Structuren en abstracte onderwerpen fotograferen

Het fotograferen van structuren en abstracte onderwerpen kun je in ieder seizoen van het jaar doen. Voor het vinden van onderwerpen hoef je vaak alleen maar goed om je heen te kijken. Vaak vind je de leukste dingen gewoon in je achtertuin.

Het fotograferen van structuren en abstracte onderwerpen vraagt echter wel van ons dat we het onderwerp goed bestuderen voordat we een foto maken. Omdat we nu meer aan de slag gaan met vormen, lijnen en kleur in plaats van met het afbeelden van het onderwerp in het geheel, wordt er een nog groter beroep gedaan op onze vaardigheden om een goede compositie samen te stellen. Neem het onderwerp daarom goed in je op en probeer de essentie ervan in je beelden vast te leggen.

Bij abstracte fotografie laten we alle niet essentiële informatie of aspecten uit het onderwerp weg, juist om de fundamentele structuur in het onderwerp zichtbaar te maken. We doen dit door iets heel kleins juist groot af te beelden of een kleiner deel uit een groter geheel te selecteren.

De hoeden van de honingzwam zijn van boven en van heel dichtbij gefotografeerd. Door de rest van de zwammen niet in het beeld op te nemen, wordt de nadruk juist gelegd op de ronde vormen en de mooie kleuren van de hoeden van de zwammen.

Bij het fotograferen van structuren kijken we op welke manier elementen in het onderwerp met elkaar samenhangen. De structuur wordt dus bepaald door het verband tussen alle elementen onderling. De structuur kan op allerlei manieren bepaald worden, door vorm, kleur, lijnen en vlakken, licht en schaduw of het ritme van de elementen in je onderwerp.

In de afbeelding van de dode boom ligt de nadruk op de structuur van de gebogen verticale lijnen in het hout. Door het hele beeld hier mee te vullen wordt de aandacht van de kijker naar het verticale lijnenspel getrokken. Door het gat in de boom in het beeld op te nemen, wordt het lijnenspel enigszins onderbroken, wat meer afwisseling in het beeld brengt.

In de winterperiode brengen ijsstructuren vaak uitzonderlijk mooie motieven en structuren voor abstracte fotografie met zich mee.

Aan het beeld van de steen in het stromende water is een extra dimensie toegevoegd door een hele lange sluitertijd te gebruiken. Het snelstromende water wordt door de beweging op deze manier melkachtig wit en leidt tot een mooie structuur in het beeld. Om dit effect te krijgen mag de sluitertijd over het algemeen niet korter zijn dan 1/25 seconde. Hoe langer de sluitertijd, hoe waziger en witter het water er uit gaat zien.

  • W

Vrijwel iedere camera is geschikt voor het fotograferen van abstracte onderwerpen en structuren. Gebruik je een compact-camera, kijk dan eens naar de macrofunctie. Deze functie biedt je de mogelijkheid om je onderwerp heel dicht te benaderen. In het dichtbij-gebied doen zich vaak de mooiste abstracte vormen en structuren voor.

‍Gebruik je een spiegelreflex, dan kun je, afhankelijk van je onderwerp, alle lenzen inzetten die je hebt. Een groothoek als je bijvoorbeeld de structuur van de wolken in de lucht in beeld wilt brengen, tot een zeer lange telelens om een klein onderdeel uit een weids landschap te selecteren. Wil je echt dicht op je onderwerp kruipen, dan is een macro-objectief aan te bevelen.

Ga je dicht op je onderwerp let er dan op dat je een klein diafragma gebruikt. Zo krijg je voldoende scherptediepte om je onderwerp van voor tot achter scherp af te beelden. Omdat dit veelal leidt tot lange sluitertijden is het raadzaam om een statief te gebruiken

Bestel dit boek
Ontdek meer