Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

10 tips om bekend te worden als fotograaf via offline marketing

10 tips om bekend te worden als fotograaf via offline marketing

Naast het belang van een goede vindbaarheid en een uitstekende presentatie op het internet, is het offline promoten van je fotografie ook een zeer doeltreffende strategie om potentiële opdrachtgevers aan te trekken en je naam te vestigen als vakkundig fotograaf. Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen met offline marketing.

1. Netwerken

Bezoek lokale evenementen, fotoclubs en vakbeurzen om potentiële klanten en andere fotografen te ontmoeten. Het opbouwen van relaties met mensen in de branche kan leiden tot doorverwijzingen en samenwerkingen.

Als iemand van je vrienden ondernemer is, ga dan gerust wat pro-bono fotografiewerk doen. Dit zal het bedrijf van je vriend(in) onderscheiden van alle andere bedrijven die stockfotografie gebruiken voor hun website. Als deze een product verkoopt, maak dan een paar mooie productfoto's en geef ze weg. Wanneer het bedrijf succesvol wordt, zal je vriend(in) nooit vergeten wat je hebt gedaan en zeker niet aarzelen om reclame voor je te maken.

Beperk jezelf niet alleen tot zakelijke afbeeldingen. Zelfs als een kennis van je gewoon iets probeert te verkopen op Ebay, kan een mooie foto al het verschil maken. Het kost slechts een paar seconden.

2. Visitekaartjes

Ontwerp en druk hoogwaardige visitekaartjes af met je beste werk en contactgegevens. Deel ze uit op evenementen of wanneer je potentiële klanten ontmoet.

Wanneer je in de buurt van een bezienswaardigheid bent en je ziet een gezin of een stel dat jouw hulp kan gebruiken, wacht dan niet tot ze het je vragen. Loop naar ze toe en vraag of ze willen dat je een foto van hen maakt. Het is een heel eenvoudig gebaar dat veel betekent. Als het jouw gezin was, zou je immers ook iedereen op de foto willen hebben. Geef ze daarna de mogelijkheid om een visitekaartje van je aan te nemen.

foto: © Alex de Smit

3. Portfolio

Maak een professioneel geprint portfolio om je beste werk te tonen. Neem het mee naar afspraken of evenementen en overweeg om een ​​kopie achter te laten bij lokale bedrijven of galerieën.

Kies de foto's die je beste werk vertegenwoordigen, jouw stijl en vaardigheden laten zien en diversiteit in je fotografie tonen. Zorg ervoor dat je een consistent en samenhangend geheel presenteert.

Overweeg een liggend formaat voor landschappen of een staand formaat voor portretten. Zorg voor een evenwichtige indeling, met voldoende witruimte en een duidelijke visuele hiërarchie.

Kies voor dik en duurzaam papier met een hoge printkwaliteit. Dit zorgt voor een professionele uitstraling en benadrukt de details en kleuren van je foto's. Een professionele printservice kan ervoor te zorgen dat je portfolio van hoge kwaliteit is en er professioneel uitziet. Zij kunnen je adviseren over de beste papiersoorten, printtechnieken en afwerkingen.

foto: © Alex de Smit

Orden je foto's op een logische en aantrekkelijke manier, bijvoorbeeld op thema, stijl, chronologie of kleur. Zorg voor een sterke start en een indrukwekkend einde. Plaats aan het einde van je portfolio ook een beknopt cv en een artist statement waarin je jezelf als fotograaf voorstelt, je artistieke visie uitlegt en je professionele ervaring benadrukt.

Laat je portfolio professioneel inbinden, bijvoorbeeld met een hardcover, spiraalbinding of linnen omslag. Dit zorgt voor een mooie presentatie en beschermt je werk.

4. Lokale tentoonstellingen

Organiseer of neem deel aan lokale fototentoonstellingen om je werk te tonen en in contact te komen met potentiële klanten. Ondanks dat we in een digitaal tijdperk leven, bestaan er nog steeds lokale galerieën die jouw werk kunnen tentoonstellen. Het is daarom de moeite waard om contact te leggen met eigenaren van kleine eettentjes en eigenaren van kleine galerieën om te informeren of ze jouw foto's tentoon willen stellen.

Soms zie je in een winkel of stationshal nog opmerkelijk lege muren, zodat je zelf het initiatief kan nemen en ze gaan benaderen om de muren met jouw fotografie te vullen.

5. Samenwerken met lokale bedrijven

Werk samen met lokale bedrijven om je fotografiediensten aan te bieden voor hun marketinginspanningen of toon je werk in hun etablissementen.

Bel gewoon wat lokale bedrijven op. Koude acquisitie kan de meesten van ons de stuipen op het lijf jagen, maar haal diep adem. Het komt wel goed. Bijna alle bedrijven zijn respectvol, en het ergste wat iemand ooit zal zeggen is "ik ben op dit moment gewoon niet geïnteresseerd."

Wie moet je bellen? Denk aan je specialiteit en ga vanaf daar verder. Ben je een voedselfotograaf? Bel dan restaurants op. Zelfs als je nog geen specialiteit hebt, kun je gewoon door je lokale pagina op het web bladeren en websites bezoeken. Vraag jezelf af of de afbeeldingen er professioneel uitzien. Is er duidelijk behoefte aan betere fotografie? Zo ja, bel dan. Jouw diensten zullen het verschil maken.

6. Workshops aanbieden

Geef fotografielessen of workshops in je gemeenschap om jezelf te vestigen als expert in het vakgebied en potentiële klanten aan te trekken.

Zoek een populaire ontmoetingsplaats (je buurthuis, bibliotheek of lokale koffiebar) en plaats een paar berichten op het prikbord. Het kan echt leuk zijn om iedereen erbij te betrekken. Bovendien, als je begint met het opbouwen van je eigen fotografiebedrijf, vind je misschien wel nieuwe medewerkers binnen je groep. Je weet maar nooit met dit soort dingen. Een daad van vriendelijkheid en vriendschap kan vele deuren openen.

7. Gedrukte advertenties

Adverteer in lokale kranten, tijdschriften of gemeenschapsnieuwsbrieven. Overweeg om speciale promoties of kortingen aan te bieden om nieuwe klanten te trekken.

Het is altijd verstandig om traditionele manieren van zichtbaarheid te verkennen - je kunt nog steeds contact opnemen met een lokale krant of een gedrukt tijdschrift en vragen naar de richtlijnen en mogelijkheden voor het insturen van werk. Dit kan een slimme benadering zijn om zowel inkomsten te genereren als naamsbekendheid op te bouwen.

Het kan moeilijker zijn om bij grotere tijdschriften binnen te komen. Maar als je het probeert, informeer dan naar de eventuele richtlijnen voor het insturen van werk. Benader dan de tijdschriften die goed aansluiten bij jouw eigen stijl van fotograferen.

8. Flyers en posters

Ontwerp opvallende flyers en posters en verspreid ze op drukbezochte locaties, zoals buurthuizen, koffiebars, lokale prikborden of op de bruiloft waar je de foto's maakt. Wanneer je via drukwerk klanten gaat werven denk dan ook weer na over brochures, visitekaartjes, en eventueel stickers die je achterop je foto's kunt plakken.

9. Direct mail

Direct Mail is een direct marketing methode die als doel heeft om persoonlijke relaties op te bouwen met potentiële klanten, huidige cliënten en andere connecties.

Maak een gerichte direct mail-campagne om potentiële klanten in jouw omgeving te bereiken. Dit kunnen ansichtkaarten of brochures zijn met je werk en hiermee kun je je diensten aanbieden. Verspreid het drukwerk via brievenbussen bij jou in de buurt of huur hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in.

10. Betrokkenheid bij de gemeenschap

Raak betrokken bij je lokale gemeenschap door je fotografiediensten vrijwillig aan te bieden voor evenementen of non-profitorganisaties. Dit kan goodwill opbouwen en mond-tot-mondreclame genereren.

Als je een vriend hebt die net begint met fotografie, neem dan wat tijd om hem of haar de fijnere kneepjes van de kunst te leren. Dit betekent vaak een paar informele gesprekken voeren over camera-instellingen, terwijl je samen wat werk bespreekt. Het is nog leuker wanneer je fotowandelingen organiseert bij zonsopgang en zonsondergang. Ze zullen profiteren van jouw kennis en jij krijgt er een nieuwe fotomaatje bij.

Heb je een vriendin die zwanger is? Vraag het. Heb je nog een andere vriend die gaat trouwen? Dit is je kans. Je komt er nooit achter tenzij je het vraagt.

foto: © Alex de Smit

De volgende keer dat je met je familie bent, doe ze een plezier en maak een paar foto's die ze kunnen gebruiken. Je hoeft het niet altijd te doen, maar ze zullen het altijd waarderen. Soms is het leuk om ze te verrassen met foto's die je hebt genomen tijdens een evenement dat lang geleden plaatsvond. Maar laat het een verrassing en geen vanzelfsprekendheid zijn.

Geef gratis kunstfoto's weg: het is net als bij elk bedrijf of merk, je moet eerst naamsbekendheid opbouwen voordat je begint met verkopen. Het weggeven van een paar gratis foto's bevestigt je geloofwaardigheid binnen de gemeenschap waartoe je behoort.

Het spreekt voor zich dat het makkelijker is om eerst je vrienden en familie te benaderen. Doe dat en als je niet meteen je eerste klant kunt vinden, probeer dan enkele van de andere tips.

Tenslotte

Om het succes van elk van deze offline marketinginspanningen te inventariseren moet je bepalen welke methoden het meest effectief zijn voor jouw specifieke fotografie bedrijf. Pas je strategie dienovereenkomstig aan om je rendement op investering te maximaliseren.

Tekst: © Fotografie.nl
Bestel dit boek
Zeg het voort...
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
checkbox
Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.
Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl
Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: