Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Trivia

Kodak Colorama, 40 jaar Amerikaanse droom

Veertig jaar lang, vanaf 1950 tot 1990, werd New Yorks Central Terminal opgesierd met wat de grootste foto ter wereld werd genoemd. Kodak liet de foto’s ervoor maken en gaf er de mooie naam Colorama aan. Nu rest slechts een website.

In 1950 werden Kodak-bazen Adolph Stuber en Waldo Potter uitgedaagd een commerciële toepassing te bedenken voor plaatsing op het oostbalkon van de Grand Central Terminal.

Ze dachten terug aan Kodaks gigantische projecties op de Wereldtentoonstelling van 1939. Dat waren Kodachrome dia’s, toen nét beschikbaar.

Probleem was alleen dat projectie in een lichte omgeving niet werkt. Ze bedachtten wat beters: er moesten enorme dia’s op een gigantische lichtbak worden geplaatst.

Dat was geen sinecure. Er moest een speciaal vergrotingsapparaat worden gebouwd (een soort superprojector), die filmstroken kon belichten, die later tot één geheel werden geplakt. Op Ektacolor printfilm werden stroken van 48 cm x 6 m belicht. Die werden met transparante tape aan elkaar bevestigd, totaal 41 stuks.

Pasteltinten

Aanvankelijk werd met grote 8 x 10 inch camera’s gewerkt om de opnamen te schieten, later ging Kodak over op een speciale Deardorf 8 x 20 inch camera. Per opname belichtte je één stuk vlakfilm, verpakt in een lichtdichte cassette.

Naarmate de films beter werden, kon er op kleinere formaten worden gewerkt, en uiteindelijk ook op rolfilm, waardoor je snel achtereen opnamen kon maken.

Gewerkt werd er bijvoorbeeld met de Linhof Technorama breedbeeldcamera. Vanaf 1986 werden zelfs kleinbeeldcamera’s gebruikt.

De oudere Colorama-foto’s zijn het interessantst, met hun nostalgische beeld van de American Dream. Het consumptieparadijs, het land van de onbegrensde mogelijkheden, de overweldigende natuur, de Colgate-smile, en de happy families, allemaal in die prachtige pasteltinten uit de begintijd van de kleurenfotografie.

Het is overigens niet alleen Amerika, de Colorama’s nemen je mee van de Hollandse bollenvelden tot een baan om de maan.

Ansel Adams

Driekwart van de foto’s werden gemaakt door Kodaks eigen fotografen, de onderwerpen werden gekozen door de Kodak-top.

De technische uitdagingen waren vaak fors: het reuzenformaat vereiste kleine diafragma’s, voor een grote scherptediepte.

De gevoeligheid was zeer laag, (ISO 5 in het begin), dus dan was het niet gek als je op 1/5 seconde uitkwam, bijvoorbeeld. Bij een landschapsfoto kan een licht briesje dan al een probleem vormen.

Onder de makers van Colorama’s kom je ook beroemde fotografen tegen, zoals Ansel Adams (met onder meer foto’s uit Yosemite National Park), Ernst Haas, Elliot Porter.

Kodaks Colorama minisite vind je hier. Interessant is het ook het boek Colorama: The World's Largest Photographs, bij verschillende leveranciers te bestellen.

L. Polder
| 02-12-2008
Cadeauwinkel