Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

Reclamefotograaf Boudewijn Smit

'Een iets oudere foto, die ik een jaar over vier geleden in opdracht van een bank maakte en de service van die bank symboliseert. Het concept van mannetje, butler en boot is door een reclamebureau bedacht, waarna mij is gevraagd het uit te voeren, om mijn in-ter-pre-ta-tie er aan te geven.

De favoriete foto van reclamefotograaf Boudewijn Smit op Fotografie.nl - Butler op boot giet kokend water in zee waar man zwemt
foto: Boudewijn Smit

Het was moeilijk om een boot te vinden die laag genoeg was en bovendien rijkdom uitstraalde. Deze boot is een jaar of tachtig oud en bijna twintig meter lang. Was het een moderne boot van deze lengte geweest, dan kom je twee meter boven de watersspiegel uit. Dat werkt niet, dan is de afstand tussen de modellen te groot en komt de interactie tussen hen in gevaar. Ook het vinden van een geschikte locatie was lastig. Je wilt geen horizon hebben, maar wel een zee. Ook moest er een dreigende lucht zijn, want bij een helderblauwe lucht en een strakke zee zou die man in het water heerlijk aan het zwemmen zijn en dat was niet bedoeling. Die Schotse lucht maakt de foto. Dat past er perfect in en vertelt erg goed het verhaal: iemand gooit er een beetje warm water bij, waardoor het zwemwater wat aangenamer wordt – dát symboliseert de service.

In België won ik met deze foto de reclamefotografieprijs, dat was in 2002. Daarna verscheen ‘ie in het creatievenvakblad Luerzers Archive – wat een bijzondere eer is – en was de internationale belangstelling voor de foto bij vooral art directors enorm.

Nee, de foto is nauwelijks gephotoshopt, in zoverre, de lucht is iets aangepast, is van een later tijdstip. Ook is de stoom een beetje aangezet. Verder heb ik een paar storende lijnen van die boot weggepoetst, zoals de verstaging die eigenlijk wel op zijn boot thuishoort. Maar door haar te verwijderen, krijg je een meer gestileerd effect. Ach, kleine dingetjes die het leven van een fotograaf iets makelijker maken.'

Bestel dit boek
Zeg het voort...
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
checkbox
Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.
Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl
Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: