Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Close up

In gesprek met Olympus

Interview met Toshiyuki Terada

Op de Photokina interviewde Fotografie.nl Toshiyuki Terada, hoofd productplanning van de reflexafdeling van Olympus. Onder meer over de komende midrange reflex en Micro Four Thirds

Toshiyuki Terada met nieuwe reflex camera

Terada start direct met een toelichting over de nieuwe reflex:

"De E-420 en E-520 zijn erg succesvol. Ze zijn niet alleen buitengewoon compleet, ze onderscheiden zich ook met hun prestaties. Kijk daarbij ook naar de objectieven. De 14-42 mm en 40-150 mm, waarmee deze camera’s vaak een set vormen, stellen veel sneller scherp dan vergelijkbare sets van concurrenten."

Terada laat grafieken uit Olympus’ testlab zien, met duidelijke verschillen. Hij vervolgt: "In vergelijkende tests onderscheiden deze objectieven zich steeds van hun concurrenten. Ook onafhankelijke tests in tijdschriften en op internet wijzen dat uit. Dit is heel belangrijk voor het imago van Olympus bij het grote publiek.

Maar er is een flinke kloof tussen de E-420/E-520 en de E-3, met z'n professionele, duurzame constructie, z'n extreem snelle autofocus met 11 scherpstelpunten, z’n snelle opnameseries en beeldstabilisatie tot 5 stops. Ons nieuwe model gaat die ruimte vullen."

Hoe verhoudt dit model zich tot de E-3?

Terada: "Er zijn duidelijk elementen van de E-3 aanwezig, zoals grootte, vorm, lichtmeting, autofocus, sluiter, beeldstabilisatie. Maar er komen ook nieuwe, op creativiteit gerichte toevoegingen, die niet op de E-3 zitten."

Wat voor creatieve toevoegingen zullen dat zijn?
"Daar kan ik nog niets over loslaten."

Creatieve nabewerkingen in de camera?
"Dat zou kunnen, maar ik kan daar nog niets definitiefs over zeggen."

Gelijkenis

Terada’s reactie verraadt dat de creatieve mogelijkheden die van de creatieve nabewerking mogelijk zullen overstijgen. Hij toont het protype. Inderdaad sterke gelijkenis met de E-3.

Houdt hetzelfde vast, twee instelwielen, alles direct bereikbaar. En links van het prisma een grote ronde draaikop waar niets op staat. Terada gaat dat niet invullen, dat is duidelijk. Filmfunctie? We zullen het in januari weten, als de camera wordt gelanceerd.

Terada lacht: Die vraag heb ik meer gehoord!

Het grote prismahuis lijkt op dat van de E-3 en ja, de camera heeft een grote heldere zoeker, duidelijk groter dan die van de E-420/520.

Dezelfde zoeker als de E-3?
"Kan ik niets over zeggen. Kijk zelf maar!"

Terada schuift de E-3 toe. De zoeker van de nieuwe reflex is qua beeldgrootte gelijk, maar mogelijk zelfs helderder. We zullen de uiteindelijke productieversie af moeten wachten, want Terada wil er verder niets over kwijt. In elk geval: een prachtzoeker!

Is de camera ook beschermd tegen vocht en stof?
"De speciale afdichtingen van de E-3 zijn een sterk prijsverhogend element. Dat hebben we hier bewust weggelaten. Voor wie dat wenst is er de E-3, de keuze is dan heel duidelijk."

Toshiyuki Terada met compact camera
Als de techniek het toelaat zal de camera ook nog kleiner worden

Micro Four Thirds

Dan over naar Micro Four Thirds. Terada toont een prototype: ongeveer vorm en volume als een kleinbeeldcompactcamera. Beduidend groter dan de huidige compactcamera’s. Maar ook: heel veel kleiner dan de kleinste reflex en ook een stuk compacter dan de Panasonic Lumix G1.

Eigenlijk doet hij heel erg denken aan de Olympus Trip kleinbeeldcompact en de Olympus Pen F halfkleinbeeldreflex uit vroeger jaren.

Hoe definitief is deze versie?
"Dit is nog een studiemodel. Er zijn nog aanpassingen mogelijk, maar dit geeft aan waaraan wij werken. Het uiterlijk kan best nog anders worden. Als de techniek het toelaat zal de camera ook nog kleiner worden. Zomer 2009 is de marktintroductie gepland."

Er zit een klein objectief op, plat. Of dat zoom wordt of een vast brandpunt, laat hij in het midden. Er komen natuurlijk meerdere objectieven, welke, dat moet nog worden besloten. Ik wijs op de flitsschoen, waar een mooie opsteekzoeker op zou kunnen.

Is er ook een kans op een extra platte, groothoekige pancakelens?
Terada lacht: "Die vraag heb ik meer gehoord! Het is zeer zeker een mogelijkheid."

Panasonic houdt vast aan beeldstabilisatie in het objectief. Olympus heeft het bij de reflexen in de bodies zitten. Houdt Olympus daar bij Micro Four Thirds aan vast?
"Ja, het betekent continuïteit van ons systeem. Met een adapter kunnen Four Thirds objectieven ook op de Micro Four Thirds camera's worden geplaatst, en dan is er gewoon beeldstabilisatie beschikbaar."

Micro Four Thirds concept model body en lens

Er is geen separaat AF-systeem als bij een reflex. Is contrastscherpstelling niet lastig als je een sensor hebt die beweegt om het beeld te stabiliseren?
"Dat is geen issue bij de oplossing die wij hebben ontwikkeld. Denkt u eens in: de sensor kan niet alleen in het beeldvlak bewegen, maar ook naar voren of naar achteren, om scherp te stellen. "

Scherpstelling binnenin de camera! Het idee is niet nieuw, Contax experimenteerde met een camera waarin de film naar voren/achteren werd verplaatst om scherp te stellen.

Het is duidelijk dat Olympus er met deze techniek in kan slagen om met maximaal platte objectieven te werken, omdat je geen scherpstelmotor en -mechanisme in het objectief hoeft in te bouwen. En voor langere brandpuntsafstanden, waarbij je meer instelruimte nodig hebt, kun je het natuurlijk wel in het objectief stoppen.

Foto links: de gelijkenis is vast niet toevallig, dit is de Pen F halfkleinbeeldreflex uit 1963, een volstrekt uniek concept met roterende spleetsluiter. Ontwikkeld door Yoshihisa Maitani, ook verantwoordelijk voor het beroemde OM-systeem (1973) en de bijzondere XA-compactcamera’s (1979).

Optische high tech

Ter afsluiting laat Terada de nieuwe supergroothoekzoom zien, de 4-5,6/9-18 mm. Op de geprononceerde frontlens na is het nauwelijks dikker dan de 14-42 mm standaardzoom, erg fraai en met 280 gram een lichtgewicht. De compactheid is mede toe te schrijven aan de speciale optische constructie van de frontlens: dubbel asferisch.

Dat betekent dat zowel de voorzijde als de achterzijde van het objectief asferisch zijn. Duidelijk is aan de bolle voorkant te zien dat de lens eerst vrij plat is waarna de kromming naar de randen toe toeneemt, terwijl de holle achterkant vrij steil naar binnen toe kromt.

Met deze techniek kun je lenzen maken met een optische correctie waar je vroeger misschien wel vier lenzen voor nodig had, wat zo'n objectief veel groter, zwaarder en duurder zou maken, en niet eens beter. Zo'n dubbel asferisch element is met slijptechniek feitelijk niet in massa te vervaardigen. Gieten en persen onder hoge druk wordt hiervoor wel toegepast, maar dat kon tot dusver alleen met kleine lensjes.

Meneer Terada, is het mogelijk dat dit een geperst glazen element is?
"Ja, daar zijn we erg trots op. Olympus heeft nu de techniek in huis dit ook voor grote lenzen toe te passen. Dat betekent dat we nog beter in staat zijn hoogwaardige en toch compacte objectieven te maken. "

En zo komt ons gesprek uit op dat wat Olympus als cameramerk groot maakte: klein, licht en toch hoge kwaliteit, en niet te vergeten: baanbrekend.

L. Polder
| 26-09-2008
Boeken algemeen