Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Actueel

Fotograaf Elliott Landy bij V!P's

Elliott Landy - Bob Dylan / The Woodstock Years

Van 20 februari tot en met 21 maart 2010 toont V!P's International Art Galleries foto's van Elliott Landy die foto's maakte bij Bob Dylan thuis in Woodstock. Foto's dus van Bob Dylan in huiselijke sfeer: met vrouw en kinderen, aan het spelen in de tuin met zijn kinderen, etc. Tevens zijn in de tentoonstelling een aantal foto's opgenomen van The Band.

foto: Elliott Landy

Het is een van die foto’s die op het collectieve netvlies staan gebrand: Bob Dylan die, gitaar in de linkerhand, minzaam glimlachend zijn hoed voor de toeschouwer licht. De foto sierde de hoes van de elpee Nashville Skyline uit 1969 en werd gemaakt in Woodstock, waar Dylan en ook de fotograaf in die periode woonde.

Elliott Landy, heette hij. Omdat zijn achternaam een anagram leek (Dylan/Landy), verschenen er al weldra artikelen die zijn bestaan in twijfel trokken: was het de zoveelste mystificatie rond Dylan?

Hoewel fotograferen verboden was,
wist Landy een camera naar binnen te smokkelen
en foto's te maken

Elliott Landy (1942) bestond echter wel degelijk. In 1967 was hij begonnen met het fotograferen van betogingen tegen de oorlog in Vietnam en rockconcerten in New York City, in opdracht van diverse undergroundtijdschriften. Landy had een duidelijk beeld van zijn werk als fotograaf: ‘Ik wilde geld verdienen, prachtige foto’s maken, naar muziek luisteren en de wereld helpen.’

In 1967 fotografeerde Landy het eerste concert van Bob Dylan sinds een lange afwezigheid ten gevolge van een motorongeluk. De zanger werd begeleid door een groep onbekende muzikanten, van wie de meesten uit Canada afkomstig waren en die later naam zouden maken als The Band.

Hoewel fotograferen verboden was, wist Landy een camera naar binnen te smokkelen en foto’s te maken, totdat Albert Grossmann – manager van zowel Dylan als Janis Joplin – hem in de gaten kreeg en liet verwijderen. De belichte fotorol was inmiddels veilig opgeboren in het handtasje van Landy’s vriendin, de enige opnamen van een legendarisch optreden.

foto: Elliott Landy

Ondanks die rel is het later diezelfde Albert Grossmann die Landy een opdracht geeft die tot zijn definitieve doorbraak zal leiden: de fotografie voor de hoes van Music from Big Pink, de debuut-elpee van The Band. Landy maakt kennis met Woodstock, waar de groep zich heeft teruggetrokken en waar ook Dylan woont.

De foto’s die Landy met de groep maakt en later ook met Dylan, ademen dezelfde sfeer als de songs op de platen die ze in die periode opnemen: landelijk, intiem, wars van glamour en met de nadruk op de authenticiteit van de muziek. Tegelijk ontspannen en ernstig.

Eind jaren zestig, maakte hij ook zijn beroemde foto van Bob Dylan: "Elke bespreking van de plaat had het over zijn glimlach op de hoes. Niemand schreef iets over de foto zelf. Voor mij is dat kenmerkend voor een 'goede' foto. Het medium zelf moet onzichtbaar zijn."

Elliott Landy - Bob Dylan / The Woodstock Years
20 februari 2010 t/m 21 maart 2010
V!P's International Art Galleries, Spiegelgracht 8, 1017 JR Amsterdam, 020-7737656, amsterdam@vipsart.nl, www.vipsart.nl , dinsdag t/m zondag 12.00-18.00 uur

Redactie
| 18-02-2010