Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo
Bezoek ook onze Fotokadoshop ...

Van amateur, naar professioneel fotograaf

Van amateur naar professioneel fotograaf

Wanneer je besloten hebt om de stap te gaan maken van amateurfotograaf naar professionele fotograaf, zal de kwaliteit van je foto's hoogstwaarschijnlijk aan alle voorwaarden voldoen. Echter om ervoor te zorgen dat je gezien wordt als een professional, moet je eerst naamsbekendheid opbouwen. Daarnaast wil je als een professioneel fotograaf ook klanten werven. In dit artikel lees je hoe je potentiële klanten kunt werven, ofwel hoe je jouw werk meer onder de aandacht kan brengen.

Promotie online

Lang geleden, vóór het internet, had een fotograaf - zelfs een goede fotograaf - moeite om (inter)nationaal opgemerkt te worden. Tegenwoordig is dat een stuk makkelijker.

Als je vroeger wilde dat je werk door anderen werd gezien kon je contact opnemen met de plaatselijke galeries en kijken of ze een plek voor je hadden. Maar je moest heel goed zijn, en meestal moest je al bekend zijn in de fotografiegemeenschap voordat je een galerie zover kon krijgen dat deze zou overwegen om je werk tentoon te stellen. Als dat niet lukte, kon je ook naar kleinere lokale bedrijven gaan, zoals cafe's, en daar vragen je werk op te hangen.

Een andere manier om in die tijd opgemerkt te worden, was door met je werk deel te nemen aan lokale competities, of zelfs nationale tijdschriftcompetities.

Verder waren er niet heel veel opties om je werk door het publiek gezien te krijgen, tenzij je op eigen kosten een fotoboek in eigen beheer ging publiceren en promoten, of je eigen fotostudio/galerij ging openen. De meeste hobbyfotografen hadden daar niet de middelen voor, dus zaten ze met een fanbase die zich meestal beperkte tot vrienden en familie.

Tegenwoordig kun je als fanatieke fotograaf je werk eenvoudiger laten zien aan de rest van de wereld door middel van het online plaatsen van foto’s. Niet alleen het online hebben staan van een eigen website is hierbij van belang. Er zijn veel bekende websites die gebruikt worden om foto’s op te plaatsen, zodat fotoliefhebbers deze kunnen bekijken.

Op sommige websites moeten deze foto’s rechtenvrij geplaatst worden, op andere websites kun je ze te koop aanbieden. En om ervoor te zorgen dat de foto’s een nog groter publiek bereiken online, kun je foto’s ook promoten op sociale media platformen, zoals Instagram, Pinterest of Facebook.

Nu is het internet natuurlijk zowel een zegen als een vloek. Iedereen die ooit een camera heeft opgepakt kan zijn werk aan duizenden of zelfs miljoenen mensen te laten zien. En niet alles is het echt waard om bewonderd te worden, maar dat weerhoudt mensen er niet van om het te proberen.

Natuurlijk bestaan er online allerlei soorten bloggers, commentatoren en andere mensen die zich voordoen als experts die vrijwel alles kunnen posten over elk onderwerp dat ze willen, dus het kan soms lastig zijn om door de rommel heen het werk te vinden dat echt aandacht verdient.

Dat betekent dat bekendheid krijgen als fotograaf niet zo simpel is als iets posten. Om ervoor te zorgen dat jouw werk echt onder de aandacht van veel mensen komt, moet je weten waar je het moet posten.

Stockfoto sites
Stockfotosites zijn niet zozeer een manier om erkenning te krijgen, maar een manier om geld te verdienen en tegelijkertijd wat anonieme voldoening te krijgen, wetende dat je werk wordt gebruikt en gezien door anderen. Deze sites betalen een vergoeding in ruil voor het royalty-free gebruik van je werk door betaalde klanten. Het kan een goede manier zijn om wat extra inkomen te verdienen en ervoor te zorgen dat je werk door velen wordt gezien, ook al krijg je er niet heel veel erkenning voor terug.

Houd er rekening mee dat aan stockfoto's vrij strikte kwaliteitseisen gesteld worden, dus je komt niet weg met een klein beetje verkeerde focus, ruis of andere kwaliteitsproblemen. Je zult waarschijnlijk al je foto's moeten nabewerken voordat je ze indient, en zelfs dan kunnen de meesten uiteindelijk worden afgewezen.

Fotowedstrijden
Fotowedstrijden zijn nog steeds een eenvoudige manier om je werk naar buiten te brengen, en het verschil tussen de digitale en de gedrukte wereld is dat ze veel toegankelijker zijn dan ooit. In plaats van afdrukken van een bepaald formaat, op een bepaald soort papier, in een gefrankeerde envelop op te moeten sturen, kun je alles nu eenvoudig online aanleveren.

Dat betekent natuurlijk niet per se dat je de opmaakregels niet hoeft te volgen - je foto's moeten meestal van een bepaalde kwaliteit zijn en mogen een bepaalde pixelafmeting niet overschrijden. Natuurlijk heb je hiermee meer concurrentie, maar dat betekent niet dat je het niet zou moeten doen. Om te beginnen is er moed voor nodig om je werk ter beoordeling aan te bieden, en het is goed voor de ziel.

Promotie offline

Om als beginnende professional een goede start te kunnen maken, moet je naast online promotie ook offline promotie inzetten. Niet iedereen die eventueel een fotograaf wil inhuren, kent de websites waar je jouw foto’s tentoonstelt. Daarnaast is ook niet iedereen fanatiek op zoek via sociale media. In dit geval heeft het bij deze doelgroep meer effect wanneer je via drukwerk klanten gaat werven. Hierbij kun je denken aan flyers, brochures, visitekaartjes, posters en stickers.

Lokale krant
Het is nooit een slecht idee om op zoek te gaan naar traditionele routes voor exposure - je kunt nog steeds een lokale krant of een gedrukt tijdschrift benaderen en om de inzendingsrichtlijnen en -mogelijkheden vragen. Dit kan een slimme manier zijn om geld te verdienen en tegelijkertijd ook bekendheid te krijgen.

Lokale kranten zijn altijd op zoek naar foto's, dus als het je lukt om de enige professionele fotograaf te zijn bij een plaatselijk evenement (of in ieder geval de beste), kun je je foto's verkopen en geld en bekendheid krijgen in je omgeving.

Grote tijdschriften
Bij de grotere tijdschriften is het veel lastiger om binnen te komen, maar dat betekent niet dat je het niet moet proberen. Vraag naar de eventuele inzendingsrichtlijnen. Om je kansen op een verkoop te maximaliseren, kun je bestaande edities van een tijdschrift bestuderen (de meeste gedrukte tijdschriften hebben ook digitale versies), zodat je een idee krijgt van het soort werk dat ze accepteren en de stijl waarin je zou moeten fotograferen.

Locale galeries
Het feit dat we in een digitale wereld leven, betekent niet dat er geen lokale galeries meer zijn die jouw werk kunnen tonen, dus het loont nog steeds de moeite om die coffeeshophouders en curatoren van kleine galeries te benaderen om te vragen of ze jouw foto's willen exposeren. Als je een plaatselijk café bezoekt met opvallend kale muren, kun je zelf de suggestie doen. Ga met de eigenaar praten en hem bijvoorbeeld helpen zijn muren geschikt te maken in ruil voor het tentoonstellen van jouw fotowerk.

Pak het groot(s) aan

Naast het on- en offline opbouwen van bekendheid, is er in combinatie hiermee nog een andere belangrijke aanpak die ook kan helpen. Om bekender te worden is het namelijk belangrijk dat je veel content creëert en publiceert. Hoe meer werk je van jezelf laat zien hoe sneller je naam onthouden wordt en hoe beter de mensen een beeld krijgen van wat je te bieden hebt.

Bovendien moet je werk opvallen. Een mooie foto van een roos kan een mooie foto van een roos zijn, maar de waarheid is dat tenzij je iets interessants doet met het licht of de compositie, jouw foto er precies zoals elke andere mooie foto van een roos uitziet. Het is dus niet alleen belangrijk om technische uitmuntendheid te tonen, je moet ook creativiteit en originaliteit tonen. Met andere woorden, zorg ervoor dat elke foto die je ergens plaatst, niet alleen verbluffend is qua uitvoering, maar ook qua onderwerp. Iets moet uniek, meeslepend, en interessant zijn om aandacht te krijgen.

Bestel dit boek
Zeg het voort...
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
Nu na aanmelding 10% korting op je bestelling in de Fotokadoshop !
Naam
e-mail
checkbox

Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat. Als dank voor je aanmelding krijg je met de kortingscode 7EB53SKCM3P4 eenmalig 10% korting op een bestelling in de Fotokadoshop. Bewaar deze code goed, we sturen geen e-mail ter bevestiging.

Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl

gewaardeerde partners: