Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Reviews

Pentax K20D - voor veeleisende creatievelingen

Eigenlijk is er geen reflex die de mogelijkheden van de digitale fotografie zo vergaand uitbuit als deze K20D. Daarmee is het geen camera voor orthodoxe fotografen, wel voor creatievelingen die open staan voor nieuwe technische mogelijkheden.

Je moet natuurlijk altijd uitkijken dat je met elektronica niet te ver doorschiet. In principe kan bijna alles, maar pas op voor dingen waar niemand op zit te wachten. Anderzijds moet je ook niet bang zijn voor nieuwe technische oplossingen.

Tijd- én diafragmavoorkeuze

Neem nu de TAv-stand (voorganger K10D had hem ook al): voorkeuze van sluitertijd én diafragma. Je stelt beide waarden in, en belichtingsvariaties worden opgevangen met een ISO-aanpassing.

Daarbij kun je bepalen welk ISO-bereik de camera mag gebruiken, bijvoorbeeld van 100 tot 800. Is met de gehanteerde instellingen en het aangegeven ISO-bereik geen goede belichting te halen, dan knippert de ISO-aanduiding. Je kunt dan zelf tijd of diafragma aanpassen.

Maar Pentax heeft ook wat anders bedacht. Druk je op een groen knopje nabij de ontspanknop, dan past hij z’n instellingen automatisch aan de lichtsituatie aan. Wát hij dan doet mag je vooraf in de Custom-instellingen opgeven: direct naar de tijd- en diafragma-waarde die hij in de P-stand zou kiezen, alleen diafragma-aanpassing, of alleen sluitertijdaanpassing.

Naar je hand zetten

Bovenstaande is een voorbeeld van de vernieuwende manier waarop Pentax met belichtingstechniek omgaat en hoe intelligente automatiek en eigen invloed van de gebruiker goed samen kunnen gaan.

De K20D klopt ergonomisch helemaal. De battery grip kan als extra een reserve geheugenkaart herbergen (de K20D gebruikt SD-kaarten) plus een draadloze afstandbediening (niet meegeleverd).

Natuurlijk vind je op de K20D de ISO-voorkeuze-automatiek die ook op de K200D zit. Maar hier zijn de mogelijkheden ruimer: doordat de camera een tweede instelwiel heeft, kun je op de gekozen tijd/diafragmacombinatie ook nog een program shift loslaten. Daarmee wordt deze functie alleen nog maar interessanter.

Juist met die twee instelwielen heb je veel extra mogelijkheden om snel en intuïtief te werk te gaan. Wat ze precies doen, kun je naar eigen smaak programmeren onder Custom-functies. Heel veel instellingen hebben verder hun eigen knop of schakelaar, je hoeft maar weinig de menu's in te gaan. Als je tenminste je keuze hebt gemaakt uit de vele Custom-functies, maar als het goed is staat de K20D dan ook helemaal naar je hand.

HDR

Net zoals de K200D heeft ook deze camera een speciale RAW-knop, waarmee je altijd rechtstreeks kunt overstappen op RAW, of RAW+JPEG. Heb je een van deze twee functies standaard ingesteld via het menu, dan kun je met de RAW-knop juist weer à la minute naar JPEG.

Dat de belichtingsbracketing zo goed toegankelijk is,
is niet alleen fijn voor HDR-fanaten

Ook de bracketingfunctie heeft een eigen knop. Bereik je die bij veel camera’s via menu’s, hier druk je de knop in en heb je ’m snel geactiveerd. Daarbij kun je ook direct het aantal opnamen (3 of 5) kiezen, net als de belichtingsvariaties (maximaal 2 stops).

Door deze makkelijke en uitgebreide variatiemogelijkheden zijn de K10D en K20D geliefd bij fotografen die zich bezig houden met HDR-fotografie. HDR (high dynamic range) is een techniek waarbij meerdere belichtingsvariaties in één beeld worden gecombineerd om bij een hoog onderwerpscontrast toch alle toonwaarden te kunnen weergeven of printen.

Druk op de bracketingknop en de laatst gebruikte bracketinginstelling verschijnt op het lcd-scherm. Met de instelwielen wijzig je direct aantal en belichtingsvariatie.

Belichting

Dat de belichtingsbracketing zo goed toegankelijk is, is niet alleen fijn voor HDR-fanaten. Bij hoog contrast en het kleinste teken van tegenlicht neigt de camera naar onderbelichting. Heb je geen tijd of zin de juiste belichting uit te zoeken, gebruik dan de belichtingsbracketing voor 3 opnamen op 0,5 stop in combinatie met een belichtingscorrectie van +0,5.

De handige aanduiding op het lcd-scherm bovenop de camera helpt je hierbij prima; je zet als vanzelfsprekend de krappe belichtingsvariant tegenover de nulpostitie. Wil je nog preciezer variëren, dan kun je in de Custom-functies de LW-variatie op 0,3 instellen in plaats van 0,5. Maak dan eventueel een bracketingserie van 5 op belichtingscorrectie +0,7.

Zet dit pakket aan instellingen onder stand User van de hoofdinstelknop, dan heb je hem altijd paraat. Jammer overigens dat er maar één User-instelling is.

Nog meer bracketing

Naast de gewone bracketingfunctie is in het menu ook nog 'Uitgebreide bracketing' te vinden, waarin je reeksen van drie variaties kunt maken met witbalans, kleurverzadiging, kleurtoon, contrast en verscherping. Is een van deze functies gekozen, dan maakt de camera één foto, waarvan hij drie versies opslaat.

Overigens kun je deze functie ook combineren met een belichtingsbracketingserie van 3 of 5 opnamen zodat je in totaal 9 of 15 beelden te vergelijken hebt. De variatiesterkte van deze uitgebreide bracketing is instelbaar.

Veel functies zijn rechtstreeks buiten op de camera instelbaar.

Voorbeeld van deze gecombineerde bracketing: je twijfelt over de belichting en de witbalans en laat de camera 9 variaties maken, waaruit je later de beste kiest.

Zeker in de beginperiode, als je de eigenaardigheden van je nieuwe camera wilt leren kennen, maak je zo makkelijk een paar testseries. Overigens staat de camera bij dit soort monsterinstellingen wel even te rekenen!

Live view

De K20D heeft live view. Een 'gewone' live view mag je inmiddels wel zeggen. Met beperkte mogelijkheden dus. Voor scherpstelling klapt de spiegel even terug, dus dat neemt tijd. Het beeld laat de gevolgen van belichtingsvariaties (M-stand) of de belichtingscorrectie niet zien. Voor macro- en studiowerk kan de live view handig zijn. Verder is er een loepfunctie, voor zeer precies handmatig scherpstellen.

Ook is de functie Digitaal voorbeeld aanwezig (net als op de K200D). Wil je die gebruiken, dan werkt live view niet. Je krijgt hier een complete preview van de foto. Bevalt hij, dan sla je hem op. Dit voorbeeld gebruik je ook voor beeldinstellingen als witbalans, toon, contrast en verscherping. Goede functie, die veel giswerk wegneemt en snelle keuzes mogelijk maakt.

Fysiek

De K20D is een forse camera en maakt een zeer solide indruk. Hij is geheel afgedicht tegen spatwater. De autofocus werkt snel. Transporteren doet hij niet al te snel, maximaal 3 bps. Een vrij trage ontspancyclus dus, en een beetje slome spiegelbeweging voor de marktsector waarin deze camera zit. De zoeker is wel marktconform: mooi groot en helder.

Alle huidige Pentax reflexen zijn spatwaterdicht. Op de afbeelding zijn de afdichtingen met rood aangegeven.

Standaard is overigens een kabelflitscontact aanwezig, en om snel op studioflitsen over te kunnen gaan heeft de hoofdinstelknop dan ook gewoon een X-positie, waarin de kortste synchronisatietijd wordt ingesteld.

14MP

De CMOS draagt met z'n 14 megapixels bij tot een mooie beeldkwaliteit. Schone, zeer gedetailleerde beelden tot en met ISO 400, die een goed objectief alle eer bewijzen. ISO 800 vertoont wel wat schaduwruis maar is doorgaans nog heel goed bruikbaar, ISO 1600 is vaak ook goed acceptabel. ISO 6400 biedt een prachtig grove ruis, die zeker creatieve mogelijkheden biedt. Overigens kun je deze extra hoge ISO-stand ook uit het menu laten verdwijnen.

De meegeleverde software (van SilkyPix) is in staat alle ISO-standen (inclusief ISO 100) op een hoger kwaliteitsniveau te tillen: zonder meer een gaver beeld met een hogere detaillering, terwijl je bij de hoge ISO’s een mooie balans tussen detaillering en ruisonderdrukking kunt vinden.

Ook deze Pentax heeft reflex beeldstabilisatie in de body,
en die doet het goed

Wil je maximale prestaties halen, ga dan in RAW werken. Kies voor RAW+JPEG. Is de JPEG goed, dan wis de RAW. Je krijgt ze bij het afspelen niet afzonderlijk te zien (plezierig), maar bij wissen wordt gevraagd welke je wilt wissen (RAW, JPEG of allebei). Zo zouden meer fabrikanten het moeten doen.

RAW-conversie in de camera is overigens ook mogelijk, maar dan blijf je beperkt tot het processing-vermogen van de camera, terwijl die van de RAW-software duidelijk veel krachtiger is.

Pentax bouwt voort aan z’n objectievenpalet, dat inmiddels aardig compleet is. Door niet altijd voor ultieme lichtsterkte te gaan kan op optisch gebied betaalbare klasse worden geboden, zoals met deze 4/300 mm.

Compatible

Natuurlijk heeft ook deze Pentax reflex beeldstabilisatie in de body, en die doet het goed, met een winst van zo'n 2 tot 3 stops. Elk objectief met K-bajonet dat je erop zet profiteert daarvan, als is het een - pak 'm beet - 3,5/135 mm uit de jaren 70/80 (daar moeten er nog veel van in omloop zijn). Pentax gaat wat betreft compatibiliteit zeer ver. Via een adapter zijn zelfs oudere objectieven met de ooit zo populaire P-schroefdraad te gebruiken.

Wat de geschiktheid voor beginners betreft: de K20D heeft een groene full auto stand, waarin de camera bijna al het denkwerk overneemt. Onderwerpsprogramma’s zitten er echter niet op. Wie dat wil is beter uit met de ook zeer capabele K200D. Pentax’ eigen objectievenassortiment is royaal, met relatief veel vastbrandpuntsobjectieven. Veel goed spul, en betaalbaar.

Compleet, origineel

Het is een studie, deze camera. Niet omdat hij moeilijk is, maar omdat hij zoveel kan. En omdat er onorthodoxe functies op zitten, waar je je even in moet verdiepen. Maar als je de moeite neemt hem te leren kennen (de uitstekende gebruiksaanwijzing helpt daarbij), komt hij naar je toe. Dan is de K20D een veelzijdig instrument dat nut en plezier van het digitale tijdperk zeer vergaand uitbuit. Voor vrije fotografen die nieuwe concepten aandurven.

De K20D is ook leverbaar als Samsung GX-20.

L. Polder
| 17-06-2008