RAW

Haal alles uit het RAW-formaat van je digitale camera

Steeds meer digitale camera’s bieden de mogelijkheid om foto’s in het zogenaamde RAW-formaat op te slaan en daar is een goede reden voor. Het RAW-formaat bevat de 'ruwe' beeldinformatie van de sensor, zonder dat daarop enige bewerking is toegepast, zoals bij JPEG wel het geval is.

Daardoor kan achteraf op de computer zelf de belichting, de witbalans, de scherpte, de helderheid, het contrast en de kleurverzadiging naar eigen wens aangepast worden.

Het RAW-formaat is daarmee een 'digitaal negatief' en iedereen die serieus met digitale fotografie aan de slag gaat, doet er goed aan zich in de unieke mogelijkheden van het RAW-formaat te verdiepen.

Dit boek is helemaal gewijd is aan het bestandsformaat RAW. Aan de hand van vooral Adobe Camera RAW, de software die met Adobe Photoshop en Photoshop Elements wordt meegeleverd, gaat auteur en fotograaf Johan W. Elzenga in op de vele unieke mogelijkheden van RAW.

Ook andere zogenaamde RAW-converters komen aan bod, zoals Adobe Lightroom, Apple Aperture, Bibble Pro, Silkypix Developer Studio en Phase One Capture One.

Deze derde, volledig herziene editie is bovendien helemaal bijgewerkt voor de laatste versie van Adobe Camera RAW en is onder andere geschikt voor Photoshop CS2, CS3 en CS4 en voor Photoshop Elements 5, 6 en 7.

De basisprincipes zijn voor ieder programma hetzelfde, dus ook wanneer andere RAW-software gebruikt wordt, kan er veel nuttige informatie uit dit boek gehaald worden.

Aan de hand van stapsgewijze instructies en voorbeelden wordt duidelijk uitgelegd wat u kunt doen om het maximale uit uw foto’s te halen. Een onmisbaar boek voor iedere serieuze digitale fotograaf.

RAW - Johan W. Elzenga
Pagina's: 160
Adviesprijs: € 19,95
Uitgever: Pearson Education
ISBN: 9789043017153

BESTEL DIT BOEK:

Redactie
| 20-04-2009