Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Prijswinnaars

Winnaar Unseen Talent Award

Unseen en ING kondigen Sophie Jung aan als winnaar van de eerste editie van de ING Unseen Talent Award. De award biedt een internationaal platform voor nieuw Belgisch, Nederlands en Luxemburgs fotografietalent en geeft hen de kans hun werk op internationale schaal te presenteren.

Vandaag, op de dag van de officiële opening van Unseen Photo Fair koos de jury de winnaar van de ING Unseen Talent Award. Sophie Jung krijgt een productiefonds van €10.000. De jury die de winnaar van 2015 heeft gekozen bestaat uit een gevarieerde selectie professionals uit uiteenlopende fotografie-gerelateerde vakgebieden: Frits Gierstberg (conservator Nederlands Fotomuseum, Rotterdam), Kaat Celis (voormalig hoofd Fotografie De Morgen (BE) en oprichter arts management company Sluitertijd), Sanne ten Brink (hoofdconservator, ING Collectie), Duncan Forbes (directeur en curator Fotomuseum Winterthur) en Paul di Felice (co-directeur en curator van Café Crème edition en European Month of Photography Luxembourg).

Lara Gasparotto wint de Publieksprijs die werd bepaald door een online stemming eerder deze maand. Gasparotto ontvangt een commissie om nieuw werk te maken voor de ING Collectie. Het werk van alle finalisten zal worden tentoongesteld in de Neumünster Abbey, Luxembourg in het voorjaar van 2016.

Het juryrapport stelt: “Deze nieuwe generatie van kunstenaars presenteert fotografie meer en meer in relatie tot andere media. Nieuwe en onbekende mogelijkheden worden onderzocht. Sophie Jung heeft werk geproduceerd dat ons herinnnert aan de analoge periode in de fotografie. Tegelijkertijd rekt ze de grenzen en de mogelijkheden van het medium op door bijvoorbeeld geluid en tekening toe te voegen aan het werk, waardoor het de kijker een geheel nieuwe ervaring biedt.”

De finalisten van de ING Unseen Talent Award hebben de afgelopen twee maanden gewerkt aan het thema ‘ Who are we here for?’. “Deze opdracht past bij de vraag die we onszelf ook stelden: hoe kunnen we relevant zijn naar onze klanten; wat is onze rol? Het is heel verrassend en educatief om te zien hoe deze jonge kunstenaars dit onderwerp hebben geïnterpreteerd en vertaald hebben naar een fysiek werk. De een heeft het onderwerp heel conceptioneel bepaald, anderen bekeken het veel meer vanuit de esthetische of romantische hoek.“

Ingezonden mededeling
| 17-09-2015
Kerst trends 2016