Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Prijswinnaars

Tim Hetherington: emotie in beeld

Winnaar World Press Photo aan het woord in de Oude Kerk te Amsterdam

Tim Hetherington is de winnaar van de World Press Photo 2007. De Britse fotograaf kreeg de prijs voor zijn foto van een Amerikaanse militair die in een bunker uitgeput zijn hand voor zijn gezicht slaat. De foto maakt onderdeel uit van een reportage over de Amerikaanse aanwezigheid in Afghanistan die Hetherington (Liverpool, 1970) in september van vorig jaar in opdracht van het tijdschrift Vanity Fair maakte.

foto: Alex de Smit
Tim Hetherington aan het woord in de Oude Kerk te Amsterdam

Hetherington is van oorsprong schrijver van kinderboeken. Na een langdurig proces van verandering verloor hij echter zijn vertrouwen in woord en taal en verkoos de wereld van het beeld om zich uit te drukken.

Hij ontdekte dat beelden een veel krachtiger medium zijn dan woorden, en werd beeldmaker. Daarbij houdt hij zich niet bezig met een onderliggende symboliek, het gaat hem slechts om het gebruik van fotografie als communicatiemiddel. Als hiervoor een andere, betere manier zou bestaan zou hij daar ongetwijfeld voor kiezen.

Wat hem betreft zou er op scholen meer aandacht besteed moeten worden aan het kijken naar beelden, in plaats van het hoofdzakelijk gericht zijn op het leren van taal.

De winnende foto

Na betrokken te zijn geweest als fotograaf in vele oorlogen was het niet langer bevredigend om soldaten vechtend te portretteren. "Je kunt je afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent, want dat is niet waar het werkelijk om gaat daar."

foto: Tim Hetherington, UK for Vanity Fair
American soldier resting at bunker, Korengal Valley, Afghanistan 16 september 2007

Er is momenteel veel discussie over journalisten die zich in het leger begeven, maar dat is eigenlijk iets wat voor hem heel gewoon is. Jarenlang is hij bij allerlei oorlogen en geweldadige situaties, in onder meer Afrika en Sirië, aanwezig geweest.

"Emotionele betrokkenheid is er niet meteen, maar na een tijdje kom je steeds dichterbij en dat moet ook, want dáár speelt zich het werkelijke verhaal af. En dan vraag je je af wat volgt nu, want het is behoorlijk saai aan het worden die foto's van vechtende jongemannen, en dan maak je een foto als deze en dan ben je er eigenlijk trots op dat die gekozen is want die laat de emotionele kant zien van de situatie daar."

Gertrude Boers
| 27-04-2008
Boeken algemeen