Bezoek onze nieuwe Fotokadoshop ...

6 tips voor beginnende fotografen

Wanneer je net een nieuwe camera hebt gekocht of wil beginnen met fotograferen raak je soms gemakkelijk ontmoedigd. De meeste moderne camera's lijken een oneindig aantal verschillende knoppen en menu-opties te hebben en de handleiding die erbij geleverd wordt is vaak niet uitnodigend.

Als je enige tijd kwijt bent geweest met het testen van het menu en uiteindelijk als voorlopige oplossing alles op automatisch hebt gezet is dat volkomen begrijpelijk. Echter, haak als beginner niet te snel af door je onervarenheid. Zelfs dan kun je een aantal geweldige, professionele foto's maken door een paar basistips te volgen. Lees hier hoe.

1. Maak een opname in een voorkeuze modus

De automatische modus is voor nieuwkomers maar als je genoeg foto's in de automatische modus maakt, zul je uiteindelijk merken dat ze allemaal op elkaar lijken. Er kunnen prachtige foto's mee worden gemaakt, maar het is niet mogelijk om creatieve beslissingen te nemen. Door over te schakelen naar een van de twee voorkeuze modi van de camera kun je je opname onmiddellijk transformeren naar een verbluffend beeld, en het vereist heel weinig feitelijke technische kennis.

Gebruik de diafragma modus om de scherptediepte te regelen, ofwel om te bepalen hoeveel van de opname scherp is. Bij het fotograferen van een landschap, is over het algemeen een goede focus nodig van voorgrond naar achtergrond, dus selecteer een klein diafragma dat overeenkomt met een groot f-getal, zoals f/22 of f/32. Gebruik een beperkte scherptediepte voor een scherp onderwerp met een wazige achtergrond: selecteer een groot diafragma, dat overeenkomt met een klein f-getal, zoals f/4 of f/5.6.

kinderen in kinderdagverblijf springen hand in hand
Korte sluitertijd.

Gebruik de sluitertijd modus bij opnames met veel beweging of bij een situatie met weinig licht om de actie te kunnen bevriezen. Om snel bewegende mensen scherp te krijgen, staat de sluitertijd op 1/500. Bij langzaam bewegende mensen staat ie op 1/125 tot 1/250. Om wat bewegingsonscherpte vast te kunnen leggen, wordt een langere sluitertijd gekozen: 1/15 of minder, maar vergeet niet om de camera op een statief te stabiliseren vanaf ongeveer 1/60ste.

2. Besteed aandacht aan het licht

Houd deze twee basisregels over licht in gedachten: zacht licht is goed, hard licht is slecht. Nu zijn er altijd uitzonderingen op elke regel, maar zolang je in de leerfase zit moet je deze goed onthouden en herhalen. Om zacht licht te vinden, fotografeer je tijdens het eerste uur van de ochtend of het laatste uur van de dag. Of ga erop uit op een bewolkte dag: sommige fotografen noemen dit 'de softbox van de natuur'.

Houd deze twee basisregels over licht in gedachten: zacht licht is goed, hard licht is slecht.

Zacht licht is ook binnenshuis te vinden, als het door een raam gefilterd wordt, echter onder kunstlicht ontstaat dit niet automatisch. Hard licht krijg je midden op de dag in je foto's. Het zorgt voor zeer zwarte schaduwen en harde hooglichten. Maak geen foto's wanneer het zonlicht op een zonnige dag recht van boven komt. Verplaats in plaats daarvan de onderwerpen naar de schaduw of wacht tot het licht zachter wordt, dichter bij de zonsondergang.

3. Bekijk het geheel

Een van de grootste fouten die nieuwe fotografen maken, is het gebrek aan aandacht voor de achtergrond. Hoe aantrekkelijk het onderwerp ook is, het is de achtergrond die de foto kan maken of breken. Stel je voor: je dochter staat op het punt om op te treden tijdens haar eerste dansvoorstelling, en je wilt heel graag backstage een foto van haar maken.

De meeste beginnende fotografen zullen op dat moment gewoon de camera voor zich houden en de foto maken, zonder na te denken over de hoeveelheid rommel op de achtergrond van andere kinderen en materialen. In plaats daarvan kun je beter de volgende drie dingen doen:

Jong meisje in roze balletpakje op grond in ballethouding
Effen achtergrond en groter diafragma bij rustige achtergrondkleur.
  • Plaats het kind voor een effen achtergrond, zoals een muur, waardoor al die rommel op de achtergrond wordt geëlimineerd.
  • Of gebruik een groot diafragma om alles op de achtergrond te vervagen. Maar wanneer de rommel erg kleurrijk is, is het vervagen misschien niet genoeg. Kleur alleen kan een afleiding zijn, ook als het geen identificeerbare objecten zijn.
  • Tenslotte kan het fotograferen vanuit een ander camerahoek, bijvoorbeeld iets boven of onder het onderwerp genoeg zijn om de afleidingen uit te schakelen. Als de outfit niet belangrijk is, kun je ook inzoomen en de achtergrondafleidingen op die manier elimineren.

Tip 4. Ga door de knieën

We leven in een wereld van staand perspectief. Dat is de hoogte waarop we de wereld bekijken terwijl we erdoorheen bewegen. En omdat het de alledaagse op normale hoogte is, is het niet erg inspirerend. Als je van plan bent dingen te fotograferen die op zichzelf niet ontzagwekkend zijn, moet je een unieke manier vinden om ze te presenteren, een manier die anders is dan de manier waarop de meeste mensen dat object elke dag zien. Een eenvoudige manier om dit te doen, is door je knieën te buigen.

vrouw met kind op schoot geeft poot aan witte hond in bos
Laag standpunt.

Stel dat je een foto van je hond maakt. Vrijwel iedereen bekijkt honden vanuit een verhoogde positie, dus wanneer je door je knieën buigt, sta je oog in oog met je hond. Dat is niet de gebruikelijke manier waarop we onze harige vrienden bekijken, dus het perspectief is meteen aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor foto's van kinderen.

Je kunt de gebogen knie-filosofie ook gebruiken voor levenloze objecten. Als je bijvoorbeeld een auto over zijn wieldop schiet, krijg je een veel unieker perspectief dan wanneer je hem door de zijruit van de passagier zou schieten.

Tip 5: Vul het beeld

Wanneer je een mierenhoop vanuit een breed perspectief fotografeert, heeft je kijker geen idee naar welke mier hij zou moeten kijken, en het is net zo waarschijnlijk dat hij zich misschien niet eens realiseert dat de mieren het onderwerp moeten zijn. Hetzelfde geldt als je het voetbalspel van je kind vanaf de tribune gaat fotograferen. Wie van de kinderen die op het veld staan is het middelpunt? Omdat je het kader niet hebt ingevuld met je onderwerp, kan je kijker die vraag niet beantwoorden.

jongen liggend op buik met voetbal onder kin

De oplossing hiervoor is bijna altijd om gewoon dichter bij de actie te komen. Kom van de tribune af en ga dichter bij het veld staan als dat toegestaan is. Of gebruik een telelens en zoom in op de actie. En natuurlijk werkt dit niet alleen zo bij voetbalwedstrijden; met een mogelijke uitzondering van landschappen, zal het vullen van het frame met een enkel onderwerp bijna altijd resulteren in een betere foto.

Tip 6: Simplificatie

Eenvoudig is beter en dit is ook zo in de fotografie. De prachtige rozenstruiken achter je onderwerp kunnen mooi en kleurrijk zijn en dat kleine prieel links is leuk en mooi en de kat in het prieel is ook heel schattig. Maar al die verschillende elementen, ongeacht hoe visueel aantrekkelijk elk van hen afzonderlijk ook is, het zal alleen maar dienen als afleiding van je hoofdonderwerp. Hoe leuker, kleurrijker en schilderachtiger die afleidingen zijn, hoe meer ze de aandacht trekken. Omgekeerd: hoe lelijker de achtergrond is, hoe meer de kijker ernaar zal staren en hoe minder tijd hij besteedt om naar je onderwerp te kijken.

vrouw met rood haar lachend met vage herfstachtergrond
Gebruik een groot diafragma en vereenvoudig de achtergrond.

Het antwoord op dit probleem is eenvoudig, gewoon vereenvoudigen. Gebruik een groot diafragma om de achtergrond te vervagen en richt niet op de overige details in de achtergrond. Wanneer je alle onderdelen in de opname die het onderwerp niet ondersteunen verwijderd hebt, heb je een foto gemaakt waarvan de kijker precies weet waar hij moet kijken. Vereenvoudiging van de afbeelding maakt het aantrekkelijker, omdat de kijker nu niet meer verward is over wat hij zou moeten zien.

Neem gerust een foto van de kat, het tuinhuisje en de rozen, en zorg ervoor dat die onderwerpen ook vereenvoudigd worden. Een makkelijke manier om er zeker van te zijn dat je de juiste dingen weglaat, is door jezelf af te vragen of elk afzonderlijk element bijdraagt aan de compositie of dat dit juist afleidt.

Conclusie

Maak je voor nu geen zorgen over het lezen van de handleiding van je camera van begin tot eind. Je hoeft niet elke kleine functie te begrijpen, althans niet meteen. In plaats daarvan concentreer je je op deze korte lijst van dingen die je vandaag kunt doen om je fotografie te verbeteren - dit zijn eenvoudige tips om te implementeren en ze zullen je een heel eind op weg helpen om je professioneel te voelen, zelfs als je nog een beginner bent.

Met dank aan David Peterson.

© Fotografie.nl (vertaling Gertruud Boers)

Bestel dit boek
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
Naam
e-mail

Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Zorg ervoor dat ons mailadres voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat: info@fotografie.nl

Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl

gewaardeerde partners: