Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

Reflexcamera kiezen makkelijker gemaakt: vergelijk de merken

Het kiezen van een reflexcamera valt niet mee. Toch kom je verrassend snel tot een keuze als je simpelweg de merken naast elkaar zet. Fotografie.nl belicht de hoofdlijnen van de merken Canon, Nikon, Olympus, Pentax en Sony.

Wordt het een Canon Eos 550D, een Nikon D5000, een Pentax K-x, een Sony A-550 of een Olympus E620? Je hebt maandenlang over het internet gezworven, hebt alle voors en tegens gelezen. En dan weet je het nóg niet. Het kiezen van een reflexcamera valt vaak niet mee. We kijken wat de merken op amateurgebied te bieden hebben.

De beste?

Bij het kiezen van een reflexcamera zoekt iedereen naar de beste camera voor het bedrag dat er kan worden besteed. Logisch. Maar daarbij wordt altijd gekeken naar kwaliteit. En dat hoeft nu juist helemaal niet zo'n grote rol te spelen.

Wordt het een Pentax, Canon, Sony, Olympus of Nikon?

Alle merken maken uitstekende reflexcamera's en objectieven. De onderlinge kwaliteitsverschillen zijn relatief klein. Grote lijnen als 'merk A is beter dan merk B' zijn al helemaal niet goed meer aan te houden.

Soms is het simpel: er is maar één reflex met penlightbatterijen als voeding (al dan niet oplaadbaar). Dat is de Pentax K-x. Met penlights heb je altijd wel stroom beschikbaar. Gebruik je Energizer Ultimate Lithium eenmalige batterijen, dan kun je zonder laadapparaat op reis, want met een setje maak je 1000 tot 1500 foto's.

Wat bij die uitputtende cameratests altijd weer opvalt, is dat het allemaal zo ontzettend relatief is

Ongerust

Natuurlijk kun je de tests van websites als DPReview helemaal uitspellen en ongerust worden. Vaak maak je je dan druk om dingen die in de praktijk niet zwaar wegen. Voor de meeste mensen is het niet zo belangrijk als auto A bij 230 km/u een trillinkje in het stuur krijgt en auto B pas bij 235 km/u. Hoe hij zit is heel belangrijk.

Of je de knopjes snapt en kunt vinden. Of er genoeg bagage in kan, enzovoort. Wat bij die uitputtende cameratests altijd weer opvalt, is dat het allemaal zo ontzettend relatief is. Kijk je naar de praktijkfoto's die zijn gemaakt met een camera die er niet al te best vanaf komt, dan zien die er doorgaans prachtig uit. Met andere woorden: waar gáát het allemaal over!

Elk merk heeft z'n specifieke eigenschappen. Weet je die, dan ben je er vaak snel uit

Met name de ruis bij hoge ISO-waarden wordt in tests als een zwaar criterium gehanteerd. Dat is wel logisch, want het is voor iedereen makkelijk waarneembaar en te vergelijken. Maar laat je ook hier weer niet gek maken. Liever een camera met wat meer ruis waar je lekker mee werkt, dan een camera met minimale ruis die je te ingewikkeld vindt, zodat je momenten mist of fouten maakt.

Vergeet niet dat die ruisbeoordelingen er vaak op neer komen dat je met je neus vlak voor een metersgrote foto staat. Dat heeft niks meer met normale bekijkomstandigheden te maken. Bekijk je het beeld op een normale manier op een groot beeldscherm, dan zie je vaak helemaal geen ruis.

Tip: Kwaliteit is niet de belangrijkste kwestie. Kijk naar eigenschappen, kijk naar functies. Kijk door de zoeker, kijk naar de scherpstelling. Houdt hij lekker vast. En vind je 'm mooi (mag écht ook meetellen!).

Welk merk

De belangrijkste vraag is: welk merk. Heb je eenmaal je merk, dan kom je soms automatisch op één model uit (bijvoorbeeld vanwege het budget), en als er meer modellen in aanmerking komen: binnen één merk is de opbouw meestal logisch, zodat daar wel goed uit te komen is. Elk merk heeft z'n specifieke eigenschappen. Weet je die, dan ben je er vaak snel uit.

Professionele merken?

Bijna alle professionals werken met Canon of Nikon. Beide merken hebben decennia lang consequent doorgebouwd aan een professioneel assortiment van camera's en objectieven. Belangrijk is dat zij daarbij aan vakfotografen een snelle, professionele service bieden. Zo hebben ze bij belangrijke sportevenementen (Olympische Spelen bijvoorbeeld) een reparatie- en uitleenservice paraat.

Beide merken hebben een grote keuze aan professionele objectieven, zoals de uiterst kostbare lichtsterke tele-objectieven. Voor de andere merken is het niet lonend een vergelijkbaar assortiment te voeren, maar zij bieden voor 95 procent van het fotografenpubliek meer dan voldoende keuze. Professionele uitstraling is mooi, maar het zegt niets over hoe goed een merk de vrijetijdsfotograaf begrijpt.

Canon

Objectieven: zeer grote keuze, zowel voor amateur als voor professional. Extra veel keuze in het telebereik. Er zijn maar liefst vijf professionele 70-200 mm zooms van hoge professionele kwaliteit, met een prijsrange van 500 tot 2500 euro. Canons 100-400 is erg interessant voor natuurfotografen. Voor macrofotografen is er de extreme MP-E 65 mm, waarmee je tot 5x ware grootte kunt om portretten van lieveheersbeestjes te schieten. De scherpstelmotor zit altijd in het objectief, werkt snel en stil. De autofocus-prestaties van alle Canons zijn zeer goed.

Uitmonstering van de camera's: de Eos camera's hebben in alle klassen complete mogelijkheden, maar bijzondere extra's, daar doet Canon niet aan. Dus geen uitklapbaar lcd-scherm, geen nabewerking van de foto's in de camera, geen extra scèneprogramma's. De lijn Eos amateurbody's is zeer fijnmazig opgebouwd. Alle modellen hebben live view. Veel Canon modellen hebben de unieke Depth-stand (automatische regeling van de scherptediepte). Zeer handige functie, wordt (te) weinig aandacht aan besteed.

  • Beeldstabilisatie: zit bij Canon nooit in de body, een deel van de objectieven is ermee uitgerust.
  • Draadloze flitssturing: bij de amateurmodellen geen sturing vanuit de ingebouwde flitser. Je hebt een Speedlite 580 als sturende flitser nodig, of de wireless flash commander ST-E2. Ook de twee macroflitsers kunnen een extra flitser aansturen, bijvoorbeeld voor effectverlichting.

Nikon

Objectieven: zeer grote keuze, zowel voor amateur als voor professional. De D3000 en D5000 hebben objectieven nodig met een eigen scherpstelmotor, anders moet je handmatig scherpstellen. Vrijwel alle populaire objectieven zijn er nu met eigen scherpstelmotor, ook bij de onafhankelijke objectievenfabrikanten. Wil je Nikon objectieven zonder eigen scherpstelmotor gebruiken, dan ben je het beste uit met een D90 of hoger.

Uitmonstering van de camera's: de amateurreflexen hebben uitgebreide hulp- en ondersteuningsfuncties. Fotobewerking in de camera is mogelijk. Veel instellingen om de werking van de camera naar je hand te zetten. De D5000 heeft live view plus een uitklapscherm, en een groot aantal scèneprogramma's. De D3000 onderscheidt zich door z'n gidsfunctie, die beginners door de instellingen heen helpt. De D90 biedt veel mogelijkheden van de (semi)professionele modellen, maar is constructief op amateurgebruik afgestemd.

  • Beeldstabilisatie: zit bij Nikon nooit in de body, een deel van de objectieven is ermee uitgerust.
  • Draadloze flitssturing: via de ingebouwde flitser bij de D90. Bij andere modellen is een SB800 of SB900 flitser nodig om stuurcommando's te geven. Voor macroverlichting heeft Nikon de speciale set met draadloos aanstuurbare flitskopjes, die voor op een objectief kunnen worden bevestigd.

Sony

Objectieven: alle objectieven met Minolta en Sony AF-vatting passen op de Sony camera's. Steeds meer Sony objectieven hebben een eigen scherpstelmotor, maar alle camera's hebben zelf ook een scherpstelmotor, dus elke combinatie werkt gewoon goed. De motoren van de camera's kunnen wat extra geluid geven. Goed assortiment, met in de top de excellente Carl Zeiss objectieven.

Uitmonstering van de camera's: Op het instapmodel na hebben de Sony's live view. Als enige merk in de markt blijft daarbij het normale autofocus-systeem actief, waardoor je ook bij live view een snelle scherpstelling hebt. De andere merken stellen bij live view beduidend minder snel scherp, waardoor het voornamelijk geschikt is voor rustige of statische onderwerpen. Sony maakt z'n live view nog eens extra aantrekkelijk door het lcd-scherm uitklapbaar te maken. De A230 mist live view en opklapscherm, de A450 heeft alleen conventionele live view (met trage scherpstelling) en geen uitklapscherm. De topmodellen in de amateurlijn onderscheiden zich verder door snelle continu-opnamen: 5 of zelfs 7 beelden per seconden. Wat de verdere mogelijkheden betreft: alles wat essentieel is, is aan boord, veel mogelijkheden om je camera naar eigen smaak te finetunen zijn er niet. De camera's zijn voorzien van hulp-informatie. Hardline fototechneuten zullen de amateurreflexen van Sony wellicht kaal vinden.

  • Beeldstabilisatie: in de body, dus bij elk objectief dat je gebruikt heb je stabilisatie.
  • Draadloze flitssturing: alle camera's kunnen standaard externe flitsers draadloos aansturen.

Olympus

Objectieven: compacte, lichte objectieven. Royale keuze aan professionele en amateurobjectieven, voornamelijk zooms, weinig vast brandpuntsafstand. Professionele objectieven zijn vaak extra lichtsterk. Aanbod onafhankelijke objectieffabrikanten beperkt: alleen Sigma, en het is op dit moment niet zeker dat dit merk objectieven voor het Four Thirds formaat blijft maken. Olympus heeft geen tegenhanger van de 18-200 mm van ander merken (zou een 14-150 mm moeten zijn), wel is er een compacte 18-180 mm. Alle objectieven hebben snelle, stille scherpstelmotor, naar keuze (via cameramenu) links- of rechtsdraaiend. Via een speciale adapter kunnen objectieven van het oude Olympus OM-systeem worden gebruikt.

Uitmonstering van de camera's: Olympus past de Four Thirds sensor toe, samen met Panasonic. Die is kleiner dan de APS-C sensor van de andere merken, waardoor camera's en vooral tele-objectieven lichter en compacter zijn. Het kleine sensorformaat leidt tot een iets mindere weergave van kleine details. Het is echter afhankelijk van de vergroting van het beeld of dat zichtbaar zal zijn. Een voordeel van de kleine sensor is de iets grotere scherptediepte, waar je met name bij macro van kunt profiteren. Olympus heeft live view op alle camera's, plus een groot aantal scèneprogramma's. Qua instellingen biedt elke Olympus buitengewoon veel mogelijkheden, met name ook op het gebied van fijnregeling (belichting, witbalans en andere beeldeigenschappen). Beeldbewerking in de camera is mogelijk. De meeste reflexmodellen hebben een uitklapbaar lcd-scherm. Door het kleine formaat is Olympus extra geschikt voor wandelende natuurfotografen en safarigangers. De lichte en compacte 70-300 mm kost minder dan 350 euro, levert een excellente kwaliteit en geeft door de cropfactor van 2x het bereik van 140-600 mm op een analoge reflex.

  • Beeldstabilisatie: zit bij Olympus in de camera (behalve bij de E-450).
  • Draadloze flitssturing: alle Olympus reflexen zijn standaard voorbereid voor draadloze flitssturing, met daarbij veel instelmogelijkheden.

Pentax

Objectieven: voldoende compleet assortiment. Als extraatje een groepje Limited Edition vastbrandpuntobjectieven die zich onderscheiden door hun mooie beeldvoordracht. Oude Pentax objectieven kunnen op de moderne camera's worden gebruikt.

Uitmonstering van de camera's: buitengewoon compleet uitgerust. Heel veel mogelijkheden om je eigen favoriete werkwijze te kiezen en je camera daarop af te stemmen, uitgebreide bracketing- en correctiemogelijkheden bijvoorbeeld. Verder belichtingsstanden die je ergens anders niet zult vinden, zoals de handige ISO-voorkeuze-automatiek. Bijzonder is ook de preview-functie, waarin je allerlei instellingen live kunt uitproberen. Speelse mogelijkheden zijn er eveneens volop, door de aanwezigheid van een groot aantal digitale filters, waarvan je de sterkte en werking naar eigen smaak kunt bepalen. Fotobewerking in de camera is mogelijk, waarbij ook de trucfilters kunnen worden gebruikt. Ook kun je je RAW-bestanden 'in-camera' verwerken.

  • Beeldstabilisatie: zit in de camera.‍
  • Draadloze flitssturing: mogelijk via de ingebouwd flitser.
Bestel dit boek
Zeg het voort...
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
checkbox
Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.
Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl
Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: