Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Reviews

Olympus E-3 - sterk, snel, supercompleet

Complete specificaties, daar zijn ze bij Olympus goed in. De E-3 heeft zo ongeveer alles in huis wat je in de sub-profiklasse kunt wensen. Kan hij het opnemen tegen de gevestigde orde?

De Nikon D300, de Canon Eos 40D, de Sony A700: degelijk gemaakte, rijk uitgeruste reflexen. Maar laten we eens kijken naar de hot issues van dit moment: antidust hebben ze allemaal, de eerste twee hebben geen ingebouwde beeldstabilisatie; de laatste heeft dat wel, maar mist weer live view. En een uitklap-lcd hebben ze geen van allen.

De Olympus E-3 heeft het allemaal wél. Voor een relatief toch schappelijke prijs. En dan is het ook nog eens een oerdegelijke camera, die constructief de sterkste indruk maakt. Heeft hij eigenlijk ook minpunten?

Olympus kan volstaan met een kleine spiegel, omdat het opnameformaat (lees: de sensorgrootte) klein is. Opvallend is het relatief grote prisma, dat zorgt voor een zeer royaal bemeten zoekerbeeld.

Prima 800

Eerst kijken naar de beeldkwaliteit, die blijft het allerbelangrijkst. En dan kijk je bij een kleine beeldsensor (cropfactor 2) allereerst naar de ruis. Want hij heeft weliswaar een mooie 10 MP, je hebt hier wel heel kleine pixeltjes. Bij de E-510 en E-410 amateurreflexen zie je bij ISO 800 en hoger een duidelijke ruistoename. Is dat ook zo bij de E-3? Nee, de ruiscorrectie doet het zo goed dat ISO 800 uitstekend bruikbaar is.

Voor JPEG’s rechtstreeks vanuit de camera is het dan wel aan te raden de ruiscorrectie in de stand ‘Hoog’ te zetten en de verscherping in de stand +1 (dat is de stand die Olympus zelf ook als standaard voor een natuurlijke weergave hanteert). Die combinatie werkt zo slim dat je niet kunt spreken van storend detailverlies. Bij RAW-nabewerking met Olympus’ eigen Master-software mag de ruiscorrectie in de stand ’Normaal’ blijven staan, wat een nog hogere detaillering oplevert. Dan krijg je op ISO 800 zeer knappe prestaties. Opvallend zijn de schone schaduwen die de Olympus’ ruiscorrectie produceert.

Boven de 800 neemt de ruis flink toe, maar de uitstekende beeldstabilisatie maakt die standen in de praktijk vaak minder noodzakelijk. Alleen als je bij weinig licht ook nog op zo kort mogelijke sluitertijden wilt uitkomen zal je ze nodig hebben. Denk aan sport (avondwedstrijden, indoor).

Overigens: de stap voorwaarts die Olympus nu maakt, is geen inhaalslag. De concurrentie zit niet stil, en het verschil in pixelgrootte blijft een rol spelen. Je ziet het echter alleen als je de grenzen opzoekt. Bij veel toepassingen kom je daar in de verste verte niet in de buurt. In totaal dus: indrukwekkend wat er uit deze kleine CMOS te halen valt.

Kleur

Over de kleurweergave beslist geen klagen. Standaard aan de ingehouden kant, maar wel zeer genuanceerd. De goed werkende automatische witbalansregeling is uitgerust met een externe sensor aan de voorzijde van de camera. De sensor kan ook worden uitgeschakeld, als je de witbalans uitsluitend wilt laten baseren op de informatie binnen het beeld. Handig als het licht dat op de camera valt afwijkt van het licht dat het onderwerp verlicht.

Het lcd-scherm moet om van bovenaf te worden bekeken eerst naar links van de camera worden gedraaid. Ter bescherming kan het ook met de beeldzijde naar binnen worden weggeklapt.

Live view en uitklapscherm

De goede prestaties bij weinig licht laten zich extra goed uitbuiten in combinatie met het uitklapscherm (en live view dus). Je kunt bijvoorbeeld rake candids schieten met je camera op schoot of voor je op tafel. Het valt dan nauwelijks op dat je foto’s maakt, omdat je je camera niet voor je oog houdt, en je kunt rustig je gang gaan. Met recht rustig, want zoals bij alle live view-oplossingen moet je geen haast hebben: snelle autofocus kan niet.

Bij de E-3 (en bijna alle andere live view reflexen) werkt het in de praktijk het fijnst als je vooraf scherpstelt. Dat kan hier door indrukken van de AEL/AFL-knop: de spiegel klapt dan even terug om het AF-systeem z’n werk te laten doen. Houd je genoemde knop nu ingedrukt, dan blijft de scherpstelling gefixeerd en kun je afdrukken wanneer het je uitkomt. Je kunt de AEL/AFL-knop overigens ook zo programmeren dat ingedrukt houden niet nodig is: aan te bevelen. Je moet de camera hier voor wel op MF zetten, manual focus, want anders wil hij na indrukken van de ontspanknop opnieuw (en omslachtig) scherpstellen.

In live view kan voor handmatige scherpstelling de loepfunctie worden gebruikt, met een vergroting van 7x of 10x. Welk deel van het beeld je daarbij vergroot kun je bepalen door het groene scherpstelkader (linker afbeelding) te verplaatsen (met de vierwegtoetsen achterop de camera). Elke positie is mogelijk.

De combinatie van MF, AEL/AFL-knop en live view werkt bijzonder plezierig. Handmatig scherpstellen via het lcd-scherm gaat trouwens goed, vooral als je de loepfunctie activeert, die het beeld vergroot. Maar het moet nog maar eens benadrukt worden: live view en snelheid gaat niet samen. Voor observerend, contemplatief fotograferen via het uitklapschermpje is het echter een aanwinst.

Live preview

Olympus past nog een afgeleide versie van live view toe, waarmee je in de normale reflex-opnamestand snel even een preview kunt krijgen. Druk op de functietoets achterop en je ziet live alvast hoe kleur en belichting worden. Laat de knop los en je kunt op de normale manier doorgaan met fotograferen. Handig voor situaties waarvoor live view in feite te traag werkt, zo heb je wel even een indruk vooraf. Deze preview is ook interessant als je in zwartwit fotografeert: dan heb je alvast een goede previsualisatie van je grijstonen.

Bediening

Bijna alles op de E-3 werkt met drukknoppen, in combinatie met twee instelwielen, het lcd-scherm en een grote lcd bovenop de camera. Alle belangrijke functies hebben een eigen knop; er valt met deze camera snel en direct te werken. De customfuncties bieden erg veel mogelijkheden de camera helemaal naar eigen smaak te laten werken.

De instellingen die geen eigen knop hebben kunnen via de menu’s worden geregeld, maar de belangrijkste kun je ook rechtstreeks regelen via het instellingen-overzicht op het lcd-scherm.

Welk van de 11 AF-velden van de E-3 actief is zie je door rood oplichten. Er zijn veel mogelijkheden de sensors te selecteren, in groepen of afzonderlijk.

11 velden

Ook de automatische scherpstelling is state of the art, met 11 scherpstelvelden, op diverse manieren te selecteren. De E-3 is een rappe, secure scherpsteller, ook bij lage licht- en contrastomstandigheden. Bij vrijwel alle objectieven is het mogelijk direct handmatig de scherpstelling over te nemen, mits je die functie (AF + MF) in de camera hebt geactiveerd.

2,8-4/12-60

De nieuwe 12-60 mm professionele standaardzoom van Olympus is een juweel van een objectief. Weinig vertekening, hoge detaillering, en op volle opening slechts een lichte afdonkering van de hoeken. In de gemaakte praktijkopnamen was geen chromatische aberratie te vinden. Een prachtig veelzijdig bereik, omgerekend 24-120 mm, dat uitstekend op de gebruiksmogelijkheden van de E-3 aansluit.

Het 2,8-4/12-60 mm objectief vormt een uitgebalanceerde combinatie met de robuuste E-3 body. Net als veel andere Olympus objectieven is het spatwaterdicht. De silent wave motor geeft een zeer snelle, stille scherpstelling.

Voor de nieuwe professionals?

De E-3 komt robuuster over dan de goedkopere Eos 40D, de duurdere D300 en de ongeveer gelijk geprijsde A700. Z’n sluiter is getest tot 150.000 opnamen, hij haalt 5 bps en kan dan 29 RAW’s achtereen maken, z’n zoeker geeft een prachtig groot en helder beeld, z’n AF is razendsnel en er is een keur aan hoogwaardige objectieven beschikbaar. Waarom zou dit geen professionele camera zijn? Behalve het feit dat er geen professionele service beschikbaar is, is er geen reden te noemen.

Het zal de E-3 net zo vergaan als het beroemde Olympus OM-systeem van vroeger: een relatief kleine groep eigenzinnige professionals gaat ermee aan de slag, voor de rest is er een groep amateurs die de waarde herkent.

Nieuw is daarbij echter wel dat de grens tussen amateur en professional is vervaagd. Wie z’n foto’s goed weet te verkopen is professional, zo ligt het vandaag, en er zijn steeds meer amateurs die op professioneel niveau werken. De E-3 is bij uitstek geschikt voor reis- en reportagewerk, en laten we ook natuurfotografie niet vergeten.

Het voordeel van het kleine opnameformaat (relatief lichte en kleine tele(zoom)-optiek) is voor al deze groepen van belang. De live view en het uitklapscherm zijn ook fijn voor studiowerk. Had de E-1 reflex al een kleine schare zeer enthousiaste gebruikers (de betrouwbaarheid van die camera wordt geroemd), de E-3 maakt Olympus tot een volwaardig speler in het midden/topsegment van de reflexmarkt.

Meer info: www.olympus.nl.

L. Polder
| 12-01-2008
Kerst trends 2016