foto: © Swee Oh, Hasselblad Master 2016
Hasselblad gaat in 2020 voor het tweede achtereenvolgende jaar vrouwelijke fotografen uitlichten onder de titel Hasselblad Heroines. De eerste aflevering start op 8 maart, Internationale Vrouwendag, met de eerste Hasselblad Heroine Swee Oh. In zeven wekelijkse afleveringen, zal steeds een fotografe haar ervaringen in carrière, uitdagingen in een typisch door mannen gedomineerde industrie, en inspiratie delen via korte video-interviews.
Door deze getalenteerde creatieven onder de aandacht te brengen, hoopt Hasselblad Heroines de komende generatie vrouwelijke fotografen aan te moedigen hun eigen weg in te slaan en hun creatieve visies tot leven te brengen.
De line-up Hasselblad Heroines 2020 bevat de volgende zeven fotografen:
- 2016 Hasselblad Master in Architecture Swee Oh gevestigd in San Francisco, Californië, wiens professionele achtergrond in architectuur haar artistieke kijk beïnvloedt;
- Hasselblad Ambassadeur Julia Fullerton-Batten gevestigd in Londen, een beeldende kunstfotografe die bekend staat om haar zeer filmische visuele verhalen;
- 2014 Hasselblad Master in Fashion/Beauty Bara Prasilova uit Praag, wiens conceptuele beelden surrealistische scènes laten zien met zorgvuldig uitgekozen rekwisieten en kostuums;
- Celia D. Luna, een mode- en portretfotograaf gevestigd in Miami, die kleurrijke afbeeldingen maakt die zijn beïnvloed door haar Peruaanse opvoeding en de levendige omgeving in Florida;
- Hasselblad X You Grand Prize Winnaar Clarissa Bonet uit Chicago, Illinois, een beeldende kunstfotografe die vanuit het perspectief van de voetganger de stedelijke ruimte weergeeft;
- 2016 Hasselblad Master in portret Natalia Evelyn Bencicova uit Bratislava, wiens werk bestaat uit meeslepende verhalende scenario's die de grenzen tussen realiteit, geheugen en verbeelding vervagen;
- Italiaanse kunstfotograaf Chiara Zonca gevestigd in Vancouver, BC, die enkele van de meest unieke landschappen van de aarde verkent en vormen vastlegt die aanvoelen als niet van deze wereld.
“Vorig jaar ontvingen we veel positieve reacties op de Hasselblad Heroines-serie, dus we gaan door met het aanmoedigen van kunstenaars die echte creatieve vindingrijkheid vertegenwoordigen.” aldus Marketing Manager Bronius Rudnickas.