Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Reviews

Casio EX-F1, 60 beelden per seconde

Een camera die niet kan missen. Waarmee je de afgelopen seconden kunt herbeleven en het hoogtepunt ervan kunt vastleggen. Casio heeft een uniek cameraconcept neergezet, dat bewondering verdient.

Natuurlijk kennen we allemaal de foto’s van Eadweard Muybridge van het galopperend paard. Toch? Voor de zekerheid: Muybridge was de eerste fotograaf die met grootschalige technische inzet bewegingen analyseerde aan de hand van fotoseries. Hij maakte onder meer gebruik van 12 naast elkaar opgestelde camera’s.

foto: Eadweard Muybridge
1878, Galopperend paard

Want wat was (onder andere) zijn probleem? Er bestond nog geen rolfilm. Elke camera bevatte één lichtgevoelige glasplaat, geschikt voor één opname. Pas uren na de opnamen was het resultaat beschikbaar.

Zo kon Muybridge vaststellen of een galopperend paard op enig moment geheel los van de grond was, of dat het altijd met minimaal één hoef in contact was met de grond. De camera’s werden beurtelings ontspannen doordat het passerende paard 12 gespannen draden verbrak. Toen was fotograferen nog pionieren.

High speed

Muybridges techniek was een van de opstapjes naar de ontwikkeling van de cinemafilm. En het was het begin van de high speed fotografie. Inmiddels zijn er wetenschappelijke camera’s die duizenden beelden per seconde kunnen registreren, maar in de ‘gewone’ fotografie is het verkrijgen van een hoge beeldfrequentie nog helemaal niet spectaculair veel verder ontwikkeld.

Casio EX-F1
Het is absoluut opwindend om hiermee te spelen

Reflexcamera’s komen met moeite boven de tien beelden per seconde, voor hogere frequenties moet je met stroboscopisch flitslicht aan de gang. Kost allemaal veel spullen, geld, tijd en energie. Maar nu is er de Casio ExilimEX-F1.

Terugwerkende kracht

De Casio, geen reflex maar een hybride, maakt 60 beelden per seconde. Met een resolutie van 6 miljoen pixels. Maximaal 60 achtereen. Dat is knap. Maar dat is niet eens het interessantste. Hij legt ook beelden vast vóórdat je afdrukt. Het betekent in feite dat je na de opname 60 beelden hebt waaruit je het beste moment kunt kiezen. Zo wordt het erg moeilijk om hét beslissende moment te missen.

Anticiperen niet meer nodig

Het werkt als volgt. Zodra je de ontspanknop half indrukt maakt de camera zonder dat je het merkt al opnamen – met een snelheid van 60 bps. Die beelden worden in de buffer van de camera opgeslagen en continu ververst volgens het principe: first in, first out. Druk je de ontspanknop geheel in, dan worden de laatste 30 beelden uit de buffer vastgehouden en maakt de camera er nog 30 opnamen bij.

Zo wordt de gehele seconde rond het indrukken van de ontspanknop vastgelegd in 60 foto’s. De verhouding 30/30 ligt overigens niet vast, die is vrij instelbaar, bijvoorbeeld 40/20, 20/40 of zelfs 60/0. Nieuw bij deze manier van fotografen is dat je als fotograaf niet hoeft te anticiperen. Druk op het moment zelf en je weet zeker dat je het moment hebt.

Precies goed

Het is absoluut opwindend om hiermee te spelen. Natuurlijk voor actieshots, maar denk ook aan iets minder voordehandliggends als portretten. 60 Scherpe foto’s, binnen 1 seconde gemaakt, waaruit je die ene kunt kiezen waarin uitdrukking, oogopslag, enz. precies goed zijn: ideaal.

5 beeldjes uit een serie van 60.

De funfactor wordt nog verhoogd door de manier waarop je na de opname de 60 foto’s direct te zien krijgt: in een slideshow, waarvan je het tempo zelf kunt regelen, en die je op elk moment kunt stopzetten. Maar nu komt het: tijdens het afspelen druk je simpelweg op de ontspanknop om de foto te markeren die je wilt bewaren. Alsof je het afgelopen moment herbeleeft en in slow motion het juiste opnamemoment kunt uitkiezen.

Hybride

De EX-F1 is een hybride. Dat wil zeggen: compactcameratechniek, veel zoom en een lcd-zoeker in plaats van een prismazoeker. Met een bij dit cameratype horende trage autofocus, die zich nooit kan meten met de snelle en trefzekere AF van een reflex. Daar ligt de grootste beperking van deze camera voor serieuze inzet. Gelukkig is er handmatige scherpstelling; gebruik die eventueel als je zekerheid omtrent je scherpstelling wilt hebben. Schrale troost is dat het vrij lastig zal zijn deze techniek in een reflex te stoppen.

De lcd-zoeker is klein, geeft wel een goede preview van je foto. Voordeel van een hybride is dat je heel veel zoom in een klein pakketje hebt. Door de cropfactor van 5x werk je met zeer korte brandpuntsafstanden. De Casio is zo groot als een compacte reflex met standaardzoom, maar er zit (omgerekend) wel een 2,7-4,6/36-432 mm op. En het is ook nog eens een goed objectief, met zelfs in de telestand een mooi contrast en vrijwel geen vertekening.

6 MP

Wat verder bijdraagt tot de mooie beeldkwaliteit: de Sony CMOS beeldsensor van 6 miljoen pixels. Fijn hoor, slechts 6 miljoen: geen ruis tot en met ISO 400, heel weinig ruis nog op ISO 800, en zelfs 1600 is nog redelijk bruikbaar. Daarmee lacht deze camera alle andere hybrides en compacts uit. Deze Casio geeft pijnlijk scherp aan hoever de pixelgekte is doorgeschoten.

Minder goed is de beeldstabilisatie. Het is wel te snappen: optische stabilisatie zou bij de hoge beeldfrequentie voor problemen kunnen zorgen, maar de elektronische beeldstabilisatie (uitschakelbaar) kost scherpte en detaillering.

Film

Ja, en dan is tot nu toe nog maar één klein aspect van de camera besproken. Hij heeft nog andere high speed functies, zelf met flits en led-verlichting. En hij kan filmen op 300 of 1200 bps, waarmee je haarfijne analyses kunt maken, interessant voor sporttoepassingen bijvoorbeeld. Je gaat dan wel terug naar beeldschermresolutie, begrijpelijkerwijs. Filmen kun je op elk gewenst moment starten, de camera heeft er een eigen ontspankop voor.

Verder is dit een zeer complete hybride, die fijn werkt en een solide indruk maakt. Die bij gewone opnamen ook nog eens erg alert reageert op je wijsvinger. Je kunt er overigens ook RAW-bestanden (RAW + JPEG) mee opnemen (DNG-formaat, dus door veel RAW-converters verwerkbaar).

Wachten

Wat aansluitingen betreft is de camera ook compleet: externe microfoon, HDMI, externe voeding, USB, afstandsbedieningkabel (afstandsbediening meegeleverd!) en een middencontact flitsschoen (zonder dedicated contacten overigens, maar dat is geen halszaak).

Opslag gaat op SD-kaarten en het is zeer aan te raden een snelle versie te kiezen. Het opslaan van een complete sequentie van 60 beelden duurt erg lang. Direct na de opnamen in slideshow laten passeren en er enkele uitpikken gaat sneller. Houd er in elk geval rekening mee, dat je na een 60-opnameserie niet meteen klaar bent voor de volgende.

Het linker instelwiel geeft keuze uit diverse opnamefuncties, waaronder verschillende high speed instellingen.
Conclusie

Een absolute verrijking op cameragebied, deze Casio Exilim EX-F1. Voer voor creatievelingen, dat op de eerste plaats. Want het blijft fantastisch dat je elk stukje mimiek, elke rimpeling, elke beweging tot in detail kunt uitrafelen op zoek naar dat ene, optimale beeld. Dat is zo leuk, dat mag Casio ook in andere camera’s opnemen, gewone compacts bijvoorbeeld. Je hebt alleen wel een TV-spotje nodig om het bijzondere uit te leggen.

Verder is de camera interessant voor sportanalisten, voetbalvaders, hockeymoeders, leerkrachten, trainers, noem maar op. De EX-F1 kost ruim tweemaal zoveel als een hybride zonder al die verfijnde actiemogelijkheden. Overigens zijn er compactcamera’s en hybrides die net als deze Casio ‘met terugwerkende kracht’ actieshots kunnen maken, maar dan is de opnamefrequentie veel lager (bijvoorbeeld 3 bps), en het aantal opnamen veel beperkter (bijvoorbeeld 3 of 5). De trefkans is dan ook veel en veel lager.

Derde doelgroep: de fotograaf die alles al heeft of alles al heeft gedaan. Want dit is gewoon mooi fotospeelgoed. Tegen de verveling op een Italiaans terras. Voor de zoektocht naar de Muybrdige in jezelf. Zoek maar uit.

L. Polder
| 25-04-2008
Kerst trends 2016