Boek succes als fotograaf via je website

Doe het zelf: deze fotografen boekten succes dankzij hun website

Wil je graag meer mensen bereiken met je foto’s? Aan de hand van inspirerende websites van professionele fotografen verklappen we je graag hoe je dat doet.

Je foto’s als middelpunt

Fotografen leggen met hun foto’s unieke momenten, stemmingen en emoties vast. Maar hoe brengen ze hun beste foto’s bij een groter publiek onder de aandacht? Veel succesvolle fotografen laten hun foto’s tegenwoordig op een eigen website zien. Zo hebben ze een eigen permanente tentoonstelling op het web. Trouwfotografe Alina Atzler heeft bijvoorbeeld een eigen trouwfotowebsite gebouwd met behulp van websitebouwer Jimdo.

Op de website van Alina vindt iedere bezoeker snel wat hij zoekt: de foto’s grijpen je vanaf de eerste blik aan, niets leidt van de foto’s af.

Haar geheim: ze zorgt ervoor dat haar foto’s in het middelpunt staan en laat alle drukte en extra’s, zoals veel menu-opties, achterwege. Zo ontstaat een rustige website met een duidelijke structuur.

Zet je foto’s in albums

Zeker als je voor verschillende doelgroepen fotografeert is het handig om je portfolio te categoriseren. De Duitse Ella Don is een fotografe met een brede interesse. Zo fotografeert ze voor de meest uiteenlopende bedrijven, maar legt ze ook bruiloften vast en fotografeert ze in steden over de hele wereld. Ze heeft haar portfolio verdeeld over verschillende albums. 

Inka Koravi van Inkalude heeft een eenvoudig, helder portfolio.

Ook Inka Koravi van Inkalude laat haar foto’s per thema zien. Zo houdt ze haar website overzichtelijk en vinden haar bezoekers meteen de weg.

Plaats alleen het beste van het beste

Fotograaf Igor Trepscenok heeft duizenden en duizenden foto’s geschoten. Op zijn website laat hij er echter maar een paar zien. Dat zijn de foto’s die zijn werk als fotograaf het beste weergeven. Verder let Igor erop dat zijn site een eenvoudige, natuurlijke look heeft. 

Een minimalistisch design dat het effect van de foto’s versterkt.

Zijn geheim: door veel witruimte tussen de foto’s te gebruiken laat hij de foto’s voor zichzelf spreken. Dit versterkt de sfeer van de foto’s. Zo wordt zijn website een rustig, minimalistisch kunstwerk.

Jouw unieke stijl

Je persoonlijkheid en jouw unieke stijl zijn je grootste kracht, want daarmee onderscheid je je van andere fotografen. Kies er daarom voor foto’s op je site te plaatsen die goed laten zien wat uniek is aan jouw werk. 

"Geen ongemakkelijk geposeer, geen krampachtig gegrijns, gewoon jullie twee en de mensen die belangrijk voor jullie zijn" is het motto van de Nederlandse trouwfotograaf Huib Vintges. Je herkent die open, journalistieke stijl direct op zijn website. 


Huib Vintges fotografeert mensen zoals ze zijn.

Donkere designs kom je niet heel vaak tegen op fotosites, maar voor nachtfotograaf Meduana werkt het perfect. Dankzij de donkere achtergrond komen zijn foto’s extra goed tot hun recht.

Het donkere design van Meduana past perfect bij zijn nachtfoto’s.

Maak je foto’s niet te zwaar

Grote en scherpe foto’s doen het fantastisch op een website. Het nadeel is dat je website ontzettend langzaam wordt als de bestanden van je foto’s te groot zijn. Gelukkig is het niet nodig om op je website foto’s van drukkwaliteit te plaatsen. 

Voor het web is een resolutie van 72 of 86 dpi al genoeg. 

De meeste websites zijn 1280x1024 pixels breed, dus is het niet nodig om je foto’s op 4608x3072 te uploaden. Als je je foto’s verkleint kun je je beste werk laten zien zonder kwaliteitsverlies en zonder dat je website traag wordt.

Sergio Diaz heeft de bestandsgrootte van zijn foto’s zo aangepast dat ze groot op zijn site kunnen staan zonder dat de website er langzaam van wordt.

Maak gebruik van de kracht van social media

Social media zijn inmiddels ook voor fotografen niet meer weg te denken. Ze gebruiken de media om voortdurend in contact te kunnen blijven met hun klanten, vrienden en volgers. Een eigen fotosite is daarbij een uitstekend vertrekpunt om geïnteresseerden een inkijkje in hun eigen werk te geven.

Fotografe Alina Atzler linkt op haar website direct naar haar socialmediaprofielen.

Voor trouwfotografe Alina zijn social media een van de geheimen achter het succes van haar website: op al haar socialmediakanalen heeft ze een link naar haar website gezet waar bezoekers haar werk beter kunnen leren kennen en meer over haar te weten kunnen komen.

Andersom kun je op je site buttons voor Facebook, Instagram en Pinterest toevoegen, zodat je websitebezoekers je met één klik ook op je socialmediakanalen kunnen volgen. Op de sites van Alina en Inka kun je zien hoe je met subtiele buttons bezoekers attent maakt op je sociale profielen.

Begin bij het begin

Wie kent het niet: je hebt grote plannen, maar de eerste stap zetten, dat is nog een heel ander verhaal. Veel fotografen willen wel een eigen site, maar hebben simpelweg de tijd of de kennis niet om er een te bouwen. Voor die fotografen is er nu goed nieuws. Met websitebouwers, zoals Jimdo, kunnen zij nu in een paar minuten zelf een professionele website maken.

Indrukwekkend: de grote foto eist direct de aandacht van de bezoeker op - het liefst wil je meteen nog meer foto’s van fotograaf Sebastian Kaps zien.

Vind een pakket voor je website dat perfect bij je past: of je nu beginner of ondernemer met een groot bedrijf bent, bij Jimdo is er voor iedereen de juiste oplossing voor een eigen homepage!

Bestel dit boek
Ontdek meer