolle straat- en reisportretten die een ouderwetse sfeer behouden.

ACROS
Voor zwart-wit portretten simuleert ACROS de klassieke NEOPAN 100 ACROS-filmrol, met verhoogd contrast en scherpere schaduwdetaillering voor foto’s met veel diepte.
Om sterk gestileerde zwart-wit portretten te maken, kun je de ruwheid en grootte van het filmkorrel-effect nog eens extra verhogen (ga naar IMAGE QUALITY SETTING > GRAIN EFFECT) om meer van een printachtige textuur in je beelden te integreren.
Een uniek voordeel van de FUJIFILM X Series-camera’s is dat je het effect van een filmsimulatie kunt zien terwijl je de compositie bepaalt. Dit is vooral handig bij een monochroom profiel, omdat je belichting en contrasten nauwkeurig kunt afstellen om het perfecte resultaat te bereiken.

Gebruik van zwart-witfilters
Zowel ACROS als MONOCHROME filmsimulaties bieden drie extra profielen die het effect simuleren van een gekleurd filter over de lens.
Kleurfilters worden in zwart-witfotografie gebruikt om onderscheid te maken tussen tinten die anders gelijk zouden lijken in het uiteindelijke beeld. Ze laten hun eigen kleur door, terwijl ze de complementaire kleur blokkeren. Met een roodfilter worden roodtinten bijvoorbeeld lichter, terwijl groentinten donkerder worden.
Opnieuw is het kunnen zien van het effect van verschillende gekleurde filters zonder fysiek apparatuur te hoeven verwisselen een uniek voordeel van de filmsimulatie-technologie die je op alle camera’s van FUJIFILM aantreft.
ACROS+G
Groene filters worden traditioneel gebruikt in zwart-witportretten om lippen te verduisteren en het contrast van sproeten te vergroten. Het resulteert in meer dramatischere beelden.

ACROS+Ye
Geelfilters worden vaak gebruikt in vele genres van monochrome fotografie. Ze laten huidtinten er natuurlijk uitzien terwijl ze subtiel contrast toevoegen aan de rest van de opname. Blauwe luchten worden iets donkerder, terwijl meer tonale differentiatie wordt toegevoegd aan bladrijke achtergronden. Ideaal voor portretten in de buitenlucht.
ACROS+R
Roodfilters worden typisch gebruikt in landschapsfotografie om dramatisch contrast aan beelden toe te voegen, omdat de lucht en bladeren aanzienlijk donkerder worden. Dit is geen veelvoorkomende keuze bij portretfotografie, behalve bij sterk gestileerde beelden, omdat huidtinten aanzienlijk lichter worden en schaduwen sterk worden versterkt.
Zwart-wit of kleur, subtiel of dramatisch: met de veelzijdigheid van FUJIFILM’s filmsimulaties kun je jouw portretten precies de uitstraling geven die jij voor ogen hebt. Of je nu gaat voor de zachte tinten van ASTIA, het klassieke gevoel van CLASSIC CHROME, of het diepe contrast van ACROS, het zit allemaal in de details die jij ter plekke kunt aanpassen. De kracht van filmsimulaties ligt in hun eenvoud en hun directe toepasbaarheid.

Wat jij ziet is ook wat jij uit de camera krijgt. En, dat geeft je als fotograaf de creatieve vrijheid om je portretten écht uniek te maken. Dus pak je camera, kies je favoriete filmsimulatie en laat je volgende portret spreken zonder dat je de foto hoeft na te bewerken.