Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Actueel

Richard Avedon - Photographs 1946 – 2004

13 februari t/m 13 mei 2009

foto: Richard Avedon
Richard Avedon, self-portrait, Photographer, Provo, Utah, August 20, 1980

Foam_Fotografiemuseum Amsterdam toont de eerste overzichtstentoonstelling van Richard Avedon na zijn overlijden in 2004. Avedon was tijdens zijn leven al een legende en wordt algemeen gezien als een van de belangrijkste fotografen van de tweede helft van de twintigste eeuw.

Hij had een sterrenstatus die hij behield tot aan zijn dood. Avedon maakte in de vroege jaren ’50 naam als revolutionair modefotograaf.

Daarnaast was hij een groot vernieuwer binnen de moderne portretfotografie. Beroemdheden werden niet langer stijf en conventioneel getoond, maar op een sterk subjectieve manier waarbij Avedon diep doordrong tot iemands persoonlijkheid.

De tentoonstelling omvat meer dan 200 werken en toont de reikwijdte van Avedon’s unieke visie: van de glamourfoto’s van de Parijse modewereld begin jaren vijftig, de vele portretten van beroemdheden, zijn tien meter lange werk The Factory, een selectie uit zijn fameuze serie In the American West tot opnames gemaakt kort voor zijn dood in 2004.

Dit eerste retrospectief van Richard Avedon is om meerdere redenen uniek. Deze overzichtstentoonstelling wordt wereldwijd slechts op zes plekken getoond. Na Kopenhagen, Milan, Parijs en Berlijn is Amsterdam de laatste lokatie Europese plek waar deze tentoonstelling te zien is.

De tentoonstelling in Foam biedt dus een niet te missen kans om zoveel werken bijeen te zien van een van de belangrijkste en invloedrijkste fotografen van de vorige eeuw.

foto: Richard Avedon
Dovima with Elephants, at Cirque D Hiver, Paris, August, 1955

Bovendien heeft Avedon laten vastleggen dat er na zijn dood geen afdrukken gemaakt mogen worden van zijn negatieven of van bestanden gebaseerd op zijn negatieven.

Dit betekent dat de hoeveelheid afdrukken van zijn werk beperkt zijn tot die ‘prints’ die tijdens zijn leven zijn gemaakt en door hem persoonlijk zijn goedgekeurd.

Door nauwe samenwerking met de Richard Avedon Foundation, de stichting die het volledige nalatenschap van Avedon beheert, is het mogelijk geworden om unieke en zelden getoonde werken in dit overzicht op te nemen.

In grote lijnen is de opzet van de tentoonstelling chronologisch waarbij de belangrijkste werken zijn geselecteerd uit een bepaalde periode, uit een groter project of uit een hoeveelheid werk waarbij Avedon zich richtte op een specifiek onderwerp of gebeurtenis.

De vroegste werken in de tentoonstelling zijn gemaakt kort na de Tweede Wereldoorlog toen Avedon in Rome en op Sicilië was. Dit werk is zelden eerder getoond.

Na zijn beroemde modefoto’s uit het Parijs van de jaren vijftig komt de nadruk steeds meer te liggen op Avedon’s fascinatie voor het menselijk gezicht.

Zijn portretten van beroemde kunstenaars als Charlie Chaplin, Louis Armstrong, Marilyn Monroe, Alberto Giacometti en Marcel Duchamp beantwoorden nooit aan het gangbare beeld van dergelijke iconen. Vastgelegd tegen een witte achtergrond en aldus geïsoleerd van hun omgeving toont het Avedon’s subjectieve en vaak genadeloze visie op de persoon.

foto: Richard Avedon
Marilyn Monroe, actress, New York City, May 6, 195

Gedurende de jaren zestig wordt Avedon’s werk meer sociaal betrokken en maakt hij veel portretten van activisten en studentenleiders. In het monumentale werk The Factory toont Avedon kunstenaar Andy Warhol en zijn entourage.

In de tentoonstelling zijn maar liefst 56 werken opgenomen uit The Family, gemaakt in 1976 in opdracht van het tijdschrift Rolling Stone waarin Avedon de destijds machtigste mensen van de Verenigde Staten portretteerde.

Ook Avedon’s beroemde portretten van Samuel Beckett, Francis Bacon, William Burroughs, John Ford en Jean Renoir maken deel uit van de tentoonstelling. Na een uitgelezen selectie werken uit het project In the American West eindigt de tentoonstelling met werken die zijn gemaakt niet lang voor Avedon’s dood in 2004.

De tentoonstelling is samengesteld door The Louisiana Museum of Modern Art, Denmark, in samenwerking met Foam en The Richard Avedon Foundation.

Ingezonden mededeling
| 23-10-2008
Bulk 10-Daagse