Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Actueel

Retrospective fotograaf Robert Mapplethorpe

Van 6 februari t/m 15 augustus toont het NRW-Forum in Düsseldorf, Duitsland, een unieke overzichtstentoonstelling van de Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe. Het is voor het eerst dat er in Duitsland zo’n groot overzicht van zijn werk in een museum is te zien.

foto: (c) 2010 Robert Mapplethorpe Foundation, used by permission
Robert Mapplethorpe: Thomas, 1987

Robert Mapplethorpe (1946-1989) is volgens de curatoren, een van de weinige kunstenaars die het werkelijk verdient om ver over de grenzen van de kunstwereld bekendheid te genieten.

Mapplethorpe domineerde de fotografie in de laat twintigste eeuw en brak een lans voor de acceptatie van fotografie als kunstvorm. Hij verankerde het onderwerp van homoseksualiteit in de massacultuur en schiep een klassiek fotografisch beeld, met name van mannelijke lichamen, die zijn weg vond in commerciële fotografie.

Zowel tijdens zijn leven als na zijn dood, was het werk van Mapplethorpe omstreden. Tot het eind van de twintigste eeuw werden tentoonstellingen met zijn werk geboycot, gecensureerd of gesloten.

Zijn radicale verbeelding van naaktheid en seksuele activiteiten, zijn altijd controversieel geweest. Zijn foto’s van sadomasochistische praktijken in het bijzonder, choqueerden en resulteerden veelvuldig in protesten buiten de tentoonstelling en in rechtszaken tegen diverse museumdirecteuren.

In 2008 oordeelde het Hoger Gerechtshof in Japan echter, dat de erotische foto’s van Mapplethorpe niet in strijd waren met het Japanse verbod op pornografie en werd een aantal foto’s die al acht jaar lang in beslag waren genomen, vrijgegeven.

Voor zover het de Amerikaanse criticus Arthur C. Danto betreft, creëerde Mapplethorpe ‘een aantal van de meest schokkende en inderdaad een aantal van de meest gevaarlijke beelden in de moderne fotografie, of zelfs in de geschiedenis van de kunst.

Tot het eind van de twintigste eeuw werden tentoonstellingen
met zijn werk geboycot, gecensureerd of gesloten

In Duitsland aan de andere kant waren Mapplethorpes foto’s onderdeel van de ‘esthetische socialisatie’ van de generaties die in de jaren ’80 en begin jaren ’90 opgroeiden. Lisa Ortgioes, presentator van het tv-programma Frau tv merkt op dat zijn foto’s in die tijd als posters werden verkocht; met name zijn zwarte portretten waren toentertijd een vertrouwd item aan de muren van studentenkamers.

foto: (c) 2010 Robert Mapplethorpe Foundation, used by permission
Robert Mapplethorpe: Phillip Prioleau, 1980

De curator van de tentoonstelling Werner Lippert stelt : “deze tentoonstelling behoeft geen rechtvaardiging. Mapplethorpe is ontegenzeggelijk een van de meest belangrijke fotografen van de 20e eeuw. Dit overzicht van zijn werk is een artistieke noodzaak”.

De tentoonstelling in het NRW Forum gaat in op alle aspecten van Mapplethorpes werk; van portretten en zelfportretten, homoseksualiteit, naakten, bloemen en de kwintessens van zijn oeuvre: de fotografische beelden van sculpturen inclusief de vroege polaroid.

...ik heb geprobeerd om bloemen, een penis en een portret naast elkaar
te plaatsen zodat je kon zien dat ze hetzelfde waren

De foto’s zijn geordend naar thema’s zoals ‘zelfportretten’, waaronder het onbekende beeld van hem met een zweep in zijn anus zowel als zijn bijna poëtische portretten van zijn partner Patti Smith, de foto’s van zwarte mannen versus blanke vrouwen, de body builder Lila Lyon, de composities met penissen naast bloemen (over welke Mapplethorpe zelf eens gezegd heeft: ‘…ik heb geprobeerd om bloemen, een penis en een portret naast elkaar te plaatsen zodat je kon zien dat ze hetzelfde waren’) en uiteindelijk de foto’s van klassieke schoonheid gebaseerd op Renaissance beelden en indrukwekkende portretten van kinderen en beroemdheden uit zijn tijd.

foto: (c) 2010 Robert Mapplethorpe Foundation, used by permission
Robert Mapplethorpe: Parrot Tulips, 1988

Ondanks de duidelijke referentie aan het Renaissance idee van ware schoonheid en de fotogeschiedenis van Wilhelm von Gloeden tot Man Ray, toont deze expositie de fotograaf Mapplethorpe als een kunstenaar die diep geworteld was in zijn tijd.

Zijn tijdgenoten waren Andy Warhol en Brice Marden; polaroids waren hét medium in de jaren ’70, en de nadruk op lichaam en seksualiteit was toentertijd net als voor veel kunstenaars zoals Vito Acconci of Bruce Nauman het sleutelthema tot sociale verandering. Bovenal ontwikkelde Robert Mapplethorpe zijn eigen fotografische stijl gebaseerd op de idealen van perfectie en vorm.

foto: (c) 2010 Robert Mapplethorpe Foundation, used by permission
Robert Mapplethorpe: Lowell Smith, 1981

"Ik ben op zoek naar de perfecte vorm. In portretten, in foto’s van penissen, in foto’s van bloemen". Het feit dat de foto’s zijn opgehangen tegen sneeuwwitte muren onderschrijft deze kijk op zijn werk en blijft daarmee doelbewust weg van de boudoirstijl presentatie van zijn werk tegen lila en paarse muren zoals in het verleden gangbaar was.

Het opent zijn werk voor een meer conceptmatige benadering en een minimalistische kijk op de dingen.

De curatoren zijn voor dit grote overzicht diep in de collectie van de Robert Mapplethorpe Stichting in New York gedoken. De selectie van 150 foto’s variëren van de vroege polaroids uit 1973 tot zijn laatste zelfportretten uit 1988 die duidelijk de gevolgen van zijn ziekte en zijn naderende einde tonen. Ook zijn er veel bekende, bijna iconische beelden te zien evenals een aantal nooit eerder of zelden getoonde werken.

De tentoonstelling bevat beelden van expliciet seksuele en homo-erotische aard en kunnen sommige bezoekers, in het bijzondere jongeren, choqueren. Bezoekers onder de 16 jaar worden daarom alleen toegelaten onder begeleiding van een volwassenen.

www.nrw-forum.de

Robert Mapplethorpe
6 februari–15 augustus 2010

NRW-Forum Kultur und Wirtschaft
Ehrenhof 2, 40479 Düsseldorf, Duitsland
Openingstijden: di –zon. 11.00 – 20.00 , vrij. 11.00 – 0.00

Bekijk ook boeken van Robert Mapplethorpe

Ingezonden mededeling
| 28-01-2010