Bezoek hier onze nieuwe Fotokadoshop ...

Florachromes: een verhaal van vier rivieren

In de tentoonstelling Florachromes vormen vier rivieren een verbindende factor: de Amstel en de Waal in Nederland en de Whanganui en de Tamaki op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Op grootschalige wijze worden de fascinerende resultaten van het fotografische onderzoek van het kunstenaarsduo Arja Hop en Peter Svenson samengebracht. Een geheel andere kijk op Fotografie.

foto: © Arja Hop / Peter Svenson - Residue Amsterdam (detail) 2015–2019
foto: © Arja Hop / Peter Svenson - Residue Amsterdam (detail) 2015–2019

Het duo onderzoekt met een combinatie van fotografie, alchemie en ecologie hoe planten reageren op de omgeving waarin ze groeien en raken daarbij aan actuele milieukwesties. In hun residuenprojecten brengen ze fotografie en botanische alchemie op een bijzondere manier samen: ze onttrekken kleurstoffen aan een plant, brengen die rechtstreeks aan op film en drukken deze vervolgens analoog af.

Hun landschappelijke verkenningen in Nederland en Nieuw-Zeeland – respectievelijk het land waar het duo is gevestigd en het land waar Svenson oorspronkelijk vandaan komt – resulteren in poëtische beelden die erop lijken te wijzen dat de intensiteit van de plantkleur sterk beïnvloed wordt door de leefomstandigheden van de plant.

Bomen als hoeders van de mensheid

Arja Hop en Peter Svenson beschouwen bomen als hoeders van de mensheid: zij leveren immers de zuurstof die voorwaarde is voor het menselijk leven.

Over de hele wereld worden klimaat en milieu bedreigd door factoren zoals de opwarming van de aarde, ontbossing, vervuiling en toerisme. De natuur past zich zo goed mogelijk aan de omstandigheden aan; veel planten hebben vernuftige overlevingsstrategieën. Mensen nemen de natuur vaak voor lief, zeker in de stedelijke omgeving. Hop en Svenson willen mensen anders over planten en bomen laten nadenken, hen laten stilstaan bij de aanwezigheid van de natuur, ook in het dagelijkse straatbeeld.

foto: © Arja Hop / Peter Svenson - Muursla, Mycelis muralis,Maxwellstraat, Amsterdam 2015
foto: © Arja Hop / Peter Svenson - Muursla, Mycelis muralis,
Maxwellstraat
, Amsterdam 2015

Met het werk dat ze de afgelopen jaren in Nederland en Nieuw-Zeeland maakten, willen ze bijdragen aan dit bewustzijn. Het duo toont zowel engagement met als bewondering voor en verwondering over de schoonheid en de veerkracht van de natuur. Hun werk vormt tevens een ode aan bomen en planten als onontbeerlijk voor het menselijk bestaan.

Voor hun expositie in Huis Marseille kozen ze verschillende afdruktechnieken en presentatievormen; elke zaal toont een ander aspect van hun onderzoek naar de flora in een bepaald gebied, waaraan zij telkens op een andere fotografische manier gestalte hebben gegeven.

‘Spontaneously occurring plants’ in Amsterdam

Voor hun serie Residue Amsterdam concentreerde het duo zich op wilde planten die spontaan groeien in bermen langs wegen, langs grachten en in verlaten hoekjes in de stad. Huis Marseille toont een spectaculaire matrix met 273 fotografische kleurvlakken: kleurstoffen van de wilde Amsterdamse flora gefixeerd in analoge afdrukken.

Inheemse bossen van Nieuw-Zeeland

De mangrove speelt een cruciale rol in het ecosysteem: deze tropische boomsoort bevordert de lokale biodiversiteit, haalt koolstof uit de lucht en filtert schadelijke stoffen zoals zware metalen uit (regen- en riool)water. Met hun residuenmethode onderzochten Hop en Svenson de impact van vervuiling op deze mangrovebossen.

foto: © Arja Hop / Peter Svenson - Mangrove
foto: © Arja Hop / Peter Svenson - Mangrove

Arja Hop (Hierden, 1968) voltooide de opleiding schilderkunst aan de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Ook studeerde ze een jaar filosofie aan de Universiteit van Amsterdam; hier maakte ze kennis met en raakte ze geïnspireerd door Wittgensteins ideeën over kleur en Heideggers notie van het landschap als getuige van wat er zich daarin afspeelt. In 2014 kreeg Hop van het Stadsarchief Amsterdam een tekenopdracht toegekend die resulteerde in Residu ‒ Populus canescens ‒ Jachthavenweg.

Peter Svenson (Palmerston North, Nieuw-Zeeland, 1956) studeerde fotografische technieken aan de Wellington Polytechnic in Nieuw-Zeeland en een jaar natuurkunde aan de universiteit van Auckland. In 1982 emigreerde hij naar Nederland, waar hij onder andere jarenlang als kleurendrukker werkte voor het fotolab [S]color in Amsterdam. In 2005 was hij medeoprichter van AAP-lab (Amsterdam Analogical Photoprinting). Als autonoom fotograaf experimenteert hij met verschillende fotografische en alchemistische technieken.

Meer informatie is te vinden bij Huis Marseille.

Bestel dit boek
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
Naam
e-mail

Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Zorg ervoor dat ons mailadres voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat: info@fotografie.nl

Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl

gewaardeerde partners: