Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Advies

Kitlens of beter?

Moderne reflexcamera’s kunnen een hoge kwaliteit leveren. Met welk objectief haal je die eruit?

Vaak kom je in reviews de opmerking tegen dat de kitlens voor z’n geld prima presteert. Maar wat heb je daar als kritisch ingestelde fotograaf aan?

Voor iets dat een tegenwaarde heeft van vijf tientjes (het verschil tussen de prijs met kitlens en de prijs van alleen de body), kun je geen wonder verwachten. Wat zijn de mogelijkheden als je een hogere kwaliteit wilt?

Zesjes

De kitlens is het objectief dat standaard bij een camera wordt geleverd. Om de prijs laag te houden mag het niet veel kosten. Maar de fabrikant wil z’n imago ook niet te grabbel gooien.

Ziedaar het dilemma, en ook het compromis. En zo op het eerste gezicht presteren die kitlenzen heel aardig. Maar: er is veel en veel meer te halen. De kitlens staat voor de zesjescultuur: een voldoende, je komt er goed mee weg.

Pentax K20D

Pittig

Bij de review van de Pentaxen K20D en K200D werd ons een 3,6-5,6/18-55 kitlens ter beschikking gesteld plus een 4/16-45 mm. Op klein formaat op het scherm viel het verschil direct al op. Die 16-45 tekent veel pittiger, terwijl de 18-55 te boek staat als een der beste kitlenzen.

Je kunt gaan inzoomen en details bestuderen, zoeken naar chromatische aberratie, enzovoorts, maar de eerste indruk is al raak: de 16-45 is veruit het betere objectief. Contrast en scherpte zijn duidelijk beter.

Het Pentax 4/16-45 mm objectief is niet gemaakt om klein te zijn, kwaliteit staat voorop. Het is veel zwaarder en omvangrijker dan de 18-55 mm standaard kitlens.

Of het aan de coating ligt, aan de hoogwaardiger optische constructie, aan de betere anti-reflectiebehandeling binnen het objectief, who knows, maar het verschil is evident. Het prijsverschil ook: al gauw een meerprijs van zo’n 300 à 350 euro.

Het Carl Zeiss 3,5-4,5/16-80 mm objectief

Topobjectief

Hetzelfde zie je wanneer je bij Nikon de vergelijking maakt tussen de 3,5-5,6/18-55 kitlens en de 3,5-4,5/18-70, de meer professionele standaardlens. Bij Sony is het nog extravaganter.

Qua bereik is de eerstvolgende kandidaat het Carl Zeiss 3,5-4,5/16-80 mm objectief. Dat is niet slechts flink wat beter dan de 3,5-5,6/18-70 mm kitlens, het is een der allerbeste zooms die je kunt kopen. Het prijsverschil is al snel zo’n dikke 600 euro!

Het Carl Zeiss 3,5-4,5/16-80 mm objectief. Veel betaalbaarder dan de extra lichtsterke top-objectieven in dit bereik. Niet alleen een hoge detaillering, maar ook een buitengewoon fraaie onscherpteweergave: zachte verlopen, geen rafelige, brokkelige contouren. Ongewoon mooi, helemaal voor een zoom.

Canon biedt als alternatief de 4-5,6/17-85 mm IS, met beeldstabilisatie. Lang niet zo goed als die Carl Zeiss, maar veel beter dan 18-55 mm kitlens van Canon. Bij Olympus is er de qua lichtsterkte ook al erg interessante 2,8-3,5/14-54 mm, die een flinke meerprijs vergt.

Sigma 2,8-4/17-70 mm
Hoge detaillering en ook
een buitengewoon fraaie onscherpteweergave

Hét alternatief voor deze betere standaardzooms biedt Sigma, in de vorm van de 2,8-4/17-70 mm. Mooi lichtsterk, een goed bereik, behorend tot de top, en een uitermate scherpe prijs.

Sigma’s topklasse 2,8-4/17-70 mm standaardzoom: interessant bereik, extra lichtsterk, extra close-upmogelijkheden en een zeer gunstige prijs. Aanrader voor wie een kwalitatieve opstap wil maken.

Goedkopere body dan maar?

De aandacht ligt bij het kiezen van een reflex op de camera, het objectief is nogal eens een sluitpost. Dat is niet goed.

Liever een wat eenvoudiger body met een hoogwaardig objectief, dan andersom. Want een ding is zeker: met een kitlens haal je bij lange na niet de kwaliteit uit je reflex die erin zit!

L. Polder
| 10-07-2008