Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Advies

Kies de juiste lens voor je d-SLR (deel 3)

Verschil tussen…

Digitale en analoge lensen, vast brandpunt of zoomlens? Hoeveel moet je uitgeven aan een lens? Hieronder een heldere kijk op schijnbaar moeilijke keuzes.

Digitale en analoge lens

Met de komst van de digitale reflexcamera heeft ook de digitale lens zijn intrede gedaan. Overigens is dit een slechte benaming, want er is niets digitaals aan deze nieuwe lenzen. Ze zijn net als een analoge lens opgebouwd uit glazen lensgroepen en materialen en mechanieken zijn ook vaak als vanouds. De enige reden om ze digitaal te noemen is omdat ze alleen gebruikt kunnen worden op een digitale reflexcamera met een sensor van ongeveer 24 bij 16mm (APS-C of DX) en niet op een analoge reflex. Reden is de kleine beeldcirkel van een digitale lens. Ze zou op een gewone reflexcamera sterke vignettering geven. Omdat de beeldcirkel van een digitale lens kleiner kan zijn, zijn ze vaak ook compacter en lichter dan een analoge lens (grote beeldcirkel) voor een spiegelreflex met rolletje.

Digitale lenzen kunnen dus niet op een analoge camera gebruikt worden, maar omgekeerd wel. Een analoge lens is wel te gebruiken op een digitale spiegelreflex, mits natuurlijk de lensvatting past. Verder moet de analoge lens autofocus hebben. De beeldhoek van een analoge lens wordt op een digitale camera anders en komt overeen met een brandpunt vermenigvuldigt met de cropfactor van 1,5. Dus je oude 28-135mm heeft een beeldhoek overeenkomend met 42-200mm. Het lijkt alsof je verder bent ingezoomd, dan vroeger op je analoge reflex. Voordeel van een analoge lens op een digitale reflex is dat de kleine sensor alleen het midden van de grote beeldcirkel gebruikt en dus het scherpste beeld met de minste lensafwijkingen.
Of je ‘oude’ lenzen compatibel zijn met je nieuwe camera kun je navragen bij de fabrikant. Soms is het voldoende om de diafragma-ring op de lens op zijn kleinste waarde te zetten (bv. f/32).

Vast brandpunt en zoomlens

De trend van digitaal is ook dat de meeste lenzen zoomlenzen zijn. Dat fotografeert lekker gemakkelijk en je hoeft niet steeds van lens te wisselen (=stof op de sensor). Toch zijn lenzen met een vast brandpunt (je kunt niet zoomen) een niet te vergeten groep. Ze zijn vaak een stuk lichtsterker dan zoom lenzen, scherper en ook goedkoper. Je koopt voor 350 euro een 30mm lens met een maximale lichtsterkte van f/1.4. Dat is drie stops (!) beter dan een standaardzoomlens van 1:4-5.6. Lenzen met een vast brandpunt bewijzen hun diensten in de studio of bij omstandigheden met weinig licht, zoals in een schouwburg of feestzaal. Als je altijd door een lens met een vast brandpunt kijkt, krijg je bovendien een heel goed gevoel wat je beeldkader is en zie je ook zonder camera de mooiste fotokansen. De foto’s van Henri Cartier-Bresson zijn hiervan het bewijs.

Consument- en professionele lens

Met elke lens kun je foto’s nemen, zoals je met elke auto van A naar B kunt rijden. Maar we weten allemaal dat er toch een groot verschil is of je dat doet met een auto van 10.000 euro of met een van 100.000 euro. Prijs en kwaliteit zijn gekoppeld. Dat geldt ook in de wereld van de cameralenzen. Een lens onder de 700 euro valt in de consumentenklasse. Lenzen boven de 1000 euro worden door professionals gebruikt. Ze zijn niet alleen lichtsterker en hebben minder lensafwijkingen, maar zijn ook duurzamer geconstrueerd en kunnen daardoor beter tegen een stootje en soms zelfs tegen stof en regen.

Pieter Dhaeze
| 09-02-2007