Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Actueel

Foto's en films van Rotterdam in de jaren twintig

Nog tot en met zondag 3 april 2011 is de tentoonstelling met ruim 100 -recent ontdekte- vintage foto’s van Rotterdam uit de late jaren twintig van Andor von Barsy (1899–1965) te zien in het Nederlands Fotomuseum.

Niet alleen van zijn foto’s kan men genieten, maar ook van de recent gerestaureerd films van deze bekende Hongaarse cameraman in het nieuw samengestelde filmprogramma in filmhuis Lantaren Venster, nu ook gevestigd op de Kop van Zuid.

In zowel de foto’s als films van Von Barsy zien we moderne constructies en havenactiviteiten op en rond een overvolle Maas. Zijn dynamische foto’s zijn met hun spannende lijnenspel soms bijna abstract en meten zich met werk van internationaal gerenommeerde fotografen van de Nieuwe Zakelijkheid.

foto: © Andor von Barsy Gemeentearchief Rotterdam

De foto’s zijn recent gevonden in het archief van Stichting Havenbelangen, dat zich in het Gemeentearchief Rotterdam bevindt. De foto’s van Andor von Barsy geven een eigen kijk op de moderne stad Rotterdam van vóór WO II.

De van oorsprong Hongaarse filmmaker en fotograaf Andor von Barsy (Budapest, 1899 – München, 1965) woonde en werkte tussen 1926 en 1942 in Rotterdam. Von Barsy was cameraman bij de Rotterdamse productiemaatschappij Transfilma en verwierf destijds faam met documentaires als Stad die Nooit Rust (1928) en de avant-gardistische ‘absolute’ film Hoogstraat (1929).

Von Barsy werkte in opdracht van de Rotterdamse gemeente, haven en industrie, waaronder het sleepbootbedrijf Smit, de Steenkolen Handels Vereeniging en Brouwerij d’Oranjeboom. Von Barsy kreeg internationale bekendheid met zijn camerawerk voor de speelfilm Dood Water (1934, Gerard Rutten), waarvoor hij op het filmfestival van Venetië werd onderscheiden met de prijs voor beste cinematografie.

De foto’s van Von Barsy, deels gepubliceerd in het boekje Rotterdam 1930 (Nijgh & Van Ditmar), sluiten naadloos aan bij bijvoorbeeld het werk van László Moholy-Nagy en Albert Renger-Patzsch, of zelfs Alexander Rodchenko. Von Barsy moet als cameraman en fotograaf goed bekend zijn geweest met de van het Bauhaus afkomstige nieuwe fotografie.

Ingezonden mededeling
| 24-02-2011
Bulk 10-Daagse