Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Boeken

Mode en Reclame

De mooiste foto's van 's werelds beste fotografen

Mode en Reclame, de mooiste foto's van 's werelds beste fotografen combineert praktische adviezen en adembenemende foto's met persoonlijke tips van vooraanstaande fotografen. Het geselecteerde werk illustreert steeds een specifieke techniek en esthetiek uit de beroepspraktijk.

Wat is er nodig om het te maken als reclame- of modefotograaf? Zo begint Magdalena Keaney haar inleiding. Het blijkt niet zo eenvoudig te zijn om hier een eenduidig antwoord op te geven. Talent, toewijding, visie, charme, hard werken en een flinke dosis geluk mogen zeker niet ontbreken.

De hedendaagse fotografie verandert voortdurend en is net zo onduidelijk als de weg ernaartoe volgens Keaney.

De modefotografie kwam al aan het eind van de negentiende eeuw op. Door de verbetering van de druktechniek rond de jaren twintig van de vorige eeuw namen tijdschriften als Vogue en Vanity Fair afstand van grafische illustraties en namen fotografen in dienst om portretten en modefoto's te maken.

foto: Warren du Preez en Nick Thornton Jones
Aria. Verschenen in het themanummer Air van Big, 2006

Aan het begin van deze eeuw hebben verbetering van filmmateriaal, fotopapier en druk- en bewerkingstechnieken, het gebruik van internet en vooral de opkomst van digitale technieken geleid tot ingrijpende veranderingen in de mode- en reclamefotografie.

Toch blijft het analoge proces van betekenis. De meeste fotografen in dit boek werken met een analoge camera en filmrolletjes, hoewel digitale nabewerking een onmisbaar gereedschap is.

Foto rechts: Beelden voor beauty, bijvoorbeeld, kunnen we er geloofwaardig uit laten zien, maar op zo'n hoog niveau dat ze iets dubbels hebben: is het nu echt of niet?

Niet alleen de kunst om de schoonheid van een model te laten zien, maar ook het hebben van een goede naam is belangrijk voor het verkrijgen van opdrachten.

Want, zo zegt Keaney: "Het is ironisch, of misschien wel slim, dat we een fotograaf vaak alleen maar kennen van de bijschriften bij zijn werk, terwijl we de door hem vastgelegde gezichten en producten onmiddellijk herkennen."

foto: Alexi Lubomirski
Cate Shines. Verschenen in Harper's Bazaar, augustus 2005.

De interviews in Mode en Reclame vormen steeds de basis van een hoofdstuk waarin een bepaald aspect van fotografie wordt behandeld.

Foto links: Cate Blanchett had zo'n statige uitstraling dat ik haar op een statige locatie wilde fotograferen. Ook bij haar werkten we thematisch.

De foto´s zijn van:
John Akehurst, Naakt- en modelfotografie
Richard Bush, Beauty
Elaine Constantine, Compositie
Warren Du Prez en Nick Thornton Jones, Digitale technieken
Jason Evans en Adam Howe, Fotograaf en stylist
Dan Holdsworth, Landschap
Alexi Lubomirski, Werken met beroemdheden
Toby McFarlan Pond, Stilleven
Sølve Sundsbø, Studiowerk
Paul Wetherell, Natuurlijk licht

Mode en Reclame - Magdalena Keaney
Pagina’s: 176
Prijs: € 24,76
Uitgever: Taschen/Librero
ISBN: 9789057649080

BESTEL DIT BOEK:

Redactie
| 23-03-2008
Boeken algemeen