Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Close up

Kinetische fotografie, camera tossing

Het is de gevaarlijkste fotografiediscipline denkbaar: camera tossing. Tenminste, voor de apparatuur. Geestelijke vader is Ryan Gallagher: You just have to throw it.

foto: Ryan Gallagher

Een ontdekking berust niet zelden op toeval. Zie Ryan Gallagher die uit ergernis over de beperkte mogelijkheden ervan zijn fotocamera de lucht ingooide - en een bijzondere foto rijker was. Tot Gallaghers eigen verbazing was het toestel (“meer een verheerlijkte webcam op batterijen”) in staat de lichtsporen op te nemen die ontstaan door camerabeweging.

De ‘uitvinding’ kreeg de contouren van een concept toen de Texaan op Flickr een community startte (www.flickr.com/groups/cameratoss) en de eenvoudige premisse van het omhoog werpen van een camera aan populariteit won - niet alleen experimentalisten maar ook ‘gewone’ fotografen raakten geïnspireerd. De fotografie had er een discipline bij: camera tossing.

Een bezoek aan zijn site bewijst dat een tollende camera in de atmosfeer bizarre en soms zeer abstracte beelden oplevert. Strepen en patronen van licht, psychedelische images waaruit zich weer allerlei vormen ontvouwen. Alsof betreft het werk van een digitale schilder. Het zijn foto’s die nauwelijks meer op foto’s lijken.

Voor een goed begrip: bij camera tossing
draait het om de beweging

Toch wordt de schoonheid ervan op waarde geschat, getuige de vele bezoekersreacties. ‘Dit is gewoon één van de gaafste dingen die ik in lange tijd heb gezien’, ‘Ik nam eens foto’s met een lange sluitertijd van honderden vliegen die zich rond een licht in het duister verzamelden. Ze lijken op jouw foto’s.’ en ‘Herinner je de spirograaf uit de zeventiger jaren? Daaraan doet deze serie beelden me denken.’

Sommigen gaan verder en volgen inmiddels dapper Gallaghers voorbeeld en zijn bereid net als hij hun camera-uitrusting (veelal lichte, normaal geprijsde, digitale point & shoot-camera’s) voor een paar seconden aan de genadeloze zwaartekracht over te leveren om die ene verbluffende foto te bemachtigen.

foto: Ryan Gallagher

Voor een goed begrip: bij camera tossing draait het om de beweging – “You just have to throw it.” Door nu met timer, sluitertijden en flitser te werken, maar ook te variëren in werp- en rotatietechnieken ontstaat een scala van resultaten. Populair bijvoorbeeld zijn de ‘zelfportretten’, die meer weg hebben van lachspiegels. De foto’s vanuit een soms indrukwekkende helikopterview zijn ook om andere redenen geestig: zie hier en daar de gespannen blik in de ogen van de fotograaf - ‘Als ik ‘m nou maar weer opvang…’

Gallagher zelf omschrijft camera tossing als een “specifieke vorm van kinetische fotografie”. Voorwaarden zijn volgens hem dat de camera airborne moet zijn en daarbij niet gehinderd mag worden door de fotograaf of iets anders.

Om het moment vast te leggen dat zich afspeelt
vlak nadat de camera de hand heeft verlaten

Een interessant aspect is het moment van de ‘click’ van de camera. Gallagher: “De meeste tossers vertrouwen liever op de afdrukvertraging dan op de timer-functie. Veel fotografen beschouwen de vertraging als een klein euvel en ontwerpers doen er alles aan om dat moment bij elke nieuwe digitale camera tot een minimum te beperken.

Maar camera tossing kan juist bestaan dankzij dit manco om het moment vast te leggen dat zich afspeelt vlak nadat de camera de hand heeft verlaten.”

foto: Ryan Gallagher

Gallagher realiseert zich dat er door zijn toedoen mogelijk wereldwijd honderden camera’s sneuvelen. Vandaar ook zijn tips om boven een zachte ondergrond als een kussen te gaan tossen, niet te hoog te gooien of alleen een camera te gebruiken die gemist kan worden…

Hij verrast evenwel met de opmerking dat hij zelf nog nooit een camera aan tossing heeft verspeeld. “Wel op andere manieren. Mijn kat die net even te nieuwsgierig was naar een object dat niet veilig op het schap lag. Een andere camera raakte ik kwijt omdat ik er nalatig mee omging, zelfs mishandelde.

Hoe dan ook, de misvatting van tossing is dat het gevaarlijker voor je uitrusting zou zijn dan normale fotografie. Maar we hebben eigenlijk ontdekt dat iets doen met ‘opzet’ minder riskant is dan wanneer je gedachteloos met je materiaal omgaat.”

Meer info op www.kineticphotography.net.

Cees Visser
| 13-10-2009
Kerst trends 2016