Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Actueel

Kunstbeurs Art Paris ‘08

Nederlandse fotografen geven acte de présence

De tiende editie van Art Paris krijgt een Nederlands randje. Zo zullen recente werken van de fotografen Ruud van Empel en Erwin Olaf te zien zijn. Keramiekkunstenaar Carolein Smit completeert de Nederlandse afvaardiging.

foto: Erwin Olaf
Grief-Irene

De Franse kunstbeurs, geliefd bij kooplustige kunsthistorici, vindt tussen 3 en 7 april in The Grand Palais plaats en toont werken afkomstig uit circa honderd toonaangevende Franse en internationale galerieën; kunstuitingen bovendien die doorgaan als representatief voor de moderne en hedendaagse kunstmarkt.

De Nederlandse afvaardiging is te danken aan de Utrechtse galerie Flatland Gallery, die vooral als agentschap van Ruud van Empel, Erwin Olaf en Carolein Smit optreedt.

Marije Oostindie, gallery manager van Flatland, meent dat de aanwezigheid bijzonder is. "Er is nog een ander Nederlands huis aanwezig en het zou natuurlijk kunnen dat andere galeries ook Nederlandse kunstenaars brengen. Maar ik denk niet dat er naast ons nog een galerie zal zijn met een puur Nederlandse stand; die kans is wel erg klein."

Neerlands bekendste fotograaf en filmmaker van dit moment Erwin Olaf (1959) verdient zijn aanwezigheid aan de vaardige manier waarop hij gebruikmaakt van licht. Een demonstratie daarvan is terug te vinden in zijn recente serie Grief (2007), door de maker omschreven als een 'choreografie van emotie - en wat je kunt creëren in de studio.'

foto: Ruud van Empel
Venus

De reeks, waarvan een aantal aan het publiek van Art Paris voorgesteld zal worden, toont modellen in een huiskamerdecor die subtiel uiting geven aan hun verdriet over hun omgekomen echtgenoten, waarbij de regisserende Olaf geen detail over het hoofd ziet.

De 'schilderende' fotograaf Ruud van Empel (1958) ziet zichzelf vertegenwoordigd met de serie World (2005-2006), een collectie van fotoportretten van donkere kinderen waar door het spel van licht en kleur een hallucinerend effect vanuit gaat. Bijzonder aan deze even duistere als schone werken is het productieproces. Van Empel deinst er niet voor terug om duizenden digitale fragmenten in te zetten voor de vervaardiging van slechts een kunstwerk – alsof hij zijn foto’s schildert met pc en digitale camera als verf en kwast.

Het keramiekwerk van Carolein Smit (1960) geniet faam als realistisch, figuratief en met bijzonder veel zorg samengesteld. Kenmerk is de ogenschijnlijke verleidelijkheid en liefheid – een nadere inspectie leert dat in die onschuld ook een gevaar schuilt.

Bijzondere aandacht tijdens deze jubileumeditie is er voor aansprekende artiesten en ontluikend talent uit de Arabische wereld.

Info: www.artparis.fr en www.flatlandgallery.com.

Cees Visser
| 14-02-2008
Bulk 10-Daagse