Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

Nieuwe foto's een vintage look geven

Een foto oud maken? Tips en trucs om je foto's die vintage look van vroeger te geven

Het gebruik van filters om een foto er retro, popart of gewoon opvallend uit te laten zien is populair. Het succesvol veranderen van een foto zodat deze er echt oud uitziet is vaak niet zo eenvoudig als het aanklikken van een filter. Het is een kunst om moderne foto's te maken die er echt uitzien alsof ze uit een ander tijdperk komen. Lees verder voor handige tips en aanwijzingen die hierbij van pas kunnen komen.

De achtergrond

Het uiteindelijke doel is om die foto eruit te laten zien alsof deze is gemaakt in het tijdperk waarin de objecten die je ziet ook echt bestonden. Een foto van bijvoorbeeld een oude auto zal je niet direct het gevoel geven dat deze zich nog bevindt in de tijd waarin er nog dagelijks mee door de straten gereden werd. Allereerst zullen alle moderne elementen volledig uit de foto gehaald moeten worden.

Denk er bij het maken van een foto aan dat oude foto's een zeer brede scherptediepte hadden. Dit was gedeeltelijk te wijten aan de mechanica van de camera: hobbyfotografen wilden niet rommelen met gekke dingen zoals focus, dus die kleine instantcamera's waren uitgerust met vaste smalle diafragmaopeningen die buitensporige scherpe beelden vastlegden, maar die maakte de camera bijna nutteloos bij lage lichtomstandigheden.

foto: © Alkir Dep

En in vroeger tijden was het echt meer in de mode om foto's te hebben die helemaal scherp waren, dus als het je doel is om een vintage look te creëren, probeer dan het gebruik van selectieve focus te vermijden.

Een uitzondering op deze richtlijn waren professionele portretten. De kunst om selectieve focus te gebruiken om een persoon van de achtergrond te scheiden heeft een vrij lange traditie, en als je de oude Hollywood-portretstijl wilt recreëren, kun je een groter diafragma gebruiken waardoor de achtergrond een beetje onscherp kan worden zonder die vintage look op te offeren.

De fysieke foto

Behalve het tonen van een object dat eruitziet alsof het in het verleden thuishoort, moet een foto ook over andere kenmerken beschikken om er oud uit te zien. Wanneer je van plan bent om er een afdruk van te maken om op te hangen of wellicht in een kleiner formaat naar iemand te versturen als fotokaart, is het grappig en origineel om de fysieke foto ook de kenmerken van een oude foto mee te geven.

Afbeelding van Stefan Keller via Pixabay - Fantasy portret
Afbeelding van Stefan Keller via Pixabay

Met bijvoorbeeld oude familiefoto's kan er aandacht besteed worden aan zaken als licht, tonaliteit, kleur, de grootte van de afdruk, de aanwezigheid van korrel en het papier. En de staat van de foto kan ook veel zeggen over de leeftijd: oude foto's kunnen een soort waterschade vertonen, vervagen of zelfs slijtage en scheuren vertonen.

Hoewel het tegen je gevoelens in kan gaan om opzettelijk het uiterlijk van schade te creëren wanneer je aan een foto werkt in de nabewerking, bedenk dan dat een beschadigde blik een authentiek gevoel kan geven als je voor een oude antieke look gaat. Werk daarom met een kopie van de foto en breng dit soort wijzigingen in de nabewerking nooit aan in een origineel fotobestand.*

Croppen

Pas in de moderne tijd is de foto van 10x15 cm ( 4x6 inch) een standaardformaat geworden. Als je door oude fotoalbums bladert, is de kans groot dat de meeste van die afbeeldingen een stuk kleiner zijn dan de foto's van het standaardformaat van tegenwoordig. Tot het midden van de 20e eeuw waren de meeste foto's 5,7x8,25. Professionals gebruikten soms een formaat van 16,5x21,60, maar de gemiddelde hobbyfotograaf produceerde over het algemeen vrij kleine afdrukken vergeleken met nu.

Als je een foto wilt maken die eruitziet als van vóór de jaren 50, blijf dan ook bij deze oude formaten, of anders het iets grotere maar minder gebruikelijke formaat van 8,2x10,8. En let ook op het toevoegen van randen bij 'oude' afdrukken: witte randen kwamen vroeger vaak voor, dus houd daar rekening mee wanneer je de laatste hand legt aan een dergelijke foto.

oude foto's bin tage stijl - igorovsyannykov Pixabay
Afbeelding van igorovsyannykov via Pixabay

Voor het nabootsen van foto's uit de tweede helft van de 20e eeuw kun je een groter formaat hanteren, zoals het briefkaartformaat van 8,8x14, wat standaard was in de jaren 70 en 80.

Kleur

Het is heel verleidelijk om in de nabewerking gewoon de ingebouwde sepia-functie van de software te gebruiken voor het verkrijgen van die oude look. Echter veel oude foto's zien er helemaal niet zo uit. Ze kunnen een lichtblauwe tint hebben of ze kunnen vrij neutraal zijn, zoals een standaard zwart-wit foto uit de moderne tijd. Dat betekent niet dat je nooit sepia mag gebruiken, maar het is belangrijk om te weten welke tijdperken foto's met die lichtbruine tinten opleverden en wanneer afbeeldingen er neutraal uitzagen of naar blauw leunden.

Alle fotobewerkingssoftware heeft tegenwoordig een sepia kleur om aan te klikken. Als alternatief kun je de afbeelding ook gewoon desatureren en vervolgens een beetje rood of geel toevoegen totdat het resultaat op een oude foto begint te lijken.

Photo by Jeremy Bishop on Unsplash

Het is handig om een foto bij de hand te hebben uit het tijdperk dat je wilt evenaren, zodat je de kleur kunt matchen. Let op hoeveel rood of geel er in de opname lijkt te zitten en breng vervolgens de aanpassingen aan totdat het iets wordt dat er redelijk goed uitziet. Houd er rekening mee dat het beeldscherm correct moet worden gekalibreerd om precisie te garanderen. Als dat niet het geval is, kan de afbeelding op papier er heel anders uitzien dan op het beeldscherm.

Foto's uit latere tijdperken, toen kleurenfotografie aan populariteit won, zijn ook gemakkelijk opnieuw te maken, maar oude foto's uit deze tijdperken hadden de neiging om te vervagen of te lijden aan enige kleurdegradatie, voornamelijk vanwege de verkeerde albums, lijsten en opbergdozen waarin ze werden bewaard.

Remember when by Flickr - auto jaren 70
Remember when by Flickr - auto jaren 70
foto: Remember when by Flickr

Die vervaging of verkleuring is wat ze die kenmerkende vintage look geeft. Een ander verschil met die oudere kleurenfoto's, is dat ze niet zo verzadigd waren als moderne foto's, dus soms kun je de verzadiging een beetje verminderen bij de nabewerking en vervolgens het contrast verhogen om die 'oude foto'-look te simuleren.

Er zijn ook tal van presets te downloaden die aan een beeldbewerkingsprogramma kunnen worden toegevoegd, zoals Typical 60's, Fugi Film of 1970. Als de foto op een smartphone is gemaakt, is het nog eenvoudiger: je kunt een onbeperkt aantal apps downloaden waarmee je snel het uiterlijk van foto's uit bepaalde tijdperken kunt simuleren, wat voor sommigen wellicht toch gemakkelijker is dan het handmatig wijzigen van verzadiging en contrast tijdens de nabewerking.

Toon

Oude zwart-witfoto's waren vaak onderbelicht, dus deze look kan nog nagebootst worden door eenvoudig de niveaus aan te passen, door de schaduwen donkerder te maken en de hooglichten te dempen. Buitenopnames hadden doorgaans een betere belichting, maar het contrast was soms te extreem.

Probeer de schuifregelaar voor middentonen aan te passen met het gereedschap Niveaus, en de hoge lichten en schaduwen met rust te laten. Als de look waar je voor gaat meer in de trant van een gewone momentopname is, probeer dan een look met een lager contrast te creëren. Gebruik het contrasthulpmiddel om het zwart en wit iets grijzer te maken.

Korrel

Hoewel we ruis in de foto's die we maken liever vermijden, kwam het filmequivalent 'grain' veel vaker voor in vervlogen tijden. Als je een opname fotografeert met het oog op vintage verwerking en er is weinig licht, dan wil je misschien kunstmatig wat korrel toevoegen aan de nabewerking om je afbeelding eruit te laten zien als een filmfoto.

foto: © Alex de Smit - Streetnerd

Nu is het belangrijk om in gedachten te houden dat korrel er anders uitziet dan film, dus het is niet echt de juiste oplossing om je ISO op te pompen om die korrelige look te simuleren. Digitale ruis verschijnt vaak als een toename van het aantal zichtbare pixels, terwijl de korrel in grootte toeneemt, niet in aantallen, naarmate de ISO hoger wordt. Korreligheid is dus een look die je pas tijdens de nabewerking wilt toevoegen.

*Kunstmatige krassen of waterschade creëren is een meer geavanceerde techniek, waar we in deze tutorial niet verder op ingegaan zijn. Maar als je een kopie hebt gemaakt, kun je ermee experimenteren. Daag jezelf uit om het uiterlijk en het gevoel te evenaren van een foto die je in je oude familiealbum hebt gevonden, en stuur bijvoorbeeld wat afdrukken op per post om te zien of je vrienden en familie kunnen raden dat het geen echte oude afbeeldingen zijn.

© In samenwerking met / dank aan David Peterson - Fotografie.nl
Bestel dit boek
Zeg het voort...
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
checkbox
Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.
Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl
Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: