Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Reviews

Canon Eos 5D Mark II review

De nieuwe Eos 5D fullframe-reflex onderging haast een pixelverdubbeling en werd bevorderd tot de Canon Eos 5D Mark II. En verder werd hij qua functionaliteit helemaal ‘bijgetrokken’. Hoeveel beter is hij geworden?

De oude 5D, inmiddels niet meer te koop, was de eerste ‘betaalbare’ fullframe-reflex. Voor amateurs, maar ook voor professionals die niet de behoefte hebben aan uiterste duurzaamheid en hoogste snelheid. Hanteerbaarder ook dan de Eos 1D professionele topmodellen.

Zo liggen de verhoudingen na het verschijnen van de 5D Mark II nog steeds. Om het nader te specificeren: je koopt de resolutie van de 1Ds Mark III in een veel lichtere, compactere, slomere, bravere body voor veel minder geld.

Dat is voor velen een prettige keuze: om hoge kwaliteit te halen ben je niet meteen verplicht allerlei dingen te betalen die je niet nodig hebt.

Groothoekgat

Hij mag dan kleiner en lichter zijn dan z’n professionele lijstaanvoerder, de 5D Mark II is met het 24-105 mm IS objectief, een erg geschikte standaardzoom, toch nog een gewichtige, uit de kluiten gewassen combinatie.

Wie met full frame wil fotograferen, die moet torsen. Denk daar goed aan, wandelende, rugzakkende, fietsende en stedentrippende fotografen! Een deel van het relatief hoge gewicht is toe te schrijven aan het welgevulde prismahuis. Deze camera heeft geen ingebouwde flitser, daar was geen ruimte voor, want er is gewoon een groot prisma nodig om het grote fullframe beeld in goede banen te leiden. Dat mondt uit in een zeer royaal en helder zoekerbeeld, een genot om te gebruiken.

Met het 24-105 mm objectief werkte de autofocus haast onmerkbaar,
zo snel past de combinatie zich aan de afstand aan

Maar wel jammer van die flitser. Door de mogelijkheid hoge ISO-waarden toe te passen heb je technisch gesproken niet zo snel flitslicht nodig, maar met een bescheiden invulflitsje uit een ingebouwde flitser kun je soms net een mooi toefje contrast- of kleurbeheersing aan je foto toevoegen. Externe flitser meenemen dus, dat komt er ook nog bij.

De 5D Mark II met 24-105 mm, een ideale, universele combinatie.

De zoeker van de Mark II is overigens preciezer dan die van de 5D (98 tegen 96 %), en geeft ook de ISO-waarde en batterijcontrole aan.

Gretig

Qua gebruik, bediening en functies doet de 5D Mark II sterk denken aan de Eos 50D. Die zou dan ook een ideale tweede body naast een 5D Mark II kunnen zijn, met als pluspunt z’n snellere opnameseries (6,3 tegen 3,9 bps), en z’n kleinere sensor, die hem geschikter maakt voor het sterke telewerk.

In de zoeker van de Mark II zijn 9 scherpstelpunten te zien, net als in de 50D, maar in dit geval zijn er nog eens 6 niet gemarkeerde AF-sensors extra actief. Met het 24-105 mm objectief werkte de autofocus haast onmerkbaar, zo snel past de combinatie zich aan de afstand aan.

Gecombineerd met de voortreffelijke beeldstabilisatie, die, omdat hij in het objectief zit, ook ten goede komt aan de rust van het zoekerbeeld, krijg je een sterk gevoel van totale controle en perfectie. Een heel gretig setje.

Live view en stil

Natuurlijk heeft de 5D Mark II ook live view aan boord. Met naar keuze conventionele fasedetectiescherpstelling en contrastscherpstelling op het live beeld.

De tweede werkt iets trager, maar voor stationaire onderwerpen is dat niet erg en je behoudt volledige controle. Er valt gewoon fijn mee te werken. Met name ook omdat de camera dan zeer stil is. Er is zelfs een extra stille stand, waarbij de sluiter pas terugkeert (dat is de meest hoorbare klik) als je de ontspanknop loslaat; dat kun je doen op een moment dat die klik niet storend is.

Net als bij foto-opnamen biedt de grote sensor drie voordelen...

Bij de contrastscherpstelling kun je extra precies scherpstellen door middel van een loepfunctie, die je op elk gedeelte van het lcd-scherm kunt laten werken. Derde live view scherpstelstand is gezichtsherkenning: waar een gezicht zich ook in beeld bevindt, de camera stelt erop scherp. Werkt verbazingwekkend goed.

Veel open ruimte op de keuzeknop, net als bij de 5D. Heeft dat te maken met ruimte voor nieuwe functies, of gewoon met een ergonomisch handige afstand tussen de klikstanden?
Film

Het live beeld wordt ook gebruikt voor de filmopnamen, die met deze camera te maken zijn. De mogelijkheden zijn redelijk serieus te nemen, doordat er een externe microfoonaansluiting is.

Filmen met zo’n grote beeldsensor in zo’n kleine camera, dat wekt beslist interesse bij filmers. Net als bij foto-opnamen biedt de grote sensor drie voordelen: grotere detaillering door een extra groot aantal pixels, hogere kwaliteit (minder ruis) bij hoge ISO-instellingen, plus: een groot opnameformaat geeft een relatief geringe scherptediepte, waardoor je goed met scherp/onscherpverhoudingen kunt spelen.

Door op de AF-knop te drukken kun je tijdens het filmen de scherpstelling bij laten regelen. Een eventueel scherpstelgeluid zal wel geregistreerd worden, en de scherpstelling kan leiden tot onrust in het beeld, zeker als het niet in één keer lukt. Handscherpstelling is meer aan te bevelen.

Resolutie, ruis en RAW

De beeldsensor van de 5D Mark II is afgeleid van die van de Eos 1Ds Mark III. Beide hebben 21,1 miljoen pixels, maar de nieuwe generatie heeft een verhoogde gevoeligheid. Standaard ga je nu tot ISO 6400, maar indien geactiveerd kun je ook instellingen ter waarde van 12.800 en 25.600 gebruiken.

Die laatste is echt voor absolute noodgevallen, je kijkt naar schuurpapier in de kwaliteit extra grof. De stand voor 12.800 biedt al gebruiksmogelijkheden, met een scherp korrelpatroon dat het idee van hoge detaillering in stand houdt. Het is beter dan de wasachtige onscherpte van een te scherpe ruisonderdrukking.

Veel is rechtstreeks instelbaar via het lcd-scherm bovenop de camera.

21 miljoen pixels op 24 x 36 mm, deze camera maakt duidelijk dat je dan heel delicaat met resolutie, ruis en RAW moet omgaan. Per onderwerp en per situatie zul je tot de ideale afstemming moeten komen. Met een lager aantal grote pixels zou de camera zeker vergevingsgezinder zijn geweest.

De laagste ISO-instellingen van de 5D Mark II zijn perfect qua hoge detaillering en scherptegevoel. Bij ISO 400 zie je contouren al iets minder scherp worden: de ruisonderdrukking komt duidelijk al in actie.

Hoewel de ruisonderdrukking primair gericht is op hogere ISO-waarden, is ze bij alle ISO-instellingen actief en is het gevolg van uitschakeling ook bij ISO 400 zichtbaar. Uitschakelen van de ruisonderdrukking is hier absoluut te overwegen, tenzij je onderwerp veel grote egale vlakken vertoont.

Canon heeft in principe wel een goed compromis gesloten: zeer hoge detaillering tot en met ISO 400, goed bruikbare ISO-instellingen tot 3200, 6400 valt ook nog niet tegen. Niet de beste High-ISO prestaties in z’n klasse, maar wel goede, terwijl aan de andere kant een hoge detaillering wordt gehaald.

Typisch Canon, heel vertrouwd. Net als bij de 5D zitten de instelknoppen links van het lcd-scherm, bij de 40D en 50D zitten ze onder het scherm.
Canon is best vooruitstrevend met techniek, maar conservatief met functionaliteit

Wat de belichting betreft: de camera lijkt aan de krappe kant te belichten, maar dat valt in werkelijkheid mee. Middentinten en hoge lichten zijn in orde, maar de schaduwen worden zo sterk samengedrukt dat ze lijken dicht te lopen. Met nabewerking is er echter wel differentiatie in te brengen.

Auto-ISO

De goede prestaties over een ruim ISO-bereik maken gebruik van Auto-ISO (automatische gevoeligheidsinstelling) zinvol. Jammer alleen dat je daarvoor geen limieten kunt instellen. Ook zou het handig zijn als je daarbij een voorkeurswaarde kunt instellen. Tegenwoordig niks bijzonders meer, maar Canon laat het weg.

Verheugend is de batterij-herkenning, waarbij de camera per individuele batterij de laadtoestand onthoudt. Zo kun je kijken welke reservebatterij je het beste mee kunt nemen. Per batterij kun je ook zien hoeveel opnamen er per lading kunnen worden gemaakt.

Erg welkom is ook de automatische vignetteringscorrectie (afgestemd op het gebruikte Canon objectief), en de mogelijkheid per objectief een correctie voor back of front focus in te voeren.

Canon is best vooruitstrevend met techniek, maar conservatief met functionaliteit. Je ziet het aan de Auto-ISO, en ook aan de gradatiebeïnvloedende extra instellingen, die slechts zeer subtiel hun werk doen.

Met z'n hoge resolutie en bewonderenswaardige prestaties bij hoge ISO's
verdienen z'n opnamen een raspaardjesbehandeling

De automatische witbalansinstelling blijft ook wat achter bij de concurrentie en je denkt: dat moet inmiddels beter kunnen. Je zult geregeld moeten bijsturen. Een geldig, maar niet heel sterk tegenargument is: je kunt sowieso beter in RAW werken.

Nu is er op dit moment geen Canon reflex waarbij het werken in RAW zo sterk gewenst is als bij deze Eos 5D Mark II. Met z’n hoge resolutie en z’n ook nog bewonderenswaardige prestaties bij hoge ISO’s verdienen z’n opnamen een raspaardjesbehandeling, om eruit te halen wat erin zit. En dat is heel veel. Een uitermate veelzijdige camera, met snel toegankelijke functies, die goed naar je hand te zetten is. Waar je heel lang mee vooruit kunt, al was het maar omdat de sluiter goed is voor minimaal 150.000 opnamen.

L. Polder
| 21-01-2009
Cadeauwinkel