Fotografie wordt Kunst

Henri Berssenbrugge, Zonder titel / Untitled, 1914, ontwikkelgelatinezilverdruk / gelatin silver print. Collectie: Universitaire Bibliotheken Leiden.
foto: Henri Berssenbrugge, Zonder titel / Untitled, 1914, ontwikkelgelatinezilverdruk / gelatin silver print. Collectie: Universitaire Bibliotheken Leiden.

De tentoonstelling Fotografie wordt Kunst. Photo-Secession in Holland is vanaf 6 september te zien bij Fotomuseum Den Haag en vertelt het verhaal van de vroege Nederlandse kunstfotografie. De beelden laten zien dat het onderscheid tussen picturalisme en Nieuwe Fotografie geen harde grens is, maar een graduele overgang.

Al snel na de uitvinding van de fotografie in de 19e eeuw ontstaat bij de fotografen de drang om niet slechts de werkelijkheid vast te leggen, maar de concurrentie aan te gaan met de beeldende kunst. In Nederland nemen de zogenaamde picturalisten de thematiek en composities over van de schilderkunst. Zij keken zowel naar de zeventiende-eeuwse genrekunst als naar de landschappen van de Haagse School.

Emmy Andriesse, Fietsers over treinrails / Cyclists passing train rails, Den Haag, ca. 1935-1937. Collectie: Universitaire Bibliotheken Leiden
foto: Emmy Andriesse, Fietsers over treinrails / Cyclists passing train rails, Den Haag, ca. 1935-1937. Collectie: Universitaire Bibliotheken Leiden.

Het is dit picturalisme waartegen Piet Zwart zich later met zijn Nieuwe Fotografie afzet. Maar de scheidslijn tussen de beide stromingen in Nederland is niet zo scherp als lang wordt gedacht. De typische kenmerken van de Nieuwe Fotografie, zoals verrassende uitsnedes, geometrische composities en bewegingsonscherpte werden al eerder door kunstfotografen toegepast.

Meer info op Fotomuseum Den Haag.

Bestel dit boek
Ontdek meer