Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

LinkedIn profielfoto: wat moet je juist niet doen

linkedin profielfoto

De eerste indruk is een daalder waard. Deze bekende maar tevens ook oude uitspraak, blijkt nog steeds relevant te zijn. Met platformen zoals LinkedIn ben jij, als professional, maar enkele klikken verwijderd van een nieuwe opdracht. De eerste keer dat iemand jouw profielfoto ziet heb jij al een indruk op hem of haar gemaakt, goed of slecht. Jij kunt echter deze eerste indruk proberen zoveel mogelijk te beïnvloeden door de beste foto van jezelf te laten zien.

Hieronder zeven don'ts voor een goede LinkedIn foto.

1. Gebruik niet jouw beste selfie

Leuk kan het misschien wel zijn, maar niet professioneel. Dit lijkt wel een open deur, maar toch zijn er nog veel mensen die gewoon even een selfie nemen voor hun LinkedIn profiel, los uit de pols. Een van de redenen dat men dit doet is misschien dat ze het gewend zijn voor hun foto’s op Instagram.

selfie van lachende man

Helaas vergeten ze dan dat LinkedIn een platform is dat vooral bedoeld is voor professionals. En op dit platform wordt je niet beoordeeld op hoe mooi of gespierd je bent, zoals op instagram, behalve als dat je werk is.

2. Pasfoto’s zijn voor in je paspoort

Als je een foto laat maken voor je paspoort moet je niet denken dat je nu gelijk twee vliegen in één klap slaat. Pasfoto’s moeten voldoen aan strenge eisen, zoals de manier van gezichtsuitdrukking, de achtergrond, houding, belichting en positionering en zijn daarom dus niet geschikt voor je LinkedIn profiel. Dit soort foto’s zijn namelijk behoorlijk saai en zullen je niet helpen om een goede indruk te geven aan een potentiële opdrachtgever of nieuwe werkgever.
Vervang dus die pasfoto eens met een echte spontane, vriendelijk overkomende portretfoto.

3. De gemaakte glimlach

Wanneer je niet kan glimlachen voor de camera, kun je het nog steeds trainen. Uit onderzoek is gebleken dat je met een kleine glimlach al een stuk betrouwbaarder overkomt dan met een neutrale gezichtsuitdrukking. In Japan en China krijgen medewerkers in de dienstverlening vaak training om te glimlachen. Het staat niet alleen goed voor op je foto, het blijkt ook nog eens een reden te zijn voor betere klantentevredenheid en hogere omzet. Genoeg dus, om toch die gezichtsspieren eens te gaan trainen met een potlood of eetstokje in je mond.

4. Vergeet je privéleven

twee meisjes me zonnebrillen en hoedjes

Er zijn een aantal foto’s die je beter kan vermijden op jouw LinkedIn profiel. Dit zijn onder andere foto’s uit jouw privé leven, want daar is het platform niet helemaal voor bedoeld. Als je echt graag aan de wereld wilt laten zien dat je op vakantie bent geweest in de Alpen of dat je een nieuwe vriendin hebt, dan heb je daar Instagram of Facebook voor. Enkele bekende onprofessionele afbeeldingen zijn die met je kinderen, je partner, je vakantie, je zonnebril, je hobby's, je kindertijd of je nieuwe auto.

5. Is de achtergrond echt zo belangrijk?

Wanneer je een goed portret ziet zullen je ogen naar de persoon, als onderwerp, kijken, en niet naar de achtergrond. Gebruik daarom bij voorkeur geen achtergrond die de ogen van de kijker naar de achtergrond trekken. Een simpele oplossing is door een eenvoudige achtergrond te kiezen, bijvoorbeeld een muur met een egale kleur, of een professionele backdrop.

profielfoto zwartwit man met baardje en kaal hoofd - jasper hof
foto: © Jasper Hof

Wil je toch de omgeving laten zien, dan kun je er voor kiezen de achtergrond iets minder scherp te houden, of minder belicht. Bij een (zakelijk) portret geschoten voor gebruik op een website is veel omgeving geen probleem, voor LinkedIn zou je deze dan zeker moeten croppen zodat het meer om het gezicht gaat.

6. Te casual en te formeel

Een belangrijke reden om te kiezen voor casual of juist formele kleding voor een portret zal afhangen van de doelgroep die je wilt bereiken. De een hoeft niet beter te zijn dan de ander, en het kan zelfs zo zijn, dat je én te casual bent én te formeel op hetzelfde moment.

De juiste kledingkeuze voor een profielfoto hangt daarom af van de mensen die er naar zullen kijken. Weet wie je doelgroep is, en overweeg je kledingkeus eens te wijzigen. Vervang dat Hawaii T-shirt eens met een mooi overhemd, of verwissel dat zwarte pak eens met een blazer.

7. Laat je gezicht maar gewoon zien

Met alle don'ts die hierboven staan zul je wel kunnen begrijpen dat je beter een portretfoto kunt gebruiken dan een full-body foto. Al is het maar om de simpele reden dat mensen je beter kunnen zien. Want vergeet niet dat juist de ogen en je gezichtsuitdrukking twee van de belangrijkste aspecten zijn aan een profielfoto. Een goede portretfoto staat of valt hiermee.

Ook is het belangrijk om het gezicht, en voornamelijk de ogen goed scherp in beeld te krijgen. Juist de ogen vertellen iets over jou, als persoon.

Toch zijn er nog genoeg LinkedIn profielen zonder een profielfoto. Wat zegt dat over die persoon? Waarschijnlijk zijn ze niet uit op enige communicatie, want weinig mensen zijn geïnteresseerd in een profiel zonder foto. En dat is natuurlijk een gemiste kans.

En voor de mensen die alleen hun linkeroog en een lens laten zien: leg die camera nu eens neer en kijk zelfs ook eens naar het vogeltje.

Bestel dit boek
Zeg het voort...
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
checkbox
Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres ([email protected]) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.
Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar [email protected]
Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: