Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Close up

Helmut Newton: Frames from the Edge

Op dvd

Lang, getorend op stiletto’s, zelfverzekerd en onwaarschijnlijk sexy. Dat zijn de vrouwen in de wereld van Helmut Newtons foto’s. Kijken naar Frames from the Edge, de kunstdocumentaire die vandaag bij C&S Entertainment op dvd verschijnt, leert dat de Duits-Australische mode- en glamourfotograaf - in 2004 op 83-jarige leeftijd bij een auto-ongeluk om het leven gekomen - als geen ander heeft bijgedragen aan de iconificatie van de Westerse vrouw.

Filmproducer Robert Evans wist het zeker. Als hij een feest zou geven voor alleen vrouwen en zij mochten vervolgens de eregast uitkiezen, dan zou Helmut Newton van harte welkom zijn geweest, nog meer dan zeg Steven Spielberg.

Volgens hem, zo zegt Evans in Frames from the Edge (1989), waren de vrouwen dol op Newton, omdat ze wisten dat deze sterfotograaf hun mooier kon maken dan ze in werkelijkheid waren.

Het is een interessante constatering van Evans, zeker wanneer je je vaststelt dat het werk van Newton niet onomstreden is. Critici zetten zijn werk graag in de hoek van voyeurisme, shockfotografie en zelfs pornografie.

Newton zelf zat er niet mee, hij deed gewoon waar hij goed in was. Bovendien maakte de kritiek hem het werken niet onmogelijk - het aantal vrouwen dat hij heeft mogen fotograferen was ontelbaar.

Dat maakt de film helemaal duidelijk wanneer Newton op zoek is naar een model voor z’n volgende shoot. Op enig moment spreekt hij twee vrouwen waarmee hij eerder heeft gewerkt, maar hij herkent ze pas als hij zijn eigen foto’s in hun portfolio ontwaart.

foto: Helmut Newton
Two Pairs Of Legs

Behalve Evans, laten ook ontwerper Karl Lagerfeld en de actrices Catherine Deneuve, Sigourney Weaver, Candice Bergen Charlotte Rampling (Newtons eerste naaktmodel!) en Faye Dunaway zich uit over de man die in meer of mindere mate een rol in hun leven speelde.

En terwijl wij een regelende en werkende Newton volgen van L.A. naar Parijs en van Monte Carlo naar Berlijn, de stad die hij in 1938 uit angst voor nazi’s ontvluchtte, maken we ook kennis met June, zijn Australische vrouw met wie hij in 1948 trouwde - een groter contrast met zijn modellen lijkt nauwelijks denkbaar.

Frames from the Edge is interessant voor fotografieliefhebbers en fotografen omdat het kunstportret een bijzondere kijk in de keuken geeft van een van de grootste fotografen van zijn tijd, en daarnaast inspireert en onderwijst.

Fascinerend om te zien hoe Newton de voorbereidingen voor een sessie treft en min of meer het beeld al in zijn hoofd heeft nog voordat hij een knop heeft ingedrukt.

En hoewel zijn foto’s zonder meer erotiserend zijn, verliest de opwinding daarover al snel van de nieuwsgierigheid naar de textuur, vorm en licht van de foto’s. Want die zijn verbluffend, en doen je begrijpen waarom hij als een berekende vernieuwer gold.

Release: 10 juni

Bekijk alle boeken van Helmut Newton

Cees Visser
| 10-06-2008
Boeken algemeen