Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Reviews

Pentax K7 Review

Relatief kort na de K20D brengt Pentax de K7. Nóg completer. En technisch is het een geheel nieuwe camera, kleiner, sneller, stiller. Wie in de reflex-middenklasse gaat vergelijken, kan echt niet om Pentax heen, zo blijkt.

Hij moest kunnen filmen. Dan kun je een licht aangepast model met filmoptie uitbrengen. Maar dat deed Pentax niet. Dit is een volledig nieuwe reflex.

Met een compactere body (de K20D is nogal fors), lichtmetalen chassis, snelle sluiter en spiegel en talloze serieuze en creatief/speelse functies. Geheel gesealed tegen stof en vocht. Semiprofessioneel mag je gerust zeggen.

Maar als hij dan kan filmen, dacht Pentax, laten we het dan meteen goed doen. Dus stopten ze er een aansluiting voor een externe microfoon in. Voor de hand liggend wellicht, maar de meeste concurrenten laten dit na, waardoor hun geluidsprestaties nogal tegenvallen.

Het is tekenend voor het concept van deze K7. Alles waarvan je zegt: dat zou ik naar eigen inzicht willen kunnen regelen, dat kan. Zo is er een automatische ruisonderdrukking, en daarvan kun je de sterkte regelen. Dat is redelijk normaal. Maar je kunt ook instellen vanaf welke ISO-waarde hij in actie komt.

Uniek is de compositie-aanpassing
waarbij Pentax de sensorverschuiving heel slim een extra functie gaf

En zo kun je de doortekening van de hoge lichten en de doortekening van de schaduwen geheel naar eigen behoefte regelen. De bracketingmogelijkheden zijn ongeëvenaard. Je kunt functies en knoppen geheel naar je hand zetten. En ga zo maar door.

Pentax-unicum

Uniek is de compositie-aanpassing, waarbij Pentax de sensorverschuiving (nodig voor de ingebouwde beeldstabilisatie) heel slim een extra functie gaf: als je camera op statief staat, kun je de beelduitsnede minutieus aanpassen, doordat je de sensor met precisiesturing naar links, rechts, omhoog of omlaag verschuift. Zeker als je een statiefkop hebt zonder fijn-verstelling gewoon erg handig! Voor macrofoto's bijvoorbeeld, of voor studio- of architectuurwerk.

Vanzelfsprekend wordt hierbij met live view gewerkt. Ook handig bij statiefwerk: de elektronische waterpas, zichtbaar in de zoeker, op het lcd-scherm bovenop en op het lcd-scherm bij live view. En de combinatie van de twee hiervoor genoemde functies levert een automatische horizoncorrectie op!

Natuurlijk hield Pentax vast aan de RAW-knop buitenop, die je in staat stelt direct op RAW over te gaan (in het menu regel je of dat voor 1 opname geldt, of dat je met RAW verder gaat tot je opnieuw op de knop drukt).

Veel knoppen, dus als je alles naar eigen idee via het custom-menu hebt ingesteld hoef je maar weinig in de menu's af te dalen.

Ook de gevoeligheidsvoorkeuze is aanwezig: de camera fotografeert in de P-stand, met een van de instelwielen regel je rechtstreeks de ISO-waarde.

RAW in- en uitschakelen via de RAW-knop buitenop
nog steeds een unieke Pentax-eigenschap

Met het tweede instelwiel kun je de verhouding tussen tijd en diafragma wijzigen (program shift), maar je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen aan dit wiel de rechtstreekse belichtingscorrectie te koppelen.

De unieke TAv-stand (ook een Pentax-unicum) vind je óók op de K7: je kiest zelf een sluitertijd en een diafragma, de camera past de belichting aan met de ISO-waarde.

Waar je verder ook blij mee kunt zijn: goed werkende automatische correcties van vertekening en chromatische aberratie. Uitschakelbaar natuurlijk, want dit soort trucs kosten verwerkingstijd.

RAW in- en uitschakelen via de RAW-knop buitenop, nog steeds een unieke Pentax-eigenschap. Het hoofdinstelwiel kan alleen worden verdraaid als je het ontgrendelingsknopje bovenop indrukt: onhandig en overbodig.

Snel en stil

Dat het om een technisch nieuwe camera gaat voel en zie je. Druk je af, dan wacht je een grote verrassing: dit is beslist de stilste reflex van dit moment. Wat worden spiegel en sluiter hier mooi gedempt! Bijzonder is dat dit niet ten koste gaat van bijvoorbeeld de spiegelsnelheid, want de afdonkeringspauze is zeer kort. Pentax vertelt niet hoe het allemaal werkt, maar als je heel goed luistert, hoor je na de opname iets doordraaien, een soort vliegwieltje dat de losgekomen energie 'overneemt'.

Op een camera als de K7 zet je eerder het recent uitgekomen
4/17-70 mm objectief dat topkwaliteit levert

De grootte van de camera is precies goed, compact en hanteerbaar, zeker niet te groot voor kleine handen, zoals de K20D. De zoeker is groot en voldoende helder. Pentax koos niet voor maximale helderheid, maar voor matglas met een échte matglaswerking, waardoor je er goed handmatig op kunt scherpstellen, plezierig onder meer voor macrofotografie. Het matglas is overigens uitwisselbaar.

Afgedicht

Al in 1980 maakte Pentax faam met een professionele reflex die afgedicht was tegen stof en vocht. Ze waren ook de eerste met een spatwaterdichte compactcamera. Bij de digitale reflexen maken ze er ook werk van, met een extra goed afgedichte K10D, K20D en K200D.

Ook de K7 is op alle cruciale plaatsen voorzien van afdichtingsringen. Bij de camera introduceert Pentax twee spatwaterbestendige objectieven, een 3,5-5,5/18-55 en een 4-5,6/50-200. Lichte, compacte amateurobjectieven, waarbij met name de laatste verrassend mooie, scherpe foto's oplevert.

De 18-55 is gewoon een goede standaardzoom, maar op een camera als de K7 zet je eerder het recent uitgekomen 4/17-70 mm objectief, dat topkwaliteit levert. Het stelt ook stil scherp, door toepassing van een eigen AF-motor. De 18-55 en 50-200 worden door de camera aangedreven, en als er een flink scherpsteltraject overbrugd moet worden, hoor je dat. Jammer dat deze twee nieuwe zooms geen eigen motortje kregen, want dat wordt toch echt de standaard. Ze zitten overigens uitstekend in elkaar, alles loopt heel mooi, die afdichting stelt natuurlijk z'n eisen. Ze maken zeker geen goedkope indruk.

14MP

Qua resolutie hield Pentax het verstandig genoeg bij 14 megapixels. De CMOS levert samen met de verbeterde beeldverwerkingsengine een hoge beeldkwaliteit. Gek genoeg kun je standaard bij ISO 400 een heel lichte ruis waarnemen, maar dat komt omdat de ruisonderdrukking vanuit de fabriek op ISO 800 begint. Gelukkig kun je die startwaarde verlagen, en dan heb je bij ISO 400 schone, gedetailleerde beelden, zoals het hoort.

Hier is o.a. de HDMI interface en de externe stereo microfoonaansluiting voor de filmfunctie te zien.

Bij ISO 800 en 1600 zal de lichte kleurruis zelden als storend worden ervaren. ISO 3200 is nog goed bruikbaar als je de ruisonderdrukking op Sterk zet. Zelfs ISO 6400 is dan nog enigszins inzetbaar. Overigens krijg je een lager ruisniveau als je in RAW fotografeert en bijvoorbeeld Pentax' bijgeleverde software toepast. Het is zaak om op de camera kritisch naar de verscherping te kijken. Die staat in een aantal beeldstanden te hoog.

HDR

Net als de andere Pentax reflexen heeft deze K7 een groot aantal creatieve filters, waar je ontzettend leuk mee kunt spelen. Van elk filter zijn effect en sterkte regelbaar, waardoor misschien zelfs de grootste purist nog kan worden verleid eens een heel bescheiden stereffectje toe te passen. Bij het instellen van het effect kun je de digitale previewfunctie gebruiken, waardoor je direct ziet wat een wijziging teweegbrengt. Het is ook mogelijk deze effecten achteraf toe te passen.

De camera maakt er volautomatisch een HDR-opname van

Een van die filters heet HDR: de helderheidsverdeling wordt zodanig gemanipuleerd dat je foto een HDR-aanzien krijgt. Maar het blijft nep. De MHR-opnamefunctie is dat niet. Die maakt snel na elkaar twee opnamen: een ruim belichte en een krap belichte, waardoor hij een veel groter helderheidsbereik vast legt. De camera maakt er volautomatisch een HDR-opname van. De beperking is gelijk aan die van alle HDR-opnamen: er mag geen beweging in camera of onderwerp zitten. Vanzelfsprekend is de beeldstabilisatie bij deze functie uitgeschakeld, want de dekking van de twee beelden moet tot op de pixel kloppen. Uitsluitend te doen met een stevige ondersteuning dus. Maar het werkt goed, al zullen HDR-specialisten het zelf mixen achteraf bevredigender vinden.

Groeien

Pentax is als relatief klein merk vrij bescheiden in z'n promotie van deze prachtcamera. Het is typisch een camera voor veeleisende en ervaren fotografen. Of voor hem/haar die dat wil worden, want er zit ook een groene dummystand op waardoor iedereen ermee overweg kan.

Het is een camera waar je in groeit, mede geholpen door de goede, meer dan 300 blz. dikke gebruiksaanwijzing. Om er uit te halen wat er in zit, moet je wat van camera's en fototechniek willen snappen.

Als merk heeft Pentax voor, dat er een mooi assortiment betaalbare objectieven klaarstaat. Weinig extra lichtsterke exoten, wel veel praktische optieken van goede kwaliteit. En: een flinke groep prime-objectieven, voor liefhebbers van kwaliteit en een mooie beeldvoordracht. Overigens zet de K7 de K20D niet meteen roemloos aan de kant. Hij biedt veel van het moois van de K7, en hij wordt op dit moment zeer scherp aangeboden.

Meer info: www.pentaximaging.com.

L. Polder
| 22-07-2009
Boeken algemeen