Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Actueel

Foto-expositie Joel Sternfeld in Foam

Color Photographs since 1970

Vanaf morgen presenteert Foam het eerste grote overzicht in Nederland van werk van Joel Sternfeld (1944, New York), één van de pioniers in de kleurenfotografie. Over twee verdiepingen toont Foam ruim honderd foto's in tien verschillende series.

Een hoogtepunt is Sternfeld's vroege, nooit eerder geëxposeerde werk uit de zeventiger jaren. Ook beroemde series als American Prospects, de weerslag van zijn legendarische reis door de Verenigde Staten, en Stranger Passing komen uitgebreid aan bod.

Een constante factor in zijn werk is zijn geboorteland Amerika, haar bewoners en de sporen die de mens achterlaat in het landschap. Met een subtiel gevoel voor ironie en een fantastisch gevoel voor kleur geeft Sternfeld ons een beeld van het dagelijkse leven in Amerika gedurende de afgelopen drie decennia.

foto: © Courtesy of Joel Sternfeld and Luhring Augustine, New York.
Summer Interns Having Lunch, Wall Street, New York, August 1987 uit de serie: Stranger Passing

New Color Photography

Samen met William Eggleston en Stephen Shore zorgde Sternfeld er in de zeventiger jaren voor dat kleurenfotografie een gerespecteerd artistiek medium werd. Tot die tijd werd kleur al veel gebruikt in reclame- en amateurfotografie maar in musea en galeries was het nauwelijks te zien.

Sternfeld werd beïnvloed door de kleurentheorie van Bauhaus en door het werk van William Eggleston, wiens tentoonstelling in het MoMA in 1976 de officiële start betekende voor de acceptatie van kleurenfotografie in de kunstwereld.

Vroeg werk

In het vroege en nog onbekende werk van Sternfeld is de typische 'streetphotographer' te herkennen die met een kleinbeeldcamera het dagelijks leven in Amerika vastlegt. Dit werk bevat al de kenmerken die zijn latere werk zo succesvol maken.

In 1978 begon Joel Sternfeld een lange reis door de Verenigde Staten. Acht jaar lang doorkruiste hij zijn thuisland en legde hij met zijn technische camera vast wat hij tegenkwam. Zijn onderzoek naar het landschap en hoe de mens zich daarin beweegt resulteerde in de serie American Prospects (1979-1983). In Stranger Passing (1987-2000) concentreerde Sternfeld zich op mensen.

foto: © Courtesy of Joel Sternfeld and Luhring Augustine, New York.
Washington D.C., August 1974

Hij fotografeerde hen steeds op een eenduidige manier: dezelfde afstand en de blik direct gericht in de camera. Deze serie is het portret van een maatschappij, ter vergelijken met het magnus opus van August Sander uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Net als in American Prospects is er sprake van licht absurdisme, maar ook van sympathie voor de geportretteerde.

Het Amerikaanse landschap

Sternfeld fotografeerde voor de serie On This Site (1993-1996) op het eerste oog onopvallende stedelijke en rurale plekken. In de begeleidende tekst wordt duidelijk dat er op deze locaties 'crime passionnels', raciale geweldsdelicten en steekpartijen plaatsvonden.

De foto's krijgen daardoor een heel andere lading. In Sweet Earth (1993-2005) brengt Sternfeld alternatieve vormen van wonen en samenleven in beeld die gedurende de laatste twee eeuwen in Amerika ontstonden. Hij reisde langs huizen en woongemeenschappen van mensen die zich niet aanpassen aan de gangbare manier van leven en andere idealen nastreven.

foto: © Courtesy of Joel Sternfeld and Glenstone Museum, Potomac, Maryland.
After A Flash Flood, Rancho Mirage, California 1979 uit de serie: American Prospects

In Oxbow Archive (2005-2007) laat Sternfeld zien hoe de wisseling van de seizoenen het landschap verandert en hoe menselijke bemoeienis de natuur beïnvloedt.

Diapresentatie

Met de projecten Treading on Kings (2001), over de G8 in Genua, en When it Changed (2005), over de klimaatconferentie in Montreal, lijkt Sternfeld's werk politieker en uitgesprokener te worden. Deze projecten worden getoond als diapresentatie.

Joel Sternfeld woont en werkt in New York. Tijdens zijn carrière ontving hij belangrijke prijzen waaronder The Citygroup Photography Prize (2004) en de Guggenheim Memorial Foundation Fellowship (1978 en 1982).

foto: © Courtesy of Joel Sternfeld and Luhring Augustine, New York.
McLean, Virginia, December 1978 uit de serie: American Prospects

Het werk van Joel Sternfeld was in talrijke solo- en groepstentoonstellingen te zien, onder andere in het Museum of Modern Art en Luhring Augustine in New York. Zijn werk is opgenomen in belangrijke internationale collecties waaronder het Folkwang Museum (Essen), Fotomuseum Winterthur, The Metropolitan Museum of Art (New York), The Victoria and Albert Museum (Londen) en The Whitney Museum of American Art (New York).

Vanaf het begin van zijn carrière is het fotoboek voor Sternfeld nog belangrijker geweest dan het tentoonstellen van zijn werk. De afgelopen twintig jaar publiceerde hij er elf. Deze boeken zijn inmiddels gewilde verzamelobjecten geworden.

Joel Sternfeld - Color Photographs since 1970 is te zien van 16 december 2011 t/m 14 maart 2012 in Foam.

Ingezonden mededeling
| 15-12-2011
Boeken algemeen