Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

12 tips voor dierentuinfotografie

12 tips voor dierentuinfotografie

Voor velen van ons komt de dierentuin het dichtst in de buurt van een safari. Als je weet wat je doet, kun je er misschien zelfs foto's maken die eruitzien alsof je op safari bent zonder het prijskaartje van een vakantie in het buitenland. Ook kun je met fotograferen in een dierentuin op één dag foto's maken van dieren van over de hele wereld in plaats van meerdere reizen te maken. Het fotograferen van dieren in de dierentuin levert een aantal interessante uitdagingen op. Hieronder enkele tips om het meeste uit een dag in de dierentuin te halen.

1. Check het weerbericht

Controleer altijd het weerbericht voordat je vertrekt. Regen is niet goed voor je uitrusting en het stuurt de dieren in de holen en onder de beschutting van bomen en struiken, waardoor ze niet goed zichtbaar zijn.

Ga op pad op gematigde, gedeeltelijk bewolkte dagen waarop de dieren zich niet hoeven te verschuilen voor de hitte of in te fel licht staan. Als je agenda je niet de mogelijkheid biedt om kieskeurig te zijn, neem dan een paraplu en een regenhoes voor de camera mee bij slecht weer.

2. Plan je bezoek

Wanneer je naar de dierentuin gaat beslis dan vooraf welke dieren je die dag wilt fotograferen, bedenk daarna de meest rationele volgorde en stippel vervolgens je route uit. Als je een schema hebt, bespaart dit op de dag zelf veel gedoe en tijd.

Pak niet teveel zware spullen in. Bedenk dat je veel zult lopen, vaak moet stoppen, en dat er misschien veel mensen om je heen staan. Als je alleen een Point and Shoot hebt, komt het wel goed. Als je een DSLR hebt, neem dan een goede telelens en misschien een 50 mm portretlens mee.

Omdat een monopod kleiner is, is de kans ook kleiner dat iemand er tegenaan zal botsen terwijl je aan het fotograferen bent

Met een 70-300 mm-lens heb je trouwens genoeg bereik om redelijke close-upfoto's te maken terwijl je er ook mee kunt inzoomen op dieren die verder weg staan of hoog in de bomen zitten.

Als je een crop-sensorcamera hebt, neem deze dan mee. Een full-frame sensor is geweldig voor die vervelende situaties met weinig licht, maar de crop-sensor is geweldig voor een beetje extra bereik. De kleinere sensor op een crop-sensorcamera werkt als een vergrootglas en vergroot het bereik van je lenzen, maar zoomt in. Ga je voor een close-up gebruik dan de crop-sensor. Als je voor de brede opname gaat, gebruik dan de full-frame camera.

Welke camera je ook hebt, neem een statief, extra batterij en een extra geheugenkaart mee. Dat zou alles moeten zijn wat je nodig hebt en het zou allemaal mooi in een normale cameratas moeten passen (behalve het statief).

Let op: het statief is optioneel. Het zou eigenlijk meer kunnen afschrikken dan helpen. Als de verlichting goed is, zou je het niet nodig moeten hebben en kan het in de auto worden achtergelaten.

Een monopod is beter en werkt volgens hetzelfde principe als een statief, maar heeft slechts één poot en neemt veel minder ruimte in beslag en de opstelling is lang niet zo ingewikkeld. Bovendien is hij kleiner en lichter, zodat je rugzak lichter zal zijn als je de hele dag loopt. Omdat een monopod kleiner is, is de kans ook kleiner dat iemand er tegenaan zal botsen terwijl je aan het fotograferen bent. Het kan je ook wat extra hoogte geven wanneer je over de hoofden van mensen voor je moet fotograferen.

Als je camera het niet goed doet in situaties met weinig licht en je de sluitertijd moet verlagen om de ISO laag te houden, is een monopod je beste vriend. Schieten in donkere tentoonstellingsgrotten, holen en bij uitstek het reptielenhuis, kan moeilijk zijn. Hoe hoger de ISO, hoe gevoeliger de camera is voor licht. Het nadeel van een hoge ISO is dat naarmate je de gevoeligheid verhoogt, de foto's korreliger worden.

Het verlagen van de sluitertijd is een andere manier om licht binnen te laten, maar het opent de mogelijkheid van wazigheid veroorzaakt door de microbewegingen die je maakt tijdens het fotograferen. Dat is waar de monopod om de hoek komt kijken. Het biedt stabiliteit die je niet kunt krijgen door de camera alleen maar in de hand te houden.

3. Kom vroeg

Ga naar de dierentuin wanneer deze opengaat en ga op zoek naar het dier dat je het liefst wilt fotograferen. Veel dieren zijn in de vroege uurtjes wakker en gaan op het heetst van de middag lange siësta's houden. De kans is groter dat een dier daadwerkelijk iets anders doet dan zich verstoppen voor de middagzon of een dutje doet met de rug naar je toe. Sommige dierentuinen hebben dagen dat ze leden vroeg binnen laten, voordat de dierentuin opengaat, wat je echt de kans geeft om de dierentuin te bekijken zonder de andere bezoekers te laten struikelen.

4. Ken de regels

Veel dierentuinen hebben regels over wat je wel en niet mag fotograferen en waar flitsfotografie is toegestaan. Besteed aandacht aan alle geplaatste borden en lees de veelgestelde vragen van de website om problemen te voorkomen. Ga niet buiten de gebaande paden, klim niet in relingen, sluip niet in gebieden waar alleen werknemers werken, of bungel jezelf niet gevaarlijk over de gracht rond de tijgertentoonstelling.

5. Werk de hekken weg

De grootste barrière tussen jou en de dieren is de omheining. Natuurlijk is er een goede reden dat die er is, en als fotograaf kan het vervelend zijn, maar het is geen onoverkomelijk obstakel. De beste manier om een hek uit je opnamen te verwijderen, is door je lens er tegen te plaatsen (let wel op dat je de lens niet bekrast) en een lage f-stop te gebruiken voor een kleine scherptediepte. Zolang je je op het dier kunt concentreren, zou je geen hekdetail moeten zien. De geringe scherptediepte vervaagt ook de achtergrond, waardoor het dier dat je vastlegt, centraal komt te staan.

De hekken die de mensen van de dieren scheiden zijn uiteraard voor veiligheidsdoeleinden, om ons te beschermen tegen de dieren en in sommige gevallen de dieren tegen ons. Toch is er niets frustrerender dan een mooie foto met een dwarsdoorsnede van draden, en als je een fotoboek gemaakt hebt van je verzameling dierentuinfoto's dan wil je niet steeds die hekken op alle pagina's terugzien.

De beste manier om een hek uit je opnamen te verwijderen, is door je lens er tegen te plaatsen

Bij het fotograferen van dierentuindieren moet je dus scherpstellen op een plek buiten het hek. Als je dit doet, kun je het hek onscherp en vrijwel onzichtbaar maken. Als je camera de optie heeft, gebruik dan de focusoptie met één focuspunt. Hiermee kan de automatische scherpstellingsfunctie van de camera uitgeschakeld worden, zodat er controle is over waar de focus binnen een foto valt in plaats van te vertrouwen op de camera die automatisch een keuze maakt.

Nog een tip: als je een deel van het hek kiest dat in de schaduw ligt, heb je geen last van het licht dat weerkaatst op het metalen oppervlak.

6. Wees attent

Het is belangrijk om rekening te houden met zowel de dieren als met de andere mensen. Geduld is hier het sleutelwoord. Wacht tot mensen en kinderen verder gaan als ze je in de weg staan. Ze zijn er voor een andere ervaring dan jij, maar het is niet minder belangrijk.

Ten tweede, besef dat de aandacht van deze dieren niet mag worden getrokken door harde geluiden, ratelende toetsen of door naar ze te roepen. Observeer en bekijk hun gedrag. Kijk of je kunt voorspellen wat ze gaan doen en houd je camera gereed om het vast te leggen. Als je het te druk hebt met het rammelen op toetsen, kun je niet klaar zijn om te richten, scherp te stellen en op de sluiter te klikken. Laat staan na te denken over f-stops en belichtingsinstellingen. Je bent een waarnemer van hun leefgebied. Geniet ervan, het juiste moment komt vanzelf, jouw opnames weerspiegelen jouw geduld.

Houd dus rekening met de dieren die je fotografeert. Hoe afgemat of ontspannen een dier ook is, de flits van een camera kan nog steeds ongemakkelijk en desoriënterend zijn.

7. Maak (oog)contact

De reden waarom dieren zo aantrekkelijk zijn voor mensen, is dat we een persoonlijke band met hen voelen. Ongeacht onze angst voor wilde dieren, zijn we ons ervan bewust dat we op een intrinsiek niveau iets met hen delen. Door ons op de ogen te concentreren, kunnen we die verbinding in onze foto actualiseren. Op een meer technisch niveau zorgt het er ook voor dat het gezicht van het dier scherp is.

Portretfoto's van dieren zijn extreem krachtig en net als mensen wil je je op hun ogen concentreren

Portretfoto's van dieren zijn extreem krachtig en net als mensen wil je je op hun ogen concentreren. Hun uitdrukkingen zijn van onschatbare waarde wanneer hun ogen scherp en in het juiste licht worden vastgelegd. Denk ook aan de hoek en positie van hun hoofden en lichamen. Een beetje een zijhoek met ruimte aan de zijkant die ze kijken werkt goed.

foto: © Jean van der Meulen

Andere keren spreekt een volledig, face-on beeld boekdelen over de kracht van het dier. Deze zebra is daar weer een mooi voorbeeld van. Denk aan wat je wilt zeggen met het beeld. Is het een nederig dier in zijn omgeving of is het een krachtig, veeleisend dier. Positie en perspectief zijn belangrijk. Maar waar je ook voor gaat, de uitdrukking in hun ogen zal de rest van het verhaal voor je vertellen.

Om echt contact te maken met een dier, fotografeer je ze terwijl ze iets doen dat kenmerkend is voor hun aard

Een andere manier om contact te maken met dieren is door ze te fotograferen terwijl ze activiteiten doen waar mensen mee te maken hebben, zoals eten, voor hun jongen zorgen of samen spelen. Bovendien, om echt contact te maken met een dier, fotografeer ze terwijl ze iets doen dat kenmerkend is voor hun aard. Sommige dieren zijn stoïcijns, andere zijn een voorbeeld van evenwicht en gratie, weer anderen staan bekend om hun speelsheid.

8. Maak gebruik van natuurlijk licht

Verlichting in de dierentuin is echt niet anders dan elke andere verlichting. Als het een bewolkte dag is, heb je geluk en kun je harde schaduwen vermijden. Als het een zonnige dag is, richt je dan op de dieren die zich in schaduwrijke gebieden bevinden om schaduwen over hun gezicht en lichaam te vermijden. Als ze in het zonlicht staan, wees dan bewust van te veel tegenlicht, waardoor ze alleen als silhouet met minder detail zouden worden weergegeven.

In het ideale geval zal het licht hun manen of de zijkant van hun gezicht raken voor dramatische doeleinden. Beweeg rond, probeer verschillende hoeken en wees altijd klaar om te schieten. Het licht verandert met de bewegingen van de dieren.

9. Let op de compositie

Als je een portretfoto maakt moet je ruimte overlaten aan de kant waar het dier naartoe kijkt. Let op waar de ruimte is. Als een dier in een bepaalde richting beweegt, wil je ruimte aan de kant waar ze naartoe gaan, in plaats van dat ze tegen de rand van de foto geplaatst staan.

Nog een belangrijke opmerking: besteed extra aandacht aan wat er op de achtergrond van je afbeelding staat. Als de dierenverzorger achterin vuilnis ophaalt, wil je hem waarschijnlijk niet in beeld. Veel achtergrond rommel concurreert met de dieren en zullen ervoor zorgen dat de afbeelding meer op een toeristische dan op een professionele foto lijkt. Wees je gewoon bewust van wat er op de achtergrond en op de voorgrond is. Let echt op wat er in de uitsnede komt te staan.

We zijn vaak een beetje geobsedeerd met het maken van die brede, ingrijpende foto. Dieren zijn interessant omdat ze in sommige opzichten op ons lijken, maar ook zo anders. Het vastleggen van die kleine details is een belangrijk onderdeel van het schilderen van het hele plaatje.

10. Wacht af

Dierentuinfotografie vereist, net als bij safari fotografie, dat je geduld hebt. Je besteedt ongeveer tien procent van je tijd aan fotograferen en negentig procent van je tijd aan het wachten tot de dieren iets doen wat het waard is om te fotograferen.

Meestal doen dieren in de dierentuin niet veel totdat ze opeens iets spannends doen. Gebruik indien mogelijk instellingen die je camera voorbereiden om een dier in actie te vangen. Door erop voorbereid te zijn dat een dier zich zonder waarschuwing en zeer snel beweegt, kun je de actie vastleggen op het moment dat het gebeurt en voorkomen dat de foto wazige wordt.

Je sluitertijd bepaalt hoe snel je sluiter open en dicht gaat. Korte sluitertijden bevriezen beweging, terwijl lange sluitertijden beweging laten zien. Snelle sluitertijden worden aangeduid met een groot tweede getal, zoals 1/500.

Houd er rekening mee dat wanneer de sluiter maar een korte tijd open is, dit de hoeveelheid tijd beperkt die het licht nodig heeft om de sensor te bereiken. Het kan zijn dat je wat andere instellingen moet aanpassen, zoals je diafragma en ISO, om de perfecte mix te krijgen van een sluitertijd die snel genoeg is, terwijl je toch de juiste hoeveelheid licht hebt voor een goede belichting.

11. Kijk uit voor schittering

Net als een ijzeren omheining kan het glas dat ons scheidt van de vissen, slangen, hagedissen en een menagerie van andere beesten grote schade aanrichten voor fotografen. Het oppervlak van het glas kan licht van onze flitser of van buiten de tank reflecteren, waardoor verblinding ontstaat of het kan de reflectie van onze eigen camera en de mensen en objecten rondom de tentoonstelling weergeven.

Gebruik de flitser alleen als het echt nodig is om schittering te voorkomen. Als het nodig is, schiet dan niet recht vooruit. Als je een flitser hebt die kantelt, kantel hem dan omhoog en weg van het glas. Het licht van de flitser moet nog steeds helder genoeg zijn om de donkere vlek op te vullen. Als je niet de mogelijkheid hebt om je flitser te kantelen en van boven, onder of opzij te fotograferen: die hoek zou voldoende moeten zijn om het licht weg te kaatsen van het beoogde brandpunt.

12. Neem een seizoenspas

Als je naar je plaatselijke dierentuin gaat, is het misschien een goed idee om de seizoenspas te kopen, zodat je niet de behoefte voelt om je van plek naar plek te moeten haasten. Veel dierentuinen hebben seizoenspassen die net iets meer bieden dan een dagtoegang en waarmee je de hele dag en het hele jaar kunt komen en gaan wanneer je wilt. Je kunt ook terugkomen om te fotograferen tijdens verschillende, speciale tijden van het jaar, zoals wanneer al die schattige leeuwenwelpen worden geboren.

© In samenwerking met / dank aan David Peterson - Fotografie.nl
Bestel dit boek
Zeg het voort...
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
checkbox
Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.
Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl
Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: