500 tips compositie voor digitale fotografie

Compositie vormt de basis van goede fotografie, maar helaas is ze voor veel fotografen ook een lastig onderwerp. Fotografen hebben meestal wel een goede technische kennis en kunnen tegenwoordig over de beste apparatuur beschikken. Ze maken dan ook technisch perfecte foto's die echter op het esthetische vlak nogal saai zijn.

Dit boek behandelt alle zaken die betrekking hebben op het samenstellen van een goede compositie, zowel met de camera als op de computer. Doordat de uitgebreide hoeveelheid informatie in handige tips is onderverdeeld, kun je elk onderwerp snel terugvinden.

De schitterende foto's en de duidelijke adviezen over fotoformaten en lenzen bieden de technische basis voor het maken van een goede compositie. Ook wordt uitgelegd hoe je een compositie kunt verbeteren in Photoshop of de uiteindelijke afdruk het beste kunt presenteren.

Wanneer heb je voor het laatst naar een foto gekeken en gedacht: wat een schitterende compositie? Een fraaie belichting valt misschien wel op, maar de compositie wordt meestal als vanzelfsprekend beschouwd.

Toch is ze de absolute basis, gelijk de fundering van een gebouw, de drummer in een band, de ondersteunende rol in een film - essentieel voor het eindproduct, maar onopvallend en zelden geprezen.

Een goede compositie is in balans en stimuleert de visuele zintuigen. De blik van de kijker wordt naar alle belangrijke elementen geleid, zonder dat een en ander gekunsteld overkomt.

Een goed gecomponeerde, goed belichte foto mag niet alleen een emotionele respons van de fotograaf uitlokken; ook de mensen die niet ter plekke waren en niet al die dingen voelden die de fotograaf voelde, zouden deze ervaring moeten kunnen delen.

Dit boek is geschikt voor zowel de beginnende als de gevorderde fotograaf.

De auteur

Lee Frost (1966) is al vanaf zijn vijftiende jaar fotograaf. Landschapsfotografie is zijn passie. Lee schrijft ook regelmatig voor diverse fotografietijdschriften zoals Photography Monthly, Outdoor Photography, Black & White Photography, Digital Camera Magazine en The Photographer. Hij heeft honderden artikelen over fotografie en interviews met fotografen op zijn naam staan, zijn praktische gemakkelijk leesbare stijl van schrijven wordt alom gewaardeerd.

500 tips compositie voor digitale fotografie - Lee Frost
Pagina’s: 128
Prijs: € 7,95
Uitgever: Librero
ISBN: 9789057644337

Redactie
| 18-12-2009