Tips from the Pro's

Fotograferen in regen, sneeuw of hagel

Wanneer water in welke vorm dan ook uit de lucht komt vallen is het tijd om naar binnen te gaan, toch? Niet dus.

Denk even niet aan je gevoelloze vingers of aan je camera die langzaam nat wordt, en kijk eens om je heen. De wereld ziet er anders uit dan normaal. Water (of sneeuw of hagel) kan een gewone plek fascinerend maken door middel van kleine, zilveren druppeltjes.

Sommige van deze visuele wondertjes verdwijnen zodra het stopt met regenen. Daarom is het zeker de moeite waard om in de regen of sneeuw te leren fotograferen, zonder daarbij zelf nat te worden natuurlijk.

foto: Denis Tangney Jr
Visuele wondertjes dankzij de regen

Kleding en accessoires

Hoe je je kleedt in koud of nat weer zal grotendeels je comfort en concentratievermogen bepalen. Als je constant aan je koude vingers denkt, gaat dit ten koste van je fotografie.

Zorg dus in ieder geval dat je warm aangekleed bent als het koud en nat is. Dit geldt ook voor je handen. Met een beetje oefening zul je merken dat je de meeste knopjes op je camera nog kunt bedienen, zelfs met wat dikkere handschoenen aan.

foto: Benis Arapovic
Een waterdichte broek en jas kunnen helpen

Het is handig om waterdichte schoenen of laarzen te dragen, want als het regent heb je een grote kans op modder. Ook een waterdichte broek en jas kunnen helpen tegen regen en viezigheid, want tijdens het wandelen zul je ook met ademend materiaal gaan zweten. Draag meerdere lagen kleding die, zelfs als ze vochtig worden, hun warmte behouden. Synthetische of wollen kleding werkt het best.

Geniet van het slechte weer!

De meest effectieve manier om sneeuw, hagel of regen uit de buurt van jezelf en je camera te houden is een paraplu. Neem er altijd eentje mee als het weer er dreigend uitziet. Zolang het niet te hard waait zorgt de paraplu ervoor dat je geen water op je camera of tas krijgt. Ook hoef je dan je capuchon niet op te doen, waardoor je beter om je heen kan kijken voor mooie foto’s.

Naar buiten

Als je eenmaal in de buitenlucht staat, bescherm je camera dan zo goed mogelijk tegen neerslag maar besteed er verder geen aandacht meer aan. Ik heb met verschillende camera’s in stromende regen en sneeuw gefotografeerd en ik heb nooit een serieus probleem gehad.

Niet voor niets de koude weerstaan

Een zonnekap zorgt ervoor dat er bijna geen druppeltje op je lens komen. Ook is het slim om je lens naar beneden te richten als je niet aan het fotograferen bent. Als je in een gebied woont waar het vaak slecht weer is, kan je er natuurlijk voor kiezen om een waterdichte behuizing voor je camera te kopen, maar over het algemeen is dit niet echt nodig. Let er wel op dat er tijdens het wisselen van je lens geen water in je camera komt.

Weer naar binnen

Wanneer je weer naar binnen gaat laat je je camera in je tas zitten totdat hij is opgewarmd tot kamertemperatuur. Haal vervolgens de camera uit de tas en verwijder alle lenzen, lensdopjes en oculairs. Laat alles goed drogen voordat je het weer wegzet. Schimmel aan de binnenkant van een lens kan namelijk erg vervelend zijn, en is bovendien moeilijk weg te halen.

Raak niet in paniek als je een klein beetje condens aan de binnenkant van de lens ziet. Vaak is dit goed op te lossen door aan de zoom- of scherpstelring te draaien. Door dit te doen beweeg je lucht door de binnenste lenselementen waardoor ze drogen.

Geniet van het slechte weer! Nadat je een dag in de regen of sneeuw bezig bent geweest met fotograferen zul je een behaaglijkheid voelen die geen enkel haardvuur kan evenaren. En je hebt de foto’s om het te bewijzen!

Mark Mason
| 15-12-2009