Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Hardware

Canon Eos 50D, met 15 MP

Het is nauwelijks voorstelbaar dat bezitters van de Eos 40D ontevreden zijn over hun camera. De 50D is dan ook geen vervanger, maar komt erbij.

Fabrikanten zeggen wel vaker dat het bestaande model ‘gewoon’ in de collectie blijft. Er is dan nog een flinke voorraad en als die op is, is het gedaan. Maar in dit geval gaan we het geloven. De 50D is op veel punten gelijk aan de 40D, maar de resolutie is veel hoger: geen 10, maar 15 miljoen pixels.

Met volgens Canon een reële winst in detaillering, terwijl de prestaties bij hoge ISO’s zouden zijn verbeterd. De 50D is dus een soort 40D-HR. Het prijsverschil is wel zo’n 4 à 500 euro. De 10 MP van de 40D zal voor velen voldoen, terwijl de hoge ISO’s daar ook al erg goed zijn.

Dan heb je voor een tegenwoordig erg scherpe prijs een semiprofessionele body. Wil je echter klaar zijn voor extra grote formaten, wil je extra ruimte om te croppen en wil je het maximum in gevoeligheid (ISO 3200, 40D 1600; te pushen tot 12800, 40D tot 3200), dan is er de 50D. Maar goed, er zijn meer verschillen. Rechtvaardigen die de keuze voor de 50D?

6,3 bps

De nieuwe Digic IV beeldprocessor is sneller, waardoor je ondanks de resolutieverhoging vrijwel dezelfde beeldfrequentie hebt (40D: 6,5 bps, 50D: 6,3 bps). Winst dus, die leidt tot behoud.

Het lcd-scherm werd niet groter, maar wel veel gedetailleerder: van 230.000 dots naar 920.000. Een prachtig scherm. Voor TV-vertoning is er een HDMI-instelling gekomen.

Natuurlijk bleef de roestvrijstalen, met magnesium versterkte body, de sluiter die goed is voor minimaal 100.000 foto’s en de afdichting tegen stof en zand, waardoor ook de 50D als een betrouwbaar werkpaard door het leven kan gaan. Waar nodig werden op het punt van de afdichting ook nog verbeteringen uitgevoerd.

Live view werd opgewaardeerd: de contrastdetectie van de 450D kwam erbij, plus gezichtsdetectie: in de live view stand stelt hij automatisch scherp op gezichten. Je kunt zelfs gezichten invoeren, zodat de 50D in geval van twijfel scherpstelt op de tronies die hij kent.

Betere antidust

De antistoffunctie onderging verbetering: het low pass filter kreeg een fluorietcoating, die ervoor zorgt dat stofdeeltjes zich slecht kunnen hechten. Voor vasthoudend vuil of stof is er een functie toegevoegd, die de ongerechtigheden localiseert en bij de beeldprocessing probeert onzichtbaar te maken.

Er is nog een automatische correctie bijgekomen: vignettering (donkere hoeken van het beeld) kan nu automatisch worden geëlimineerd. De automatische optimalisatie van de hoge lichten had bij de 40D een vaste sterkte, hier zijn er drie niveaus selecteerbaar. En: is deze functie ingeschakeld, dan zie je dat in de informatiebalk onder het zoekerbeeld.

De Jump-toets werd vervangen door een door de gebruiker programmeerbare Functie-toets, en ook dat is een verbetering.

Makkelijker!

Een niet te onderschatten pluspunt van de 50D is het nieuwe Quick Control schermoverzicht, waarin je niet alleen alle belangrijke instellingen in één overzicht ziet, maar waarin je die instellingen ook rechtstreeks kunt benaderen en wijzigen. Zoals bij Olympus, zeg maar. Dit is typisch zo’n gebruiksvoordeel dat in de specificaties niet erg opvalt, maar dat grote praktische waarde heeft. Een hierop voortbordurende innovatie is de Creative Auto instelling.

De camera regelt scherpstelling en belichting geheel automatisch, maar je krijgt op het scherm ook twee schuiven, waarmee je snel en interactief de helderheid en de scherptediepte kunt regelen. Vooral dat laatste is toe te juichen, want beheersing van de scherptediepte is in de DSLR echt een ondergeschoven kindje geworden.

Moeilijk?

Alles bij elkaar toch nog heel wat verbeteringen, waarvan een aantal duidelijk op praktische ervaringen is gestoeld. Dat maakt de 50D na een eerste vluchtige kennismaking toch echt de aantrekkelijker camera. Tel je daar de te verwachten prestaties van de nieuwe sensor bij, dan is de keuze misschien minder makkelijk dan je aanvankelijk denkt.

18-200 IS

Gelijk met de 50D introduceerde Canon het 3,5-5,6/18-200 IS EF-S objectief met beeldstabilisatie. Een objectief waar met smart op werd gewacht. De Nikon 18-200 VR is zeer succesvol, en Canon-gebruikers moesten het tot nu stellen met het weliswaar goedkopere, maar ook forsere 18-200 OS objectief van Sigma. Op dit gebied is Canon dus eindelijk bij. Het objectief zal in de prijsklasse van het Nikon objectief liggen.

Lees ook het Canon Eos 50D Review

L. Polder
| 26-08-2008